Příběh o firmě Kapsch a představitelích českého státu začíná na jaře roku 2006, kdy lidovecký ministr dopravy podepsal smlouvu o výstavbě mýta se společností Kapsch. Už tehdy prý byla celá zakázka v několikaměsíčním skluzu. Krátce poté ovšem proběhly parlamentní volby a firma tedy musela čekat, až bude jmenován nový ministr dopravy. Tím se v září stal Aleš Řebíček z ODS, který údajně dělal všechno pro to, aby zrušil smlouvu s Kapschem. Tomu podle Freixe zdatně sekundovaly obecní úřady vedené starosty za ODS, které výstavbu protahovaly a komplikovaly. Zároveň byla ze strany ministerstva vedena kampaň, že mýto nebude zavedeno.
„Kapsch tehdy dělal, co mohl, politikům navzdory. Díky zkušenostem jsme mýto dostavěli a spustili, rozjeli včas distribuci a na prosinec ji výrazně posílili, aby nevznikaly fronty dopravců,“ objasňuje ředitel firmy s tím, že ještě v prosinci 2006, tři týdny před startem mýta, přesvědčovali stát, aby se vyjádřil, zda mýtné chce, nebo ne.
K definitivnímu obratu údajně došlo až prvního ledna 2007, kdy mýtné odstartovalo bez problémů a kdy Řebíčkovo ministerstvo konečně pochopilo, že „mýto je jejich systém a že s ním, na rozdíl od průšvihů, jako jsou stavby dálnic nebo čerpání EU fondů, nebudou mít žádné starosti“.
„A co bylo dál? Jeden ministr dopravy střídal druhého. Za osm let trvání mýta neuvěřitelných deset ministrů! Většinu z nich spojovala nejdříve silácká politická prohlášení o nevýhodných mýtných smlouvách či nevhodném systému (jako například bývalý ministr Bárta), aby nakonec otočili poté, co se prokousali dokumenty, fakty a reálnými čísly,“ píše Freix s tím, že tato prohlášení i přes spolehlivé fungování systému a desítky zahraničních delegací vedou k tomu, že firma musí neustále mýto před veřejností obhajovat.
„Zkrátka zpolitizování neprospívá žádným takto velkým státním zakázkám, byť se tomu asi dá jen obtížně vyhnout,“ uzavírá ředitel společnosti Kapsch.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: luš