Podle průzkumu čtyřicet procet Čechů kvůli drahé naftě a benzinu omezuje jízdu autem. Snahu ušetřit dokládají i tržby pumpařů. V lednu letošního roku lidé tankovali o poznání méně než vloni. "Za letošní leden došlo k poklesu spotřeby benzínu v ČR o 7 procent," uvedl pro ČT Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Menší provoz dokládají i statistiky z dálnice D1.
Zlevnění se nedočkáme
Klesající statistiky má i hlavní město. Snižují se například takzvané dopravní výkony, tedy počet kilometrů, které auta v Praze ujedou za jeden pracovní den. "Poprvé od začátku devadesátých let výkony na pražské dopravní síti poklesly," tvrdí Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací. Podle dopravního experta Jaroslava Zváry ale není vše černobílé. "Řidič se rozhoduje podle toho, jaký maximální prospěch pro sebe na té cestě získá," myslí si Zvára. Rozhodnutí řidiče - jestli vyjet nebo nevyjet - ovlivňují například i plánované uzavírky, svátky nebo počasí.
Podle ministerstva financí za vysoké ceny benzinu a nafty mohou kromě spotřební daně i vysoké přirážky rafinerií a pumpařů. "Zatímco výši spotřební daně u nafty máme jedno procento pod průměrem Evropské unie, tak bez daňových vlivů máme naftu nejdražší," prohlásil už dříve ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).
S nezvykle drahým palivem už mají čeští řidiči zkušenosti. V létě roku 2008 byla nafta na 35 korunách. Během půl roku ale přišel prudký obrat a řidičům se opět ulevilo - palivo zlevnilo i o deset korun na litr. Stejně příjemného vývoje se ale teď zřejmě Česko nedočká.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: joh