Informaci přinesl server Idnes.cz. Elektrické lokomotivy se totiž nevyplatí nasazovat na kratší tratě a jsou dražší. Od nového roku také hodlá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) snížit poplatek za dieselovou lokomotivu, která jede pod trolejí. Dopravce, který se rozhodne pro diesel, musí nyní zaplatit o 25 procent víc, než ten, který zvolí elektřinu. Od příštího roku ale tento poplatek klesne na 7,5 procenta. V neprospěch ekologické traťové dopravy hraje také fakt, že elektrifikací neprošly zdaleka všechny tratě. Elektrické lokomotivy jsou také drahé. "Také pořizovací náklady na motorové vlaky jsou podstatně nižší v řádech desítek procent oproti elektrickým vozidlům," řekl serveru mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
V momentě, kdy se lokomotivy kupují například z evropských dotací, se drahám vyplatí nakoupit ty dieselové, jako v případě podkrušnohorské tratě. I přesto ale hodlá vláda eletkrifikovat další úseky, a to například Brno - Zastávka u Brna či Otrokovice - Zlín. "Elektrizace bude též součástí modernizace trati Praha - letiště a do Kladna," dodává muvčí SŽDS Petr Tesař. Podle odborníka na vlakovou dopravu Petra Kadeřávka ale vláda v některých případech investovala do elektrifikace zbytečně. "Mnohé elektrifikační projekty se neuskutečnily na základě reálných potřeb," upozorňuje Kadeřávek.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ane