Divadlo pokračuje: Ťok narychlo uzavřel smlouvu na mýto. Je zde zásadní otázka

20.09.2018 21:29

Ministerstvo dopravy uzavřelo narychlo desetiletý kontrakt na mýtné. Divadlo s názvem české mýto pokračuje. Otázka pro ministra dopravy: může být skoro padesátiletá satelitní technologie GPS opravdu tak moderní, jak tvrdí?

Divadlo pokračuje: Ťok narychlo uzavřel smlouvu na mýto. Je zde zásadní otázka
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Ministerstvo dopravy dnes s velkou rychlostí uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému na dálnicích a vybraných silnicích první třídy. Novinářům to oznámil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Dohodu potvrdil i vítězný CzechToll. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dříve během dne zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch Telematic Services proti tendru.

Ministerstvo dopravy bylo podle Ťoka jediným účastníkem řízení u ÚOHS, a tím, že se vzdalo práva na podání rozkladu a následně získalo potvrzení o pravomocném rozhodnutí úřadu, bylo ze zákona zrušeno předběžné opatření, kterým ÚOHS zakazoval uzavřít smlouvu s dříve vybraným vítězem tendru.

„Na základě toho, že nastaly podmínky pro možnost uzavření smlouvy s novým provozovatelem, jsme dnešního dne podepsali desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích první třídy v České republice,“ řekl Ťok. „Tuto smlouvu jsme uzavřeli rychle, nikoli však neuváženě. Šlo nám o to, abychom dali novému provozovateli dostatek času na přípravu,“ uvedl ministr.

CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll mají podle Ťoka nyní 14 měsíců na to, aby připravily nový systém na výběr mýtného. Do konce roku 2019 platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.

Konsorcium, které ministerstvo vybralo, má mýtné vybírat deset let za 10,75 miliardy korun. Využívat k tomu bude údajně modernější (45 let stará) satelitní technologii, dosud k výběru mýtného sloužila mikrovlnná technologie. Ministerstvo dopravy očekává, že výnos z mýtného by se měl pohybovat mezi 140 a 150 miliardami korun za deset let.

Poprvé ÚOHS o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj ale v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu. Dnes ÚOHS zveřejnil rozhodnutí, ve kterém námitky neúspěšné společnosti odmítl.

Stát na mýtném od roku 2007 vybral 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je o 4,85 procenta meziročně víc.

 

Co na rozhodnutí antimonopolního úřadu a později i Ministerstva dopravy říká Kapsch, současný provozovatel českého mýta? Odpovídá David Šimoník, mediální zástupce firmy Kapsch:


Co říkáte na dnešní rozhodnutí ÚOHS?
„Jsme šokováni, že aniž se objevily nové skutečnosti, správní orgán klidně otočil své stanovisko o 180 stupňů. Zjevně zafungoval nemístný a bohužel neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci. Právní stát dostává na frak, protože se začíná prosazovat strategie, že zákon sice můžete porušovat, ale když existují vyšší politické zájmy, tak se právo nějak ohne a přizpůsobí. Antimonopolní úřad si do budoucna pro sebe vytvořil velmi nebezpečnou pozici, když nedokázal odolat vnějším vlivům. A navíc si tímto postupem naprosto naboural svou předchozí judikaturu.“

Co říkáte podpisu smlouvy ze strany ministra Ťoka?
„Předpokládali jsme stejně jako ÚOHS, že předběžné opatření zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s naším případným rozkladem. Ze strany Ministerstva dopravy je ale zřejmě možné cokoliv. Je zjevné, že jsme svědky předem připraveného divadla. ÚOHS doručil rozhodnutí teprve ve 13 hodin, ale už v 16 hodin ministr dopravy oznamuje, že se stihl vzdát rozkladu a podepsat smlouvu s vítězem. Některé informace dokonce hovoří o tom, že už minimálně týden podávají zástupci CzechToll úřadům na různých místech republiky žádosti o vydání stavebního povolení ke stavbě mýta. A pro ilustraci, předchozí správní řízení běželo deset měsíců a úředníci na jeho konci sepsali složité a propracované 150stránkové rozhodnutí. Teď se zabývali nejen předchozí matérií, ale i dalšími dosud nevypořádanými námitkami, aby to zvládli v rekordním čase jednoho měsíce, přičemž vydali dokonce 180stránkové rozhodnutí.“

Co budete dělat dál?
„Spolu s právníky teď zkoumáme vzniklou bezprecedentní situaci a v nejbližších dnech budeme veřejnost informovat o dalším postupu.“

 

SkyToll se tendru na výběr českého mýta zúčastnil se společností CzechToll, která podle obchodního rejstříku vznikla loni v srpnu a je součástí skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Jednateli firmy s milionovým základním jměním jsou Robert Ševela a Jan Harrer. Předmětem činnosti je správa vlastního majetku. Ševela dříve pracoval pro slovenskou společnost SkyToll, Harrer je investiční manažer PPF.

Slovenská firma SkyToll byla založena v listopadu 2008, o rok později vyhrála tendr na zhotovení a provoz systému elektronického výběru mýtného na Slovensku, které vybírá od roku 2010. Kontrakt byl uzavřen na 13 let. SkyToll vyhrál tendr díky tomu, že v soutěži zůstal po vyloučení ostatních zájemců sám, což kritizovala i Evropská komise. Společnost používá na Slovensku satelitní technologii.

Spuštění provozu provázely protesty dopravců. Ti si stěžovali mimo jiné na to, že jim systém účtuje poplatky i za jízdu po souběžných nezpoplatněných silnicích nižších tříd.

Firmu založili členové konsorcia Ibertax - SanToll. Vítězné konsorcium pod vedením francouzské společnosti Sanef uspělo v soutěži s nabídkou asi 829,8 milionu eur. Na financování spuštění mýtného projektu v zemi se prostřednictvím svých bank podílely skupiny PPF a J&T.

V roce 2012 SkyToll ovládl český podnikatel Petr Syrovátko, mimo jiné zakladatel stavební firmy Syner a prezident hokejového klubu Bílí tygři Liberec. Prostřednictvím společnosti Sevenra N.V. koupil 90procentní podíl ve firmě Ibertax, která je většinovým akcionářem SkyToll. Podle databáze Prodata je v Nizozemsku registrovaná Seventra od dubna 2018 stoprocentním majitelem Ibertaxu.

Na Slovensku systém pokrývá zhruba 17 700 kilometrů dálnic a silnic, výběr mýtného loni v zemi dosáhl rekordní částky 201,14 milionu eur (5,1 miliardy Kč). Předsedou představenstva a generálním ředitelem je od prosince 2008 Matej Okáli. Od roku 2015 pro stát provozuje i systém elektronických dálničních známek pro osobní vozy.

Letos v dubnu konsorcium CzechToll a SkyToll oznámilo, že se účastní i výběru provozovatele systému mýta v Německu, podle jednatele CzechToll Ševely se konsorcium dostalo do finále spolu s dalšími třemi firmami, mezi kterými je i Kapsch.

Námitky proti výsledkům tendru podal krátce po jejich vyhlášení Kapsch, podle kterého bylo zadání v mnoha ohledech nejasné, což ovlivnilo nabídku firmy. ÚOHS nejprve v květnu výběr vítěze tendru zrušil, koncem srpna ale šéf úřadu Petr Rafaj prvoinstanční rozhodnutí zrušil. Nyní antimonopolní úřad v novém prvoinstančním rozhodnutí námitky Kapsche zamítl a Ministerstvo dopravy následně uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ane

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

11:12 Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

Ceny pohonných hmot za poslední měsíc rostou a rostou. Pojďme se podívat, proč tomu tak je, zda se r…