Facebook není fér, mění algoritmy. Investovali jsme do něj miliony. Novináře zaplatíme čím dál tím hůř, ve Sněmovně zněla vážná slova i kvůli Markovi Zuckerbergovi

05.02.2019 14:50

Vydavatelé versus internetové portály a agregátory, anebo syntéza a tzv. win-win přístup, ze kterého mohou profitovat všichni? Tak zhruba lze charakterizovat seminář v Poslanecké sněmovně na téma „Budoucnost ochrany autorských práv v ČR“ konaný pod záštitou poslance ODS Martina Kupky.

Facebook není fér, mění  algoritmy. Investovali jsme do něj miliony. Novináře zaplatíme čím dál tím hůř, ve Sněmovně zněla vážná slova i kvůli Markovi Zuckerbergovi
Foto: Pixabay CC0
Popisek: Sociální sítě, ilustrační foto

Hlavním tématem diskuze byla připravovaná evropská legislativa, jejíž zamýšlený dopad má být narovnání vztahu mezi vydavateli, tvůrci internetového obsahu (novináři) a provozovateli velkých technologických platforem, přes které se tento obsah šíří. Tato legislativa by totiž mohla (ještě není nic dohodnuto a vše je věcí vyjednávání) technologické giganty, jako je Google a Facebook, přinutit, aby tito provozovatelé vydavatelům za využívaný obsah platili a de facto vypořádávali jejich autorská práva (článek 11, článek 13).  

Jak během semináře zaznělo, jsou to právě vydavatelé a tvůrci obsahu, kteří v tomto vztahu tahají čím dál tím více za kratší konec pomyslného provazu.

Zatímco v 90. letech byl oboustranný vztah, vydavatel a poskytovatel velkého internetového vyhledávače, tzv. win-win (oboustranně výhodným vztahem, autor obsahu dostával na svůj portál další čtenáře zdarma a získával tak další reklamu), dnes už to tak úplně neplatí, poznamenal jeden z pozvaných panelistů, ředitel právního úseku vydavatelství MAFRA Vladan Rámiš. Vytvářený obsah podle Rámiše začal být online vyhledávači a agregátory používán víc, než je přiměřené, a to navíc za situace, kdy tento tržní segment ovládají jeden až dva velké subjekty (myšleno Google, Facebook, případně v českých reáliích Seznam.cz). Problém je podle Rámiše ale to, že jsou to vydavatelé, kteří platí novináře, aby vytvářeli obsah. Většina digitálního obsahu je dnes zobrazována nikoliv prostřednictvím stránek, ale prostřednictvím Facebooku, doplnil Rámiš.  

A čistě logicky pro nezúčastněného pozorovatele je právě zde pomyslné jádro problému: Penízky z reklamy a za kliknutí totiž na server vydavatele neproudí, pokud na něj uživatel Facebooku nepřeklikne. Takže situace rozhodně není win-win, jak řekl Rámiš.

Podle Milana Zubíčka z Googlu je nutné najít kompromis. Zubíček zmínil granty, které Google dává pro novináře, a také to, že by legislativa podle něj znevýhodnila malé vydavatele oproti těm velkým. Podle Zubíčka nicméně Google přináší hodnotu a svým autorům i peníze. „Pokud by text europarlamentu prošel ve své podobě, Google by musel uzavřít smlouvu s každým jednotlivým vydavatelem, což by vedlo k poškození malých vydavatelů,“ uvedl Zubíček.

Pirátského poslance Michala Peksu rovněž zajímalo, zda po zavedení legislativy, nedostanou malí čeští vydavatelé například jen nějaké „držhubné“, přičemž budou oproti těm velkým zvýhodněni.

Michal Půr, šéfredaktor portálu Info.cz, se slovům zástupce Googlu o grantech pro novináře vysmál. Upozornil na to, že Google se pyšní granty pro novináře ve výši 1,4 milionu eura, ale jen v České republice má podle jeho odhadu zisky asi 5 miliard korun. Zubíček tento Půrův odhad nepotvrdil.

„Je problém zaplatit novináře, zaplatit kvalitní novinařinu?“ vyzvídal poslanec Kupka od Půra coby „muže mediální praxe“. „Ano, problém to je a problém to je čím dál tím větší,“ odpověděl Půr a zmínil propouštění v zahraničních médiích. „Propouští se v Huffington Postu, propouští se v Buzzfeedu, propouští se ve Viceu,“ upřesnil s tím, že cena internetové reklamy klesá, a to dost výrazně.

„Za dva roky jsme do naší facebookové stránky investovali sedm milionů korun,“ postěžoval si dále šéfredaktor titulu spadajícího do mediálního impéria energetického magnáta Daniela Křetínského. Půr navíc zmínil, že Facebook mění algoritmy. „Většinou je mění ve váš neprospěch,“ dodal. Zakladatelem a ředitelem Facebooku je Mark Zuckerberg.

Uvedl, že možností, která by kvůli této legislativě byla na stole, je i možné vyjednávání se správci kolektivní daně. „Kolektivní správa daní by byla lepší celoevropská,“ doplnil na to konto Půr.

A o co vlastně jde v článku 13? Přehledný popis předkládá technologický portál Lupa.cz. „Článek 13 dává internetovým platformám povinnost řešit autorské právo za vlastníky práv. A to až do takového měřítka, že každý nahraný obsah (text, fotografie, video…) musí být už při nahrávání prověřen, zda autorská práva neporušuje,“ uvádí článek s kritickým vyzněním vůči článku 13 jako způsobu, kterým je možné zničit dnešní podobu internetu.

reklama

autor: jok

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Protiústavní.“ Jana Zwyrtek Hamplová chce umlčení v Senátu hnát výš

21:30 „Protiústavní.“ Jana Zwyrtek Hamplová chce umlčení v Senátu hnát výš

Horní komora Parlamentu se rozhodla sněmovní verzi novely občanského zákoníku ohledně uzavírání part…