Černý den pro ministra Ťoka. Tohle vše se na něho sesypalo

10.05.2018 17:25

Špatný den měl včera ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO). Hned ráno vyšel jeho sloupek v Lidových novinách, kde se vymezuje proti nedělním Otázkám Václava Moravce o mýtu, později k němu doputovalo rozhodnutí antimonopolního úřadu o zrušení mýtného tendru a celý den musel poslouchat, jak krachuje po pěti letech rekonstrukce dálnice D1.

Černý den pro ministra Ťoka. Tohle vše se na něho sesypalo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Dan Ťok a ministryně práce a sociálních věcí v demisi Jaroslava Němcová

Dan Ťok se v reakci na nedělní OVM obořil na moderátora Václava Moravce, který podle něho mýtnému tendru nerozumí a navíc je neobjektivní. Nejvíce ho zřejmě rozčílila reakce jednoho z účastníku debaty, profesora Václava Jirovského, vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství dopravní fakulty ČVUT, který mimo jiné řekl, že rozšíření zpoplatnění na 900 kilometrů je nástroj, kterým se do výběrového řízení dostane jen jedna jediná technologie, a to ta satelitní. Profesor Jirovský byl přitom vždy, a podle všeho je i v současnosti, na straně Ministerstva dopravy.

Podobně rozčíleně reaguje Ťok na neúspěchy s rekonstrukcí D1. Za všechno podle jeho vyjádření mohou Děti země.

Právě před pěti lety začala rozsáhlá modernizace hlavní dálniční dopravní tepny v Česku, dálnice D1. Ze 162 kilometrů je nyní dokončena necelá polovina. Dopravci volají kvůli zhoršené průjezdnosti po snížení mýtného. Ministr má ale jasno, zbavte mne Dětí země a všechno půjde jako po drátku.

Přitom z 21 opravovaných úseků o celkové délce 162,4 kilometrů mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna jich bylo dosud opraveno a zprovozněno devět, dohromady 63,3 kilometru. To je 40 procent. Za rok se tedy opravilo necelých 13 kilometrů dálnice. Vedle výměny povrchu dochází k rozšíření dálnice na každé straně o 75 centimetrů. Kvůli rozšíření se ale musí bourat některé mosty či nadjezdy.

Podobně jako rekonstrukce dálnice D1 je od začátku kritizován mýtný tendr. Protestuje proti němu kdekdo, hlavně proti rozšíření zpoplatnění silnic prvních tříd o 900 kilometrů. Například i Hospodářská komora, Svaz měst a obcí a mnohé další instituce. Dan Ťok ale odpovídá jasně. Za všechno může Kapsch, současný rakouský provozovatel českého mýta. Rakušani podle něj zmanipulovali každého, kdo se snažil o nápravu výběrového řízení o české mýto. A Ťokovo včerejší vyjádření k rozhodnutí ÚOHS to jen potvrzuje. "Mně to přijde skoro tak, že se tu rok hledal důvod, proč se ta soutěž má zrušit, a ten důvod nastal," řekl ministr.

Uvedl také, že všechny varianty dalšího postupu, které ÚOHS zmiňuje, jsou relevantní pouze za předpokladu, že vyhraje soutěž firma Kapsch, která mýtný systém nyní provozuje. "Jestli vedeme soutěž tak, že chceme vědět předem vítěze, tak já to dělat nebudu," řekl Ťok. Později pak svůj osobní postoj ještě přitvrdil, když prohlásil, že ať to dopadne jakkoliv, Kapsch mýto v Česku vybírat nebude!

A jak to bude dál? Ministerstvo postupovalo amatérsky, situace je vážná, řekl pro e15.cz Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory.

Podle něj by mělo Ministerstvo dopravy vypsat nové řízení. Zatímco dříve volilo "nejkomplikovanější variantu", nyní by si mělo vybrat otevřené řízení. Ministerstvo musí podle Šípa hlavně upustit od právních bitev a rychle připravit nové zadávací řízení.

„Není mi vůbec jasné, proč se ministerstvo odchýlilo od obvyklého postupu, kdy se zadávací dokumentace umístí na web a heslo se dá pouze dodavatelům. Postup ministerstva byl amatérský. Ministerstvo původně zvolilo tu nejkomplikovanější variantu, jednací řízení s uveřejněním. Teď jen stačí vypsat otevřené řízení. Poradce už ministerstvo také dávno má, společnost Deloitte. V zadávací dokumentaci stačí udělat nutné úpravy, například zrušit zpoplatnění devíti set kilometrů silnic první třídy navíc. To byla velká chyba,“ tvrdí v dnešní e15 Emanuel Šíp.

Strašení, že se v Česku nebude mýto po roce 2019 vybírat vůbec, je zbytečné. Jen pro připomenutí. Současné výběrové řízení, které ÚOHS zrušil, trvalo od vyhlášení k oznámení vítěze deset měsíců.

Otázkou je, zda nového vítěze mýtného tendru bude ještě vyhlašovat ministr Dan Ťok. Podle našich informací má v ANO sice stále neotřesitelné postavení, jinak je proti němu ale téměř celá Poslanecká sněmovna a je jen otázkou, zda se dostane do nově připravované vlády. Za nejslabšího člena vlády v demisi ho již označili Piráti i SPD Tomio Okamury, vážné výhrady k němu mají také v ODS a komunisté, kteří se podle všeho stanou součástí připravované nové vlády hnutí ANO a ČSSD.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

5:00 Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

TÝDEN V MÉDIÍCH Petr Fiala neměl žádné kmotry v pozadí, nikdo mu zadarmo nic nedal a musel se adapto…