Brusel plánuje. Auto vám nedovolí překročit povolenou rychlost. Senátor Valenta přidává mrazivé varování, jak to může dopadnout

30.03.2019 8:51

Senátor Ivo Valenta na svém facebookovém profilu okomentoval nové nařízení Evropského parlamentu, které má za cíl, aby byly od roku 2022 bezpečnější automobily, nežli je tomu dnes. K bezpečnosti aut má dopomoci mimo jiné i systém automatického dobrzďování maximální povolené rychlosti, jenž omezí reakci vozidla na plynový pedál v momentu, kdy by povolenou rychlost vozidlo překročilo. „Tohle se může stát velmi nebezpečnou záležitostí! Vždyť snad každý řidič zná situaci, kdy musel nejen nečekaně prudce zabrzdit, ale také například dočasně zrychlit, aby se vyhnul nějaké kolizi,“ varuje před nebezpečím plynoucím z tohoto nařízení senátor Valenta.

Brusel plánuje. Auto vám nedovolí překročit povolenou rychlost. Senátor Valenta přidává mrazivé varování, jak to může dopadnout
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ivo Valenta
reklama

Anketa

Vítáte zvolení Ladislava Jakla do RRTV?

95%
5%
hlasovalo: 21602 lidí
„Co vy na to? Skutečně by mne zajímal váš názor na tuto novinku. Za tři roky by měla mít nově vyrobená auta dle dalšího nařízení EU novou výbavu. Přibyde v ní mimo jiné například automatický omezovač rychlosti, a také příprava pro kontrolu přítomnosti alkoholu v dechu řidiče,“ uvádí do problematiky senátor Valenta a naráží na rozhodnutí Evropského parlamentu, které má za cíl, aby byly od roku 2022 bezpečnější automobily, nežli je tomu dnes. Bezpečnosti aut má dopomoci asistent pro udržování jízdního pruhu, systém detekce únavy řidiče, couvací kamery, Valentou zmiňovaná příprava pro kontrolu přítomnosti alkoholu v dechu řidiče, a především systém automatického dobrzďování maximální povolené rychlosti. Všechna tato výbava bude zahrnuta již v základní výbavě automobilu.

„Vím, že za spoustu nehod může kromě nepozornosti a dalších faktorů třeba právě nepřiměřená rychlost. Na druhou stranu ale EU chce, aby nově naprogramovaný systém v budoucnu řidiči překročit rychlost nikdy nedovolil a nešel deaktivovat. Tohle se ale přece může stát velmi nebezpečnou záležitostí! Vždyť snad každý řidič zná situaci, kdy musel nejen nečekaně prudce zabrzdit, ale také například dočasně zrychlit, aby se vyhnul nějaké kolizi,“ komentuje systém automatického dobrzďování maximální povolené rychlosti Valenta a upozorňuje na nebezpečí z něho plynoucí.

V první fázi zavádění tohoto systému do nových aut Evropská unie chce, aby ho šlo lehce vypnout, to ale bude jen dočasné a poté by už neměl jít deaktivovat. Omezovač rychlosti by také měl v první fázi fungovat pouze na akustickém upozornění o překročení rychlosti. Pokud se zase vrátíte na maximální povolenou rychlost, ztichne. Avšak v další avizované fázi, na níž Valenta upozorňuje, již dojde na samotné omezení reakce vozidla na plynový pedál v ten moment, kdy budete mít tendenci rychlost překročit.

„Kromě toho jedněmi z nejnebezpečnějších řidičů jsou mladí lidé, kteří si nová auta stejně pořizovat nebudou, tudíž se právě na ně žádné omezení vztahovat nebude. Postupem času by už s takovou auta mohla být napojena přímo na nějakou centrálu, kam budou posílat data o vaší rychlosti, místu parkování, osobách, které jsou zde s vámi, i o tom, co senzor zjistí z vašeho dechu. A tento systém omezování se mi vážně nelíbí. Copak jsme nesvéprávní? Copak není možné nastavit efektivní systém kontrol tak, aby nezodpovědní a nebezpeční řidiči byli exemplárně potrestáni tak, aby věděli, že se jim porušovat pravidla jednoduše nevyplatí? Každý systém jde obejít a tento nebude výjimkou. Ve finále tedy nevyřeší nic – jen se jistě promítne do daleko vyšší ceny za pořízení nového vozu a lidé tak dál budou nakupovat staré vraky,“ předpovídá neúčinnost, ba co více, nebezpečí plynoucí z nové výbavy automobilů Ivo Valenta. Ke svému příspěvku Valenta připojil odkaz na článek na serveru Garáž.cz zabývající se touto problematikou.

Na Valentův podnět k diskuzi zareagovala početná skupina lidí, vyjádřil se taktéž i soudce Kamil Kydalka se souhlasným komentářem: „Máte moji podporu, pane Valento! Ne vždy s vašimi příspěvky souhlasím, ale tady máte u mě 100 procent. Je to nesmysl. Akorát to prodraží nová auta a výsledek může být tristní.“

„Rychlost nezabíjí, to by Němci museli být na vymření. Zákonodárci a ‚odborníci‘ zapomněli letitý důvod zavedení obecných rychlostních limitů mimo obce – ropnou krizi v 70. letech minulého století,“ připomíná uživatel Milan Francis Vláčil s tím, že se jedná o opatření plynoucí z ropných šoků, vzniklých v 70. letech kvůli záměrnému snížení těžby ropy Organizací zemí vyvážející ropu (OPEC) v souvislosti s Jomkipurskou válkou v Izraeli a poté v roce 1979 zvýšením cen ropy po Íránské islámské revoluci.

Danuše Křiváková se vyjádřila, že doufá, že do té doby bude EU tam, kam dávno patří: „Doufám, že za tři roky bude diktátorská, tupá a byrokratická EU se svými nařízeními konečně tam, kde dávno patří. V pr…i.“

A František Pavluš predikuje, že se po přijetí nového nařízení akorát zvedne počet nehod: „Každý trochu normální řidič ví, že auto musí mít celou dobu plně v rukou, a ne, aby nešlo přidat plyn. Tento návrh, pokud projde, tak bude minimálně 3x víc nehod. Ten, kdo s tím přišel, by zasloužil pár facek.“

Celý článek o nové povinné výbavě automobilů si můžete přečíst ZDE.

Pozn. redakce: 75% podíl ve společnosti OUR MEDIA a.s., provozující server Parlamentní listy vlastní společnost SYNOT INVEST LIMITED podnikatele a bývalého senátora Iva Valenty.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: rak

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Už to létá. Smejkal promluvil o policii. Zavolejte Chocholouška. Cílem je očkovat děti. Kdy padne první trestní oznámení?

13:33 Už to létá. Smejkal promluvil o policii. Zavolejte Chocholouška. Cílem je očkovat děti. Kdy padne první trestní oznámení?

Podmínky, za jakých se od pondělí otevřou zahrádky restaurací po celém Česku, dál budí vášně. Další …