Je už dohoda o nákupu bojových vozidel pěchoty dávno upečená?

09.02.2021 19:10

Podle informací lidí, kteří se pohybují kolem zbrojního průmyslu v České republice, je prý již dávno rozhodnuto. Tendr na nákup 210 bojových vozidel pěchoty je podle těchto insiderů ve skutečnosti jen zástěrkou. Smlouvu má údajně mít již v kapse německá společnost Rheinmetall. Namísto vítězství ve férové soutěži se hovoří o téměř jistém podpisu mezivládní dohody, nebo dokonce smlouvy o strategické spolupráci přímo s touto společností a českou vládou. Rheinmetall tak chce zopakovat velmi kontroverzní postup, který si vyzkoušela nedávno v Maďarsku a který vyvolal v odborné veřejnosti i u bezpečnostních složek v celé Evropě velké pozdvižení.

Je už dohoda o nákupu bojových vozidel pěchoty dávno upečená?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bojové vozidlo pěchoty

Poprvé to velmi otevřeně naznačila šéfka poslaneckého výboru pro obranu za ODS Jana Černochová. Ta již v listopadu loňského roku vyzvala, aby Ministerstvo obrany začalo s přípravou mezivládní dohody o nákupu BVP. Kdo jí to poradil, je nasnadě – v parlamentních kuloárech se údajně velmi často objevuje bývalý vlivný politik ODS Michal Hrbata, který slouží, překvapivě, právě Rheinmetallu. Není ani bez zajímavosti, že tento bývalý náměstek na Ministerstvu obrany v současné době čelí obžalobě z korupce ohledně dodávání IT technologií státu, mimo jiné i Ministerstvu obrany. To mu ale nijak nebrání pro Rheinmetall v ČR vyjednávat, často v Parlamentu, nebo přímo na Ministerstvu obrany, jak nám pod příslibem anonymity potvrdily zdroje blízké české armádě.
 

Anketa

Mělo by Česko nasadit ruskou vakcínu Sputnik V ještě před jejím schválením orgány EU?

92%
8%
hlasovalo: 14311 lidí
Není přitom velkým tajemstvím, že transparentně nastavená soutěž o nákup bojových vozidel pěchoty pro českou armádu nejméně vyhovuje právě společnosti Rheinmetall. Již před časem se ukázalo, že může mít problém s dodáním vozidel podle časového harmonogramu, který požaduje česká armáda. Podle podkladů, které mají k dispozici někteří čeští dodavatelé této společnosti vyplývá, že dodávka 210 vozidel do konce roku 2027 je velmi pravděpodobně nerealistická. A to bylo ještě před tím, než Rheinmetall uspěl v Austrálii a dostal se do užšího výběru na dodávku vozidel tamní armádě a uzavřel kontroverzní dohodu s maďarskou vládou. Velké pochybnosti panují také kolem skutečného zapojení českého průmyslu do zakázky v případě, že uspěje tento německý výrobce. V České republice sice slibuje postavit továrnu, jenže totéž firma slíbila také v jiných zemích, kde se uchází o zakázky. Továrnu tak buduje v Austrálii i v Maďarsku. Svou výrobní základnu má navíc v Německu. Zdá se tak, že slib o průmyslovém zapojení lokálního průmyslu je pomyslným „letadlem“ a že namísto skutečného přínosu pro domácí české firmy se mohou stát pouhou montovnou dílů, které ale budou vyrobené jinde a do ČR budou jen přivezeny. Spekuluje se také o tom, že Rheinmetall má velký problém splnit cenové představy české armády a vejít se do rozpočtu. Spekulace a kontroverze ještě zesílily poté, co byla oznámena spolupráce Rheinmetallu s českou společností Czechoslovak Group, kterou veřejně podpořil prezident Zeman.

Tomu, že tendr je vlastně jen obezličkou, napovídá také chování samotného Ministerstva obrany. Ačkoli je k dalším krokům tendru vše již dlouho připraveno, Ministerstvo obrany několik měsíců přešlapuje na místě. Času přitom mnoho není, pokud chce vítěze vyhlásit ještě v tomto volebním období. Před ministerskými úředníky a armádou jsou finální kroky výběru – obeslání uchazečů se žádostí o zaslání finální nabídky a test vozidel, která se o vítězství ucházejí. Oba kroky mají podle informací ParlamentníchListů.cz na obraně již dávno připraveny, proč s tím ale otálejí a nejdou ven, je otázkou. Nemusejí přitom ani čekat na potvrzení peněz do rozpočtu armády, protože pokračování v procesu výběru Českou republiku k ničemu nezavazuje. Právě i tato liknavost v postupu podle těch, kdo jsou dobře informováni, prý nahrává spekulacím, že nejde ani o náhodu, ani o neschopnost, ale s největší pravděpodobností o úmysl. Pokud by se totiž spojil tlak na nutnost nákupu vozidel v roce 2021 a nezvládnutí procesu výběru skrze standardní soutěž, byl by nákup BVP realizován velmi pravděpodobně právě nějakou modifikací mezivládní dohody. Což je čirou náhodou scénář, který nejvíce vyhovuje společnosti Rheinmetall.
 
Další dvě společnosti, které v tendru na nákup BVP zůstaly, naopak preferují dokončení výběru vozidel prostřednictvím transparentního tendru, jak nedávno uvedly v médiích. Podle rakousko-španělské společnosti General Dynamics European Land System je právě otevřený tendr největší šancí pro Českou republiku vybrat nejvhodnější vozidlo s nejlepšími podmínkami a cenami a s největší přidanou hodnotou pro český průmysl. Otevřený výběr podporuje také další uchazeč, švédsko-britsko-americká společnost BAE Systems. Každopádně se zdá, že i Švédi by neměli problém s mezivládní dohodou soudě podle nedávné překvapivé nabídky financování celého projektu, která přišla oficiálně od švédského premiéra.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

10:21 To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

„Konečně se lidi chytili a začínají se pěkně udávat. Napráskali řezníka, co nadával na Ukrajince, a …