Kam mizí stamiliony na kulturu? Kauza Filip Renč ukazuje děsivé pozadí a známá jména

16. 12. 2014 12:35

EXKLUZIVNĚ Fond kinematografie a jeho radní se stále hádají. Nevraživost vypukla poté, kdy film Filipa Renče dostal podporu 15 milionů korun. Ne, že by to bylo výjimečné, je řada filmů, které získaly v minulosti z veřejné podpory daleko víc, ale zřejmě je „jiná doba“. Především se budou volit noví radní. Hned po novém roce. Je to cítit i z otevřeného dopisu ministru Hermanovi, který zaslaly profesní organizace. Píší, že do příští Rady by se měli dostat jen ti, kdo získali více než tři nominace. Může být za tímto požadavkem i něco skryto? Zkusili jsme pátrat, proč se takový požadavek mohl objevit.

Kam mizí stamiliony na kulturu? Kauza Filip Renč ukazuje děsivé pozadí a známá jména
Foto: repro youtube.com, tan
Popisek: Kino - ilustrační foto
reklama

„Nová vládnoucí garnitura se hlásí k tomu, že zatočí s korupcí a klientelismem. Ve Fondu kinematografie se to ale jaksi podařit nemusí, právě naopak! Klientelismus by tam mohl slavit velké vítězství.“ To byla první slova úředníka z ministerstva kultury, který samozřejmě nechtěl být jmenován. Ministr Herman (KDU-ČSL) se prý stal rukojmím v argumentaci ředitelky Fondu kinematografie Heleny Fraňkové. Možná o tom ví, ale spíše ne, že Fond může ovládnout úřednice s jeho podporou. Důvod? Ředitelka Fondu chce být hybatelem věcí, důležitou ženou, která bude v pozadí rozhodovat o tom, kdo dostane finanční podporu, a kdo ne.

Pokud nebude mít ve Fondu své radní, bude „pouhou“ úřednicí. To je to, oč se hraje, shodlo se pro ParlamentníListy.cz hned několik osob blízkých dění. Jejich identitu redakce zná.

Geniální plán

Ministr kultury Daniel Herman prý bude v roli zneužitého, nic netušícího ministra, a vše posvětí. U ředitelky Fraňkové se totiž shromáždily kandidátky do Fondu, které zřejmě právě ona předloží na resort kultury, spravovaný lidovci.

Helena Fraňková podle našich zdrojů připravila prostý argument: „Abychom neměli kandidátní listinu příliš širokou, zúžili jsme ji na ty nejkvalitnější kandidáty, tedy na ty, kteří dostali nejvíce nominací. Navíc je to požadavek profesních organizací, které se k tomu teď v médiích veřejně hlásí.“ Ti, kteří jich mají nejméně, jsou z kandidátky vyškrtnuti. Geniální. Při všech předešlých volbách žádné takové kritérium uplatňováno nebylo. Každý nominovaný kandidát se dostal do procesu výběru, který byl v souladu se zákonem, tedy nejdříve navrhne ministr, poté schválí Poslanecká sněmovna. Zákon totiž o žádné úvaze, respektive předvýběru kandidátů na radní, kteří jsou nadřízení ředitelky Fraňkové, prozatím nehovoří. Takto vzniká absurdní situace, kdy budoucí podřízená rozhoduje o složení jí nadřízeného orgánu.

„Noví členové Rady se budou volit dle zákona 496/2012 o audiovizi, protože není možné, aby se od zákona odklánělo, je to zákon a z něho se musí vycházet,“ řekla na přímý dotaz ParlamentníchListů.cz Fraňková. Bez bližšího vysvětlení veřejně slyšitelných spekulací.

Ulov si svého nominačního bobříka

Fond kinematografie po novém roce mění všechny své radní. Ve staré Radě jich bylo třináct, napříště jich bude devět.  To je důvod, proč byla vypsána výzva, aby profesní organizace navrhly své kandidáty na post radního. Stalo se a na Fond dorazily jednotlivé nominace.

Zákon říká to, že aby se kandidát dostal do výběru na post radního, stačí mu jedna nominace. O tom, aby se kandidát dostal do procesu výběru teprve při vyšším počtu nominací, není v zákoně ani zmínka. Navíc je velmi diskutabilní, zda vyšší počet nominací svědčí o vyšší kvalitě kandidáta, zda to není právě naopak.

  • celkový přehled nominací ZDE

Takové zvláštní počty nominací, pět a více, podle našich zdrojů z branže i přímo z Rady svědčí o velké oblibě daných kandidátů u některých organizací a jejich členů, kteří navíc jsou velmi často příjemci dotací z Fondu kinematografie, což nemusí být úplně v souladu s nezávislostí kandidáta a s jeho nestranným rozhodováním. Letos se stalo, že aniž by tato podmínka byla dopředu zveřejněna, získali někteří kandidáti, většinou lidé napojení právě na Fraňkovou, vysoký počet nominací, jako například jedenáct či dokonce dvanáct. Celé to nedávalo žádnou logiku až do chvíle, než ředitelka Fraňková zveřejnila svůj plán, jak rozlišit ty špatné kandidáty od těch dobrých. „Pokud se jí podaří tento plán realizovat, podaří se jí tento Fond kinematografie de facto privatizovat. Hrozí, že její radní budou rozdělovat peníze, v tomto případě stovky milionů korun, ve prospěch společností a lidí, kteří je nominovali. Ti pak na důkaz své spokojenosti s těmito radními jim při příští volbě opět nadělí vysoký počet nominací. Kruh se uzavře,“ řekly naší redakci hned tři zdroje nezávisle na sobě.

Celé to prý smrdí

„Chce se zařvat: všichni, co máte více než tři nominace, ven. Museli jste o tom vědět, museli jste být informováni, že zásadní kritérium výběru bude počet nominací. Museli jste být domluveni a budete muset tuhle službu jednou vrátit. Váš vztah ke klientelizmu je evidentně pozitivní. To sotva skýtá naději na nestranné rozhodování a pozitivní fungování Fondu ve prospěch české kinematografie. Pokud ministr něco neudělá, kruh se uzavře a kdo není oblíbenec paní Fraňkové, může na budoucí podporu z Fondu zapomenout,“ řekl ParlamentnímListům.cz zdroj blízký celému procesu plánované volby.

Dodejme, že mezi nominovanými, kteří nesplnili toto tajné kritérium, je i několik významných osobností českého filmu a dokumentu, i lidí s vysokým kreditem. Ti ale v radě zřejmě nebudou, protože byli sítem dopředu eliminováni. Namátkou Drahomíra Vihanová, Jana Škopková, Přemysl Šoba, Vladimír Merta a další.

Náměstek ministra kultury René Schreier ParlamentnímListům.cz více světla do celého tajuplného procesu nevnesl. „Na základě zákona o audiovizi rozhoduje o podpoře kinematografie jen a pouze Rada Státního fondu kinematografie jako kolektivní orgán,“ uvedl Schreier. „Jako ekonomický náměstek z povahy své funkce nemohu a nesmím hodnotit kvalitu scénáře, kredit žadatele, ani realizovatelnost díla dle předloženého výrobního rozpočtu. Co se týká současných členů Rady, tak jejich mandát končí dne 4. dubna 2015. Současná Rada byla jmenována ještě podle starého zákona, kdy do Rady mohl kandidáty navrhovat jakýkoli soukromý subjekt. Jejich volbu, po předložení ministrem kultury, prováděla Poslanecké sněmovna. V současnosti již probíhá proces, jenž vyústí ve volbu nových členů Rady podle nového zákona č. 496/2012 Sb., o audiovizi. Nově můžou kandidáty navrhovat ministru kultury jen a pouze subjekty definované zákonem o audiovizi, a sice sdružení, unie a asociace a Vysoké školy z oblasti kinematografie a filmového průmyslu. Jsou to subjekty sdružující a zastřešující více právnických a fyzických osob,“ dodal. Z těchto navržených kandidátů vybírá ministr ty, jež navrhne sněmovně ke zvolení. Ta z nich následně zvolí devět nových radních s mandátem od 5. dubna 2015.

ParlamentníListy.cz se v příštím materiálu pozastaví nad tím, kolik peněz čerpali známí režiséři a producenti, jako například Tomáš Vorel či Jan Hřebejk a zároveň, kdy naposledy právě režisér Renč anebo Zdeněk Troška dostali alespoň symbolickou podporu ve své tvorbě. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tomáš A. Nový, Lívia Ševčíková
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Vládní opatření by uměla i cvičená opice. „Hanba, hnůj, defenestrace,“ znělo na demonstraci. Pak kůň vykadil „koblihu“

15:26 Vládní opatření by uměla i cvičená opice. „Hanba, hnůj, defenestrace,“ znělo na demonstraci. Pak kůň vykadil „koblihu“

REPORTÁŽ Hanba, hnůj, defenestrace. Taková hesla skandovali aktivisté, kteří se zúčastnili úterní de…