Jediný (povolený) svět na školách

27.12.2022 20:35 | Komentář

V jedné rozhlasové debatě jsem se vyjádřil v tom smyslu, že by na školách měli působit učitelé, a nikoli aktivisté z neziskovek. Narážel jsem samozřejmě na dlouhodobé a systematické působení organizace Člověk v tísni a jejího podprogramu Jeden svět ve školách (JSNS). Ten figuruje v mnoha aktivitách podporovaných ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a je přímým nástrojem indoktrinace školní mládeže PRO povolené a žádoucí myšlenky a interpretace a PROTI těm nežádoucím, protože polemizujícím s oficiálními interpretacemi a tezemi.

Jediný (povolený) svět na školách
Foto: Hans Štembera
Popisek: doc. Mgr. Petr Žantovský, Ph.D., mediální analytik

Anketa

Odradil vás pořad s Babišem a dětmi od volby lídra ANO?

4%
82%
hlasovalo: 45030 lidí
Tato pobuřující skutečnost, totiž vstup státem placených „dobrovolníků“ do školského systému, měla podporu řady ministrů školství – od Valachové přes Plagu až po Gazdíka či aktuálně Balaše. A tak se před našimi dětmi producírují rozmanité existence - asi nejkřiklavější je aktivní zapojení tzv. youtubera Karla Kováře alias Kovyho, jehož nejvyšší dosažené vzdělání je středoškolské. Přesto je z veřejných zdrojů placen za to, aby dělal „politická školení mužstva“ na našich školách. Proč se ale divit, když se podíváme na seznam sedmnácti poradců ministra Balaše a nalezneme tam mj. i Bohumila Kartouse, reprezentanta anonymní skupiny Čeští elfové. Kruhy se nápadně propojují. Mimochodem, o Kartousovi je dobré vědět i to, že je poradcem senátora Drahoše a spolupracovníkem Aspen Institutu.

Jeden svět ve školách pořádá rozmanité kurzy tzv. mediálního vzdělávání. Jeden z nich má název Dezinformace. V materiálech JSNS je charakterizován takto:

„Cíle lekce:

  • vědět, co jsou dezinformace
  • uvědomovat si, k jakým negativním důsledkům mohou lživé informace v mediálním prostoru vést
  • umět informace na internetu ověřovat a posuzovat jejich důvěryhodnost

Online kurz Dezinformace s podtitulem Jak nenaletět fake news? je součástí série vzdělávacích interaktivních videokurzů, které zábavnou a poutavou formou představují aktuální témata mediální problematiky. Žáci během videokurzu sledují vzdělávací videa, chatují s průvodcem Jankem, plní cvičení, odpovídají na otázky a přemýšlí nad tím, co si z kurzu odnáší.“

Na vysvětlenou: onen Janek je Jan Rubeš, podle dostupných zdrojů studoval toliko na bakaláře ve Zlíně (taky vzdělanec, že ano). V rámci JSNS se prezentoval v akcích typu Pravda nebo lež, Studentské volby -  debaty s kandidáty (spolu s Jindřichem Šídlem),, Hledá se novinář (spolu s Kovářem), Hledá se LEADr (opět s Kovářem) atd.

Jak vypadá takové „vzdělávání“ v podání svrchu uvedených takypedgogů, si můžeme demonstrovat na materiálu, který vznikl v rámci covidové propagandy. Záměrně vybíráme událost starší, která již měla mezitím mnoho různých vyústění a mnohé nejasnosti už byly ozřejměny, takže lze objektivněji nahlédnout, jak a co vlastně JSNS na školách dělá. Citujme:

DEZINFORMAČNÍ DEZINFEKCE: PROČ VZNIKAJÍ A PROČ SE ŠÍŘÍ (KORONAVIROVÉ) DEZINFORMACE

Anotace: V aktivitě se žáci hravou formou seznamují s různými motivacemi pro tvorbu a šíření dezinformací, nabyté znalosti poté aplikují při analýze publikovaných nepravdivých mediálních sdělení z období začátku koronavirové krize

Cíle - žáci:

  • znají různé motivace pro tvorbu a šíření dezinformací
  • rozeznají různé typy (koronavirových) dezinformací
  • uvědomují si, jaké mohou mít dezinformace dopady na jedince i na celou společnost

Postup: V úvodu hodiny se zeptáme žáků:

  • Proč podle vašeho názoru někdo vytváří a šíří lživé1.
  • informace? Jaké jsou možné důvody a motivace jejich autorů? Mohou zaznít důvody jako snaha
  • manipulovat, vydělat více peněz z reklamy, získat více lajků a čtenářů nebo propagandistické účely. Odpovědi žáků zapisujeme na tabuli či flipchart a krátce o nich diskutujeme.

Poté žákům řekneme, že si zahrajeme trochu netradiční karetní hru. Rozdělíme je do pěti skupin a každé rozdáme jednu sadu karet s charakteristikami tvůrců a šiřitelů dezinformací. Necháme žákům čas, aby se s nimi seznámili. Poznámka: Výčet motivací není definitivní, karty ilustrují ty nejrozšířenější.

Vrátíme se k seznamu motivací tvůrců lživých zpráv, který žáci navrhli v úvodu hodiny. Porovnáváme ho s kartami a zjišťujeme, jestli žáci vymysleli podobné motivace, jako jsou na kartách, zdali nějakou opomněli anebo naopak navrhli takovou, která na kartách chybí. Se žáky diskutujeme, jestli je některý z příkladů uvedených na kartách překvapil, a zjišťujeme proč.

Ptáme se:

  • Setkáváte se na internetu s lživými, dezinformačními či poplašnými zprávami?
  • Setkali jste se už s některými ze specifických uživatelů internetu popsaných na kartách?
  • Vzpomenete si na konkrétní příklad?

Nachystáme si k promítání připravenou prezentaci s příklady koronavirových dezinformací a vysvětlíme žákům pravidla hry: Postupně jim budeme promítat ukázky reálně publikovaných mediálních sdělení. U každého příkladu se zastavíme, žáci si ho prohlédnou, krátce se poradí ve skupinách a na naši výzvu následně zvednou nad hlavu jednu kartu se skupinou uživatelů internetu, která je podle jejich názoru nejpravděpodobnějším tvůrcem daného sdělení.

Zdůrazníme, že ve hře nejde o to, kdo správně odpoví jako první, ale o zdůvodnění výběru karty a následné vzájemné porovnání názorů jednotlivých skupin.

Poznámka: Může se stát, že žáci budou váhat mezi různými kartami. Sdělte jim, že je to v pořádku. V reálném životě se často stává, že motivace autorů nelze jednoduše a přesně rozeznat, a/nebo že autor sdělení má motivací více.

Ve chvíli, kdy všechny skupiny vybraly kartu, krátce diskutujeme o tom, proč zvolily právě tuto. Obdobně postupujeme u všech devíti příkladů.

Reflexe: Reflexi uvedeme shrnutím uskutečněné aktivity: Viděli jsme, že za tvorbou dezinformací a dalších záměrně matoucích či poplašných informací se skrývají různé motivace – od ideologického přesvědčení či propagandy a snahy manipulovat až po chuť získat více lajků, čtenářů či více peněz z reklamy nebo snahu posílit svou politickou značku.

Následně se žáků ptáme:

Jak můžeme tyto motivace rozpoznávat? Má smysl se o to snažit? Jaké dezinformace jsou podle vás nejnebezpečnější? Jaké mohou mít podle vás dezinformace dopad na jedince či na celou společnost?

Lživé a poplašné informace jsou často šířeny desítkami tisíc uživatelů sociálních sítí, a můžou tedy mít různé a různě rozsáhlé dopady jak na jedince, tak i na celou společnost. Dokážou dlouhodobě vyvolávat nejistotu, paniku, strach, ale také apatii, podrývat důvěru v seriózní média a důvěryhodné zdroje. Nezřídka pak vedou k život či zdraví ohrožujícímu jednání jedinců, kteří jim uvěří.“

Z citovaného je zřejmé, k čemu celá tato indoktrinační aktivita slouží: k posílení autority neformálních opinion leaderů, k vytlačení racionální polemiky a argumentace a jejímu nahrazení emocionálními apely a prohlášeními, a ve finále k otevřené a masové podpoře určitého typu postoje a chování (zde vůči vakcinaci proti covidu) a v důsledku toho k nemalému posílení zisků těch, kdo s pandemickými rekvizitami obchodovali v miliardových byznysech. Tedy: jednak z dětí se zde vyrábějí poslušné a nemyslící ovce, a jednak tuční konta těch, kdo za tím stojí. No řekněte, kdo by to nebral?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Petr Žantovský

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vláda lokajů. Protektivní vrchnost uctívají, spodinou opovrhují, říká profesor Žaloudík

16:02 Vláda lokajů. Protektivní vrchnost uctívají, spodinou opovrhují, říká profesor Žaloudík

„Aktivistická sebelikvidace Evropy čištění celého světa neprospěje,“ podotýká ke Green Dealu emeritn…