Další pětice tratí je připravena do soutěží na nového dopravce

17.09.2013 11:22

Další pětice rychlíkových tratí je připravena pro výběrová řízení na nového provozovatele. Ještě do konce roku chce Ministerstvo dopravy v rámci otevírání trhu soukromým dopravcům vypsat tendry na trati z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a rovněž spojení Liberce s Ústím nad Labem.

Další pětice tratí je připravena do soutěží na nového dopravce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží ministr dopravy Zdeněk Žák k projednání vládě, jejíž souhlas pro spuštění soutěží potřebuje. První dva tendry vypsalo ministerstvo už v roce 2006. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy.

Nový dopravce vzešlý z tendrů by měl na těchto tratích začít jezdit na přelomu let 2016/ 2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení v rámci liberalizace trhu.

Výběrové řízení ale ministerstvo muselo zrušit, protože v něm zůstal po vyloučení jednoho z uchazečů jediný zájemce - společnost RegioJet patřící podnikateli Radimu Jančurovi. Tomu chtěl zakázku na patnáct let bez dalšího výběrového řízení zadat exministr Zbyněk Stanjura, kvůli pádu Nečasovy vlády to ale nestihl.

Na část rychlíkových tratí budou tendry vyhlášeny později

Na část rychlíkových tratí, které měly být připravené do soutěží mezi prvními, budou tendry vyhlášeny později. Jako příklad uvedlo Ministerstvo dopravy spojení Prahy, Olomouce a Žiliny s odbočkou do Luhačovic, které z valné části vede po stejné trase jako dosud jediné dálkové spojení v tuzemsku, na kterém už s Českými drahami soutěží soukromé společnosti.

"V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo Ministerstvo dopravy. Spuštění tendrů na tyto tratě proto podle úřadu musí předcházet stabilizace přepravních kapacit, kterou dopravci mezi Prahou a Ostravou nabízejí. Podobně je podle ministerstva vhodné posunout soutěž na trať Praha - Plzeň - Domažlice s pokračováním do Německa na rok 2020, kdy se předpokládá soutěžení této linky i na bavorské straně.

V roce 2006 stát do soutěží nabídl spojení Mostu s Plzní a Liberce s Pardubicemi. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy. Současná smlouva na provoz těchto tratí vyprší v prosinci příštího roku, zatímco nový dopravce vzešlý z řádného výběrového řízení na nich nestihne zahájit provoz dříve než na přelomu let 2016/2017, předpokládá Ministerstvo dopravy to, že pro toto dvouleté období bude nutné uzavřít přechodné smlouvy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr, čtk

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…