Jak je to u nás s výběrem mýta? Prý funguje dobře, navzdory politikům

13.09.2014 16:23

Mýtný systém společnosti Kapsch je na českých dálnicích v provozu již více než sedm let. Podle ředitele české dcery rakouské společnosti Karla Feixe funguje naprosto spolehlivě a obdivovat ho jezdí desítky zahraničních delegací. Českým politikům se ale Kapsch zaboha zavděčit nemůže. Od počátku prý házejí firmě klacky pod nohy a udělali si z mýta terč, na němž se snaží populisticky nahnat body od voličů.

Jak je to u nás s výběrem mýta? Prý funguje dobře, navzdory politikům
Foto: Radek Kraus
Popisek: Dálnice D3

Příběh o firmě Kapsch a představitelích českého státu začíná na jaře roku 2006, kdy lidovecký ministr dopravy podepsal smlouvu o výstavbě mýta se společností Kapsch. Už tehdy prý byla celá zakázka v několikaměsíčním skluzu. Krátce poté ovšem proběhly parlamentní volby a firma tedy musela čekat, až bude jmenován nový ministr dopravy. Tím se v září stal Aleš Řebíček z ODS, který údajně dělal všechno pro to, aby zrušil smlouvu s Kapschem. Tomu podle Freixe zdatně sekundovaly obecní úřady vedené starosty za ODS, které výstavbu protahovaly a komplikovaly. Zároveň byla ze strany ministerstva vedena kampaň, že mýto nebude zavedeno.

„Kapsch tehdy dělal, co mohl, politikům navzdory. Díky zkušenostem jsme mýto dostavěli a spustili, rozjeli včas distribuci a na prosinec ji výrazně posílili, aby nevznikaly fronty dopravců,“ objasňuje ředitel firmy s tím, že ještě v prosinci 2006, tři týdny před startem mýta, přesvědčovali stát, aby se vyjádřil, zda mýtné chce, nebo ne.

K definitivnímu obratu údajně došlo až prvního ledna 2007, kdy mýtné odstartovalo bez problémů a kdy Řebíčkovo ministerstvo konečně pochopilo, že „mýto je jejich systém a že s ním, na rozdíl od průšvihů, jako jsou stavby dálnic nebo čerpání EU fondů, nebudou mít žádné starosti“.

Celý text k přečtení ZDE

„A co bylo dál? Jeden ministr dopravy střídal druhého. Za osm let trvání mýta neuvěřitelných deset ministrů! Většinu z nich spojovala nejdříve silácká politická prohlášení o nevýhodných mýtných smlouvách či nevhodném systému (jako například bývalý ministr Bárta), aby nakonec otočili poté, co se prokousali dokumenty, fakty a reálnými čísly,“ píše Freix s tím, že tato prohlášení i přes spolehlivé fungování systému a desítky zahraničních delegací vedou k tomu, že firma musí neustále mýto před veřejností obhajovat.

„Zkrátka zpolitizování neprospívá žádným takto velkým státním zakázkám, byť se tomu asi dá jen obtížně vyhnout,“ uzavírá ředitel společnosti Kapsch.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: luš

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…