Čeští rejdaři odejdou podnikat na západ. Od vlády za to chtějí 600 milonů

01.08.2011 6:39

Čeští rejdaři uvažují o přesunu podnikání do západní Evropy. Po vládě ale za to chtějí kompenzace 600 milionů korun. Stát by pak mohl podle nich upustit od projektů na zesplavnění Labe včetně výstavby kontroverzních jezů v Děčíně a Přelouči a zrušit Ředitelství vodních cest (ŘVC). Jednorázově by tak ušetřil až 15 miliard korun, informuje magazín Euro.

Čeští rejdaři odejdou podnikat na západ. Od vlády za to chtějí 600 milonů

"Upravili bychom některé naše lodě, případně nakoupili další, a přesunuli bychom se na plnohodnotné západoevropské vodní cesty. V Česku by nákladní doprava po vodě skončila," vysvětlil podstatu mezního plánu předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR a generální ředitel největší tuzemské rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba.

Pokud by stát na návrh nepřistoupil, požadují rejdaři za minulá léta od vlády kompenzaci 53 milionů korun, a na léta 2011 až 2016 stejnou částku na každý rok. Zároveň stát musí podle týdeníku pokročit v chystané výstavbě plavebního stupně v Děčíně, který loďaři považují za klíčový pro další pokračování lodní nákladní dopravy v Česku.

Špatná splavnost Labe

Podle ministerstva dopravy není jisté, zdali bude vláda schopná projednat požadavky rejdařů do konce léta, který si jako termín zvolili loďaři. Ti v současné chvíli nejsou kvůli špatné splavnosti Labe schopní konkurovat kamionovým dopravcům a železnici, brzy by tak nemuselo být pro koho vodní díla na Labi stavět, uvedl Raba. Za současné finanční situace se budou obtížně hledat peníze pro jakékoliv kompenzace, uvedlo podle Eura ministerstvo dopravy.

Plavební stupeň u Děčína má umožnit téměř celoroční splavnění přeshraničního úseku Labe. Stavbu ale kritizují ekologičtí aktivisté na české i saské straně, protože může narušit chráněnou krajinnou oblast Labské pískovce a ohrozit celé populace ryb migrujících v této části řeky.

Německo možná přestane přispívat

Budoucnost labské plavby navíc ohrožuje chystaná rekategorizace vodních cest v Německu. Pokud Německo zahrne Labe do kategorie doplňkových vodních cest, nebude do rozvoje této cesty dále investovat a bude ji pouze udržovat na nynější úrovni. Cílem reformy německých vnitrozemských vodních cest je snížit náklady na jejich správu, Německu na ni každoročně chybí zhruba 500 milionů eur (asi 12 miliard Kč).

Jakákoliv podpora lodní dopravy v Česku by poté postrádala smysl. K přehodnocení pozice Labe v této reformě koncem dubna vyzval německou kancléřku Angelu Merkelovou český premiér Petr Nečas, plán na přesun Labe do nižší kategorie se nelíbí ani spolkové zemi Sasko.

Čtěte více:

Splavme Labe. Doprava pak bude zadarmo 

Zemanovci řádili na vodě. Šlouf rozbil loď, Zeman zůstal doma

Německo se chystá sabotovat náš export, tvrdí Bobošíková

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: aš, čtk

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

12:50 Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

„Jedu se setkat s mamkou. Už jsme se léta neviděli. Jsme z Doněcka a já nechci bojovat za Putina. Už…