Černé na bílém: Co podle soudu pokazil stát v tendru na mýto

7. 8. 2019 13:24

Ťokův mýtný kostlivec už nejde ukrýt znovu do skříně. Současný ministr dopravy Kremlík by měl hledat raději kompromis, a ne utrácet státu peníze v dalších soudních tahanicích.

Černé na bílém: Co podle soudu pokazil stát v tendru na mýto
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto
reklama

Někdy je dobré stát si za svým až do posledního okamžiku, stát si tvrdohlavě za rozhodnutím svého předchůdce ve funkci ministra dopravy určitě dobré není. Tendr na nového správce českého mýta byl od začátku „divný“ a věděl to dobře i bývalý ministr dopravy Ťok. Ví to i současný ministr dopravy Kremlík, přesto se za prosazení Ťokova zpackaného výběrového řízení pere dál.

A to i za cenu, že zrušil nulové mýtné na silnicích první třídy, jak to slíbil Dan Ťok, aby se prý nedalo mýtné výběrové řízení zpochybňovat. Zcela ignoruje dvojnásobné rozhodnutí Krajského soudu v Brně, které dává jasně najevo, že s mýtem nebylo vše v pořádku, a místo toho hledá právní kličky a vymýšlí obstrukce, aby se nepovedený tendr dotáhl až do konce. Ale to vše za jakou cenu? Státu hrozí miliardové arbitráže, v případě, že stát nevyslyší stížnosti Kapsche, které nyní posvětil také soud, anebo bude muset platit vítězné firmě SkyToll českého miliardáře Kellnera za zmařenou investici. Na programu bude určitě i osobní zodpovědnost politiků za chybně vyhlášený tendr, ale i za jeho tvrdošíjné prosazování.

Anketa

Těšíte se na oslavy 30. výročí Sametové revoluce?

4%
96%
hlasovalo: 15629 lidí

Rozsudek ZDE a ZDE

„Ministerstvo postupovalo v souladu se zákonem, a proto jsme proti rozhodnutí podali kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu včetně návrhu na odkladný účinek,“ uvedl ministr dopravy Kremlík. Ministerstvo dopravy má při tom ve sporu u krajského soudu jen pozici nepřímého účastníka. Těžko hledat důvody jeho tak jednoznačného prohlášení.

Přitom zajímavý článek s podrobným vysvětlením rozhodnutí Krajského soudu v Brně na webu česká-justice.cz je uveden pod jednoznačným titulkem „Soud pranýřuje ÚOHS a Ministerstvo dopravy za nesprávnou aplikaci práva při mýtném tendru“.

Antimonopolní úřad podle soudu nesprávně zastavil správní řízení, aniž by se vypořádal s námitkami společnosti Kapsch proti mýtnému tendru. Soud v odůvodnění rozsudku souhlasí se společností Kapsch, že takový postup znamená absolutní popření smyslu zákazu uzavření smlouvy plynoucího z předběžného opatření žalovaného. Postup, který ÚOHS zvolil, je podle soudu nesprávný, nepřiléhavý a nerespektující ani obecná pravidla EU, kterými se musí řídit výběrová řízení včetně případných stížností účasníků tendru.

Ministerstvo dopravy překvapivě nevyužilo možnost deklarovanou v zadávací dokumentaci – jednat dále mimo jiné o finančně výhodnějších nabídkách s účastníky tendru. O předběžné nabídce přitom chtěl jednat jak maďarský zájemce, tak Kapsch. I o tom je ministr Kremlík informován? A četli ministerští úředníci opravdu pozorně rozhodnutí soudu, které vyznívá jednoznačně pro rakouskou firmu Kapsch? Pro lepší orientaci našich čtenářů přinášíme v plném znění rozsudky Krajského soudu z května i z července.

 „V České republice jsme se dostali do zvláštní situace, kdy měníme systém, který je v majetku státu a není ještě na hranici své životnosti, za technologicky zcela odlišný systém a ten starý necháme ve skladu,“ říká člen prezidia Sdružení pro dopravní telematiku Zdeněk Lokaj. Domnívá se, že by bylo ekonomicky výhodnější, kdyby stát místo technologicky neutrálního tendru na nový mýtný systém, ve kterém vybral odlišnou technologii, než v současné době provozuje, spíše vysoutěžil nového technického provozovatele na současný mikrovlnný systém, který by se o provoz systému staral, případně si provoz systému zajistil vlastními silami, což je současný trend v mnoha evropských zemích. V případě satelitní technologie nemá stát navíc podle něj pod kontrolou část lokalizace, tj. využívání systému GPS pro určení polohy vozidla, na základě které je identifikována mýtná povinnost a její výše.

Ať už výsledek s mýtným tendrem dopadne jakkoliv, jistotou jsou problematické soudní spory a zcela určitě i vysoké ztráty státu za už dnes dvakrát zaplacené mýto, když jedno i dnes plně funkční si už koupil před lety a za druhé chce zaplatit miliardy nyní. Je opravdu nutné stát si vždy za svým a nehledat kompromis a dohodu znepřátelených stran? Čas ještě je.

Fotogalerie: - Zdražení dálničních známek

Vojtěch Pikal a Tomio Okamura
Jaroslav Foldyna
Tereza Hyťhová
Václav Klaus ml.
Tomio Okamura
Petr Dolínek

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: pas
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ovčáček se postavil přívalům hnusu na Filipa. Napsal autorům, co si o nich myslí, hezky od podlahy. A z druhé strany...

22:22 Ovčáček se postavil přívalům hnusu na Filipa. Napsal autorům, co si o nich myslí, hezky od podlahy. A z druhé strany...

Ředitel odboru tiskového a tiskový mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček se znechucením sleduje, …