Jako Feri? „On to dělá.“ Mladé umělkyně jedou dál. Nahota na škole a mnohem víc

08.07.2021 19:28

Umělci mají pověst citlivých lidí. U studentů DAMU to zřejmě platí. V dubnu tohoto roku se studentská skupina pod názvem NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET prostřednictvím anonymního formuláře zeptala studentů a studentek divadelních fakult DAMU a JAMU na jejich zkušenosti se studiem na těchto fakultách. Server A2larm.cz nyní s iniciátorkami protestu hovořil o této protestní performanci, jež upozorňuje na některá traumata studentů.

Jako Feri? „On to dělá.“ Mladé umělkyně jedou dál. Nahota na škole a mnohem víc
Foto: Repro Youtube
Popisek: Protest proti poměrům na DAMU

Je cosi shnilého na DAMU, myslí si studenti této školy. Studentská skupina NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET sesbírala výpovědi několika studentů, převážně studentek. Jejich čtení zabralo 45 minut. „Zbytečnost, zklamání, práce, rozpor, rezignace, arogance, stažený žaludek, úzkost, křeč, strach, ponížení, méněcennost, vězení, nespravedlnost, šikana, nechuť,“ popsali zkušenosti ze školy, která má vzdělávat budoucí divadelníky, režiséry či scénografy. Ve škole prý panuje sexismus a pedagogové si dělají, co chtějí, a způsobují studentům traumata. Například pokud jde o nahotu na jevišti nebo vysvětlování MeToo.

Když jsme spolu začali o našich negativních zážitcích mluvit, tak jsme si uvědomili, že to nemusíme vydržet, říkají iniciátoři protestu. „Dokud člověk přemýšlí nad svými zkušenostmi a pocity sám, připadá si vlastně hloupě, slabě. Když jsme se začali o problémech bavit, sdílet svoje dojmy ze studia, došlo nám, že situaci vnímá podobně více lidí a že je možná namístě začít věřit sobě, ne tomu, co je nám nuceno. Na základě vzájemného sdílení jsme se rozhodli zkusit získat výpovědi od více studentů a studentek. Zásadním impulzem pro nás bylo také srovnání školního světa s jiným prostředím,“ uvedli zástupci iniciativy.

„Jakmile se nám podařilo nahlédnout do jiné sociální bubliny, přineslo to většinou velké překvapení – najednou jsme nechápali, proč jsme tlačeni* k tak stereotypnímu přemýšlení a zažíváme situace nátlaku, když jinde dochází například k otevřenější komunikaci či svobodnějším možnostem projevu. Přitom jsme přece umělecká škola – je to paradoxní,“ dodávají.

Možnost řešit problém skrze školní struktury byla pro ně nereálná, i proto zvolili cestu performance, aby nedocházelo k bagatelizaci problému.

„Během studia se setkáváme se stereotypním škatulkováním, ponižováním, sexistickými poznámkami i chováním, přetěžováním, ponižováním. V některých případech jde pak i o sexuální obtěžování a šikanu. Přirozenou reakcí na takové zacházení jsou samozřejmě často psychické problémy, na které není brán dostatečný zřetel, jsou považovány za slabost a bagatelizovány, stejně jako různé způsoby diskriminace. Zmíněnými pojmy se situace, se kterými se na škole setkáváme, většinou neoznačují. Mnohé nevhodné chování je považováno za normu, součást studia a profese. Tento argument bývá využíván k ospravedlnění jakéhokoli chování,“ uvádí zástupci iniciativy. A poukazují i na to, jak studenti a studentky kvůli těmto problémům opakovaně opouštěli školu. 

Závěrem se pak vyjádřili i k problematickým klišé, která se ve vztahu k umělcům objevují. „První, co nás hned pálí na jazyku, je oblíbený obrat ‚umělec má trpět‘. Jsou k němu různé konkrétnější verze, u nás na škole třeba ‚hladový herec hraje nejlíp‘. Každý se samozřejmě bude ohánět tím, že řada umělců v historii vytvořila svá díla právě díky hlubokým traumatům. Ano, umění může být za určitých podmínek i možnou metodou autoterapie. Ale rozhodně nemusí, není dokázaná žádná příčinná souvislost mezi útrapami a uměleckou tvorbou – naprosto tedy nedává smysl záměrně vytvářet traumatizující podmínky za účelem podnícení lepšího uměleckého výkonu. Tomuto klišé nevěříme a přijde nám příznačné – je to vlastně synonymum pro větu ‚musíš to vydržet‘, proti které se vymezujeme. Nikdo by neměl mít povinnost trpět,“ uzavřeli zástupci iniciativy pro a2larm.cz.

Video výpovědí studentů bylo zveřejněno v červnu. Namátkou: „Zbytečnost, zklamání, práce, rozpor, rezignace, arogance, stažený žaludek, úzkost, křeč, strach, ponížení, méněcennost, vězení, nespravedlnost, šikana, nechuť.“ Studentská skupina je nespokojena se stavem fakulty a s tím, jak se na ní její pracovníci chovají. Prý dochází k diskriminaci studentů a studentek na základě pohlaví nebo jiných důvodů. „Zneužívání moci ze strany pedagogů a pedag...ožek,“ zakoktala se mluvčí a dodala, že dotyční údajně překračují hranice, a tím studentům působí psychickou újmu. Studenti jsou podle jedné z mluvčích nabádáni, aby toto chování vydrželi, místo aby ho řešili.

„Kamarádka během klauzur dostala záchvat, epilepsii,“ svěřila se. Studenti a pedagožky pomáhali. „Pánové stáli opodál, kouřili cigaretu, popíjeli víno. A nejmenovaný vysoce postavený pedagog, vážený divadelník, pronesl: Tohle je důvod, proč by holky neměly dělat scénografii,“ doplnila.

Na DAMU se podle její zkušenosti buduje „atmosféra úzkosti a strachu“ a studenty hodnotí osoby, jejichž osobní a umělecké kvality jsou prý „diskutabilní“, ale kvůli strachu, setrvačnosti a nezájmu zůstávají ve vedoucích pozicích. Studenti si stěžují, že je mají vyučující zaškatulkované a nemouhou s tím nic dělat, a ještě jsou napadáni za to, jakou mají povahu. Další stížnost je, že studenti nejsou „inspirováni“ a není v nich vzbuzován zájem. A nemají žádnou psychickou podporu. „Necitlivé zásahy do psychiky velice citlivých osobností,“ stěžuje si mluvčí na DAMU. Tvůrčí síly prý škola udusává místo probouzení.

Padlo také obvinění ze sexismu. „Není v pořádku studentce fotit nohy, ptát se, jestli nechce stát nahá modelem ve stojce, že se nechá po škole zbouchnout, tak proč by se ji měl někdo snažit něco naučit,“ četla mluvčí další stížnost. Podle pohlaví prý pedagogové rozhodovali, zda někdo bude studovat režii nebo dramaturgii, či kostýmy nebo scénografii. „Slabost, i třeba v podobě pláče, by neměla být brána jako něco hrozného, co člověka diskredituje,“ míní studentka. Podle ní jsou muži, a hlavně ženy, objektivizováni a vyučující mají komentáře na jejich tělo, zvláště ti starší.

 

Anketa

Která volební strana předvedla zatím NEJHORŠÍ kampaň?

2%
10%
1%
4%
0%
hlasovalo: 15206 lidí
Došlo i na nahotu na jevišti. „Vyžaduji, aby to se mnou režisér citlivě diskutoval, vysvětlil mi umělecký význam zobrazovaného. Nikoliv že zahlásí, že postava X odhodí svršky. Všichni kulisáci budou nadšení a druzí dva herci zklamaní, že to ze své pozice na jevišti neuvidí,“ svěřila se jedna ze studentek a dodala, že ona se ozvala a ostatní kolegové se jí zastali. Ale kdyby prý byla mladší a neměla tolik zkušeností, tak by to s ní mohlo zamávat.

Jeden pedagog podle výpovědí studentkám vysvětlil kauzu MeToo tak, že všechny herečky chtějí být sexuálně obtěžovány, protože to je vyjádření pozornosti, kvůli kterému dostanou práci. A když si to přejí, tak to není obtěžování. „Byli jsme tehdy na hodině dva kluci a dvě holky, všichni krátce po gymplu. Jako holky jsme s ním začaly diskutovat a protestovat. On v klidu seděl a smál se nám do obličeje a odmítal přijmout náš pohled na věc, protože on byl pedagog a měl vysoké postavení, a proto měl prostě pravdu. Kluci seděli a mlčeli, skoro jsem měla pocit, že se s ním budou identifikovat a jeho názor převezmou,“ zaznělo v přečtené stížnosti.

Když si dotyčná stěžovala, vedení řeklo, že pedagog se „prostě takhle chová“, ale je řemeslně zdatný a má studenty co naučit. Podle studentky nejde forma oddělit od obsahu. „Ať je tento člověk jakkoliv řemeslně zdatný, nechci se tuto zdatnost učit společně s takto naprosto nepřijatelnými názory,“ říká studentka, která je šokovaná, že to samé tento umělec pak vykládal i v rozhlase a možná si na hodině zkoušel reakce.

Zaznělo také nemalé procento stížností v angličtině od zahraničních studentů. Jedna ze studentek měla problém s tím, že nemohla zároveň docházet do školy a na terapie. A když se ve škole svěřila, že by mohla trpět bipolární poruchou, tak si prý vyučující povzdechli: „Ta si zase něco přečetla na internetu.“ A zeptali se, zda bere nějaké prášky, a když uslyšeli, že ne, tak řekli, že situaci není třeba řešit. A dotyčná si pak prý nedovolila nic říct, ať už jí bylo sebehůř. Další studentka dokonce musela studium přerušit, protože byla hospitalizována na psychiatrii po pokusu o sebevraždu.

Jeden z pedagogů prý obtěžuje studenty mužského pohlaví a i u něho vedení řeklo, že „to on prostě dělá“. I stížnost na pedagožku, která měla pro změnu spadeno na ženy, zazněla. Dotyčná prý o studentkách prohlásila, že jsou snažilky, „hloupé husičky, co si myslí, že můžou režírovat“. Jiná studentka si prožila zničující románek se ženatým pedagogem. Podle stížností manýry profesorů přebírají studenti, a když dostanou moc, chovají se k mladším a méně zkušeným arogantně.

Co studenti navrhují? Jednak změnu rozložení moci, hodnocení a pravomocí studentů. Prý je třeba zavést diskusi, aby studenti věděli, že mohou říct „ne“ a nemusejí si nevhodné zacházení nechat líbit. A také zřídit nástroje, které jim umožní toto „ne“ říci. Například zřízení pozice ombudsmana. Prý nechtějí odsuzovat všechny, ale přejí si, aby se problémy zabývala celá akademická obec, a hodlají je dále řešit.

 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: vef

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Spadni, zm*de!“ „Kr*téni v legínách“ rozpálili řidičku do běla. Kolem Prahy jich byly tisíce

8:15 „Spadni, zm*de!“ „Kr*téni v legínách“ rozpálili řidičku do běla. Kolem Prahy jich byly tisíce

Dnes dopoledne se konal cyklistický závod Pražská padesátka, a mnoho lidí na severním okraji Prahy z…