Kellnerova firma si platila za zprávy o Číně, uvádí Bakalův server. Kauza roku! hlásí Jakub Janda

10.12.2019 9:00

Server Aktuálně.cz zjistil, že společnost nejbohatšího Čecha Petra Kellnera si platila síť odborníků, kteří měli Čechy přesvědčit o tom, jakou skvělou zemí je komunistická Čína. Zaplacená PR agentura založila tlumočníkovi prezidentů Vítu Vojtovi institut věnující se Číně nebo si účtovala napadání a monitoring kritiků čínského režimu.

Kellnerova firma si platila za zprávy o Číně, uvádí Bakalův server. Kauza roku! hlásí Jakub Janda
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Čína oslavila sedmdesát let komunismu
reklama

Společnost Petra Kellnera uzavřela smlouvu s PR agenturu jménem C&B Reputation Management. Mohlo by se zdát, že to není problém, protože služby PR odborníků si najímá kdekdo, včetně nejznámějších českých politiků. Podle serveru Aktuálně.cz je však smlouva Home Creditu s touto agenturou trochu jiná. Problematická.

Anketa

Byli jste letos spokojeni s činností vlády ANO a ČSSD s podporou KSČM?

88%
12%
hlasovalo: 22266 lidí

Dokument, který server získal, dokládá, že hlavní prací agentury bylo pomáhat těm, kteří Čínu vykreslují v těch nejzářivějších barvách, a útočit na ty, kteří si dovolí říci, že čínský autoritářský režim má i své temné stránky.

Za PR Agenturu jedná ředitel a menšinový vlastník Tomáš Sazima, který v minulosti budoval pozitivní PR např. straně LEV 21, kterou po svém odchodu z ČSSD založil Jiří Paroubek. Sazima prý serveru přiznal, že se kampaň opravdu rozjela, Sazima jen nesouhlasil s tím, že jejím cílem bylo manipulovat s veřejným míněním ve vztahu k Číně. Smyslem kampaně prý bylo moderovat debatu o Číně. „Smyslem je moderovat debatu o Číně, vnášet do ní relevantní prvky. Aby se vyrovnala z extrému, který tady je. Protože to, co tu vůči Číně a její reputaci je, je humus,“ řekl serveru Sazima.

PR agentura pomohla i společnosti Siniskop sinologa Víta Vojty, který dělá tlumočníka prezidentu Miloši Zemanovi, ale také poskytuje rozhovory a píše komentáře o Číně, v nichž se k Číně rozhodně nestaví tak kriticky jako spolek Sinopsis. Na Sinopsisu nenechává Home Credit nit suchou.

Ing. Miloš Zeman

  • BPP
  • První přímo zvolený prezident ČR
  • prezident České republiky

Server v této souvislosti připomíná, že PPF Petra Kellnera koupila největší soukromou televizi v Česku – TV Nova. Kellnerova společnost však důrazně odmítla, že by si Novu kupovala, aby skrze ni prosazovala zájmy svého majitele, třeba v lepším světle hovořila o Číně, kde Home Credit podniká.

„Home Credit dle dokumentů zaplatil i čas na ‚dohodu o spolupráci s Tomášem Munzim plus konzultace jeho článku na téma obchodní války USA–Čína‘. Munzi je ekonom a vyučující na VŠE. Jeho text s titulkem ‚Rozdvojené myšlení Západu‘ pak skutečně vyšel v Lidových novinách i na webu Sinoskop,“ uvedl server s dovětkem, že si agentura účtovala práci i za texty českého velvyslance v Číně Vladimíra Tomšíka.

Agentura údajně vypracovávala a naúčtovala i okruhy otázek sinologa Vojty, který zavítal na rozhovor k Luboši Xaverovi Veselému, ale ten důrazně popřel, že by mu otázky na rozhovor předpřipravovala tato agentura.

Na uvedené informace zareagoval analytik Jakub Janda z Bezpečnostního centra Evropské hodnoty, podle kterého je zpráva o budování lepšího obrazu komunistické Číny kauzou roku, která ukazuje, jak jsou propojeny politické a ekonomické zájmy a proč je třeba mít se na pozoru jak před Čínou, tak před obchodními zájmy Petra Kellnera.

Dodal také, že kdo si bude chtít pozvat Víta Vojtu jako nezávislého experta na Čínu, může si rovnou pozvat mluvčího PPF, případně čínského velvyslance. Dozví se od nich zhruba totéž a ještě ušetří cestu Vojtovi.

Jenže to není jediný problém.

„Skupina PPF skrze agenturu C&B platila za texty velvyslance v Číně Vladimíra Tomšíka, který post získal díky výrazné podpoře prezidenta Miloše Zemana, či generálního konzula pro Hongkong Jana Juchelky. To je naprosto neskutečné propojení zájmů komunistické Číny, PPF a vysokých českých diplomatů, které by mělo být detailně vyšetřeno,“ zdůraznil Janda.

Nabízí také cestu k řešení kauzy roku.

„Vláda by měla zpravodajským službám zadat vytvoření interního auditu, který by vyhodnotil míru a způsoby zasahování zájmů Čínské lidové republiky a skupiny PPF do výkonu české zahraniční politiky, jelikož je již prokázáno, že skupina PPF skrze agenturu C&B platila za texty velvyslance v Číně Vladimíra Tomšíka a generálního konzula pro Hongkong Jana Juchelky. Vít Vojta stále jezdí jako oficiální tlumočník nejvyšších českých politiků – naposledy byl s předsedou Sněmovny v Číně. Tato odhalení kompromitují nezávislost a reputaci české diplomacie před spojenci, proto je třeba důkladně vyšetřit, co vše skupina PPF a čínské zájmy v exekutivě ovlivňují,“ uvedl Janda.

Druhým krokem má být zřízení sněmovní komise, která prošetří vliv PPF na českou politiku a na veřejnou debatu.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: mp
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Hřib a Drahoš opět dráždí čínského draka. Vytvořili děkovné VIDEO a Tchaj-wan ho zveřejnil. Diplomaté nevěří svým očím

19:13 Hřib a Drahoš opět dráždí čínského draka. Vytvořili děkovné VIDEO a Tchaj-wan ho zveřejnil. Diplomaté nevěří svým očím

"Bylo by prospěšné, kdyby váš národ mohl být zapojen ve Světové zdravotnické organizaci." To řekl se…