Ještě větší průšvih, než psaly noviny: Žena hlavouna zpravodajství ČT pracuje ve firmě, která z „naší-vaší“ TV dostane miliony, letí už stížnost k orgánu

15.02.2017 10:43

„Jste zkorumpovaná pakáž,“ vzkázal Andrej Babiš přímo na kameru České televizi. Jeho slova vzbudila značný rozruch, redaktoři ČT se bouřili proti bezprecedentnímu útoku, ovšem celá kauza přispěla k tomu, že se začalo podrobněji rozkrývat vlivové pozadí veřejnoprávního vysílatele. A někdy z tohoto zkoumání vycházejí velmi zajímavé věci.

Ještě větší průšvih, než psaly noviny: Žena hlavouna zpravodajství ČT pracuje ve firmě, která z „naší-vaší“ TV dostane miliony, letí už stížnost k orgánu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Česká televize, ilustrační foto

Začala se například rozebírat zakázka, v rámci které Česká televize investovala deset koncesionářských milionů do PR služeb za účelem „posílení efektivity komunikace s diváky zejména v oblasti on-line platforem“. Desetimilionovou zakázku společně se dvěma dalšími společnostmi získala agentura Bison & Rose.

Agentura přezdívaná „Bizoni“ je v českém politickém i mediálním světě velmi známou značkou, která svými radami pomáhala řadě politiků i obchodních společností. Server Neovlivní.cz v rámci svého žebříčku zařadil jejího zakladatele Miloše Růžičku jako druhého nejvlivnějšího zákulisního hráče celé české politiky, hned za advokátem Radkem Pokorným, nejbližším rádcem premiéra Bohuslava Sobotky (svého někdejšího gymnaziálního spolužáka).

Agentura je v poslední době spojována zejména se stále stoupajícím ministrem vnitra Milanem Chovancem, ke kterému má mít Růžička mimořádně blízko. Má být ministrovým oficiálním poradcem, server Neovlivní.cz dokonce psal o tom, že má úřadovat přímo na ministerstvu u Chovance. „Známe se dlouhá léta a je jedním z mála lidí v politice, k nimž mám osobní přátelský vztah,“ řekl o něm a vyznal se z obdivu k Chovancovým vůdcovským schopnostem. Velmi blízko má mít i k premiéru Sobotkovi a k advokátovi Pokornému.

Agentuře je připisováno i autorství slavného VIDEA Milana Chovance „Žlutá policie“

Kromě napojení na nejvýznamnější vládní představitele se ale nyní ukazuje, že vlivná poradenská firma má velmi silné kontakty i na Českou televizi. Právě na tu, která společnosti přidělila zakázku na PR služby za deset milionů.

Anketa

Máte rádi Českou televizi?

4%
96%
hlasovalo: 12638 lidí

Jednou z partnerek (tedy pozice v nejužším vedení společnosti) v Bison & Rose je totiž Jana Lutonská. Ta je manželkou Františka Lutonského. Tento nedostudovaný novinář je dlouholetým redaktorem České televize, který se přes moderátorské a editorské pozice propracoval až k funkci zástupce šéfredaktora zpravodajství. V této pozici na sebe naposledy upoutal pozornost, když s kolegou Michalem Kubalem napsal otevřený dopis, ve kterém rázně odmítli kritiku Rady pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli nevyváženému vysílání.

O napojení České televize na agenturu Bison & Rose se mimochodem již dříve zmiňoval obvykle dobře obeznámený novinář Erik Best. Ten již na začátku roku 2016 napsal, že mezi klienty Růžičkovy agentury patří i Petr Dvořák, generální ředitel České televize.

Za těchto okolností pochopitelně vzbuzuje určitá podezření to, že Česká televize dohodila agentuře Bison & Rose zakázku za deset milionů za služby, které se pro veřejnoprávního vysílatele jeví jako ne úplně nezbytné.

Tisková mluvčí ČT Alžběta Plívová rozeslala médiím odpovědi na otázky, které jí zaslali redaktoři MF DNES (patřící ministru financí Andreji Babišovi). Na otázku, zda výběr nějak ovlivnilo personální propojení agentury s televizí, mluvčí odpověděla: „Pan Lutonský působí na postu zástupce šéfredaktora zpravodajství. Nikdo ze zpravodajství České televize se nepodílel ani na rozhodnutí zakázku vypsat, ani na jejím zadání, na jejím procesu či jejím vyhodnocení.“ Předmět zakázky navíc prý nijak nesouvisí se zpravodajstvím, ve kterém Lutonský pracuje.

Nakonec Plívová novináře setřela, že „otázky zcela přehlížejí základní principy zákona o zadávání veřejných zakázek a jsou vedeny snahou účelně propojit nespojitelné jevy“.

Na základě zveřejněných skutečností se rozhodl jednat Štěpán Kotrba, politický a mediální analytik, který je jako bývalý člen Rady Českého rozhlasu dobře obeznámen s pravidly a zásadami veřejnoprávního vysílání. Chování ČT je podle něj v absolutním rozporu s těmito zásadami, proto se rozhodl na veřejnoprávní televizi podat stížnost k Radě ČT.

Z vyjádření České televize je podle Kotrby zřejmé, že o střetu zájmů redaktora Lutonského ví, ale neřeší jej, naopak jej bagatelizuje. Přitom se nejedná o novou záležitost, Kotrba dokládá, že střet zájmů mezi zaměstnavateli manželů Lutonských existuje již od roku 2007, letos tedy oslaví desetileté jubileum.

Kodex ČT přitom podle Kotrby hovoří jasně. Osoby pracující pro ČT musí zajistit, aby jejich osobní zájmy nijak neovlivňovaly vysílání. Pochybnosti o nestrannosti přitom mohou nastat už ve chvíli, kdy mají konflikt zájmů blízcí redaktora nebo kohokoliv jiného, kdo se podílí na přípravě zprávy (do této kategorie zástupce šéfredaktora celého zpravodajství docela určitě spadá).

„Zdůrazňuji slovo ‚MOHOU‘, neboť Kodex pracuje i s hypotetickým konfliktem zájmů jako s nepřijatelnou alternativou, kterou vylučuje. To kdyby náhodou někdo z okruhu novinářů úzce spjatých a sponzorovaných ČSSD namítal, že ‚František Lutonský platí v oboru za abnormálně slušného a až hyperkorektního profesionála‘,“ poznamenává k tomu Kotrba.

Podle něj lze zcela oprávněně spekulovat, zda linka Lutonský – Bison & Rose – ČSSD není důvodem velmi vstřícného (Kotrba použil výrazu „lísavý“) přístupu zpravodajství ČT k premiéru Sobotkovi a okruhu jeho spojenců, jakož i nápadné agresivity veřejnoprávního zpravodajství i publicistiky k jeho konkurentům.

„Radě ČT posílám na základě zveřejněných informací stížnost na závažné porušení Kodexu ČT Františkem Lutonským a pravděpodobné porušení Kodexu jeho nadřízenými – šéfredaktorem Janem Mrzenou a ředitelem zpravodajství Zdeňkem Šámalem,“ vysvětluje Kotrba. Je prý velmi zvědav, jak Rada předvede svou politickou nezávislost.


CELÝ TEXT ŠTĚPÁNA KOTRBY:

Tak to prasklo. A provalila to sama Česká televize. Nepřímo potvrdila, že manželka zástupce šéfredaktora zpravodajství ČT Františka Lutonského je partnerkou Bison & Rose, která dlouhodobě pracuje pro ČSSD. Zároveň vyšlo najevo, že spolumajitel Bison & Rose Miloš Růžička je poradcem sociálně demokratického ministra vnitra Milana Chovance.

Provalilo se to zveřejněním odpovědí ČT na otázky Lukáše Valáška z MfD, o které je možno říkat, že "je Babišova". Dokument zveřejnil server hlidacipes.org, známý svým odporem k oligarchizaci médií a nepřátelstvím vůči "Babišovu impériu".

Zdroj:

 

ČT nepopřela Lutonského střet zájmů, bagatelizuje ho. Dlouhodobě. Přitom minimálně od roku 2012 ví, že manželka Lutonského Jana Lutonská v agentuře Bison & Rose pracuje už od roku 2007.

Zdroj:

Kodex ČT mluví jasně. Osoby pracující pro Českou televizi musí vyloučit, aby osobní zájem ovlivňoval vysílání nebo nevysílání určitých sdělení či pořadů. Pochybnosti o nestrannosti nebo předpojatosti osoby podílející se na přípravě obsahu pořadu mohou vyvstat už tehdy, když konflikt zájmů má bezprostřední "lidský okruh" člověka, podílejícího se na přípravě zprávy – tedy například manželka nebo milenec. Zdůrazňuji slovo "MOHOU", neboť Kodex pracuje i s hypotetickým konfliktem zájmů jako s nepřijatelnou alternativou, kterou vylučuje. To kdyby náhodou někdo z okruhu novinářů, úzce spjatých a sponzorovaných ČSSD namítal, že "František Lutonský platí v oboru za abnormálně slušného a až hyperkorektního profesionála"…

Netřeba dodávat, že se lze důvodně domnívat, že z tohoto zřejmého a neoddiskutovatelného konfliktu zájmů vede přímá linie k vysoké frekvenci témat ČSSD ve zpravodajství a publicistice České televize a k lísavému přístupu České televize k předsedovi vlády Sobotkovi a jeho milcům. Netřeba dodávat, že lze vyslovit i podezření, že agresivita zpravodajství a publicistiky ČT vůči Sobotkovým vnitrostranickým či parlamentním protivníkům má stejnou skrytou souvislost.

Netřeba dodávat, že takto nastavená mocenská situace v ČT umožňuje redakci zpravodajství porušovat pravidla, daná Kodexem i zákonem, bez odpovídající reakce generálního ředitele ČT. Protože generální ředitel ČT Dvořák chce být znovuzvolen ještě před řádným termínem tak, aby jeho volba nekolidovala s volbami do Sněmovny a nebyla součástí předvolební kampaně. O Dvořákovi rozhoduje stejně jako o porušení Kodexu pracovníky ČT. A proto se musí snažit Dvořák i Rada ČT.

Nicméně mě je to fuk. Radě ČT posílám na základě zveřejněných informací stížnost na závažné porušení Kodexu ČT Františkem Lutonským a pravděpodobné porušení Kodexu jeho nadřízenými – šéfredaktorem Janem Mrzenou a ředitelem zpravodajství Zdeňkem Šámalem. Ať Rada ukáže, že je nezávislá na politických a PR tlacích, že dodržuje zákon a hlídá porušování Kodexu. Teď má možnost. Byť lacině získanou….

CELOU STÍŽNOST SI PŘEČTĚTE ZDE

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zrušte poplatky pro ČT, udeřil prezident Zeman. A vyslal varování EU

4:42 Zrušte poplatky pro ČT, udeřil prezident Zeman. A vyslal varování EU

Z PROFILU Prezident Miloš Zeman opět zodpověděl dotazy, které mu přímo položili čtenáři Parlamentníc…