Nejnovější korupční skandál v indické armádě vyvolává několik otazníků. Jedním z hlavních je, proč předal ministr záležitost Centrálnímu úřadu pro vyšetřování až 18 měsíců poté, co se o ní dozvěděl. Navíc se tak stalo v den, kdy o události informoval v rozhovoru v indickém tisku sám generál V. K. Singh. Ministr obrany svůj postup odůvodňuje tím, že od velitele armády tehdy neobdržel žádnou písemnou stížnost.
Indická armáda nakoupila od roku 1986 sedm tisíc tatrovek. Až generál Singh odmítl pokračovat v posledním kontraktu podepsaném jeho předchůdci v roce 2010. Podle něj byla auta podprůměrná a předražená. Prodej tatrovek do Indie provázejí v posledních letech podle tamního tisku kontroverze. Vládní směrnice pro nákup zařízení určených na obranu v Indii stanoví, že dodavatelem musí být pouze původní výrobce. Tamní státní společnost Bharat Earth Movers Limited (BEML) přesto nakupovala tatrovky od roku 1997 prostřednictvím firmy Tatra Sipox se sídlem ve Velké Británii. Ta uzavřela novou smlouvu s BEML poté, co vypršela ta původní s českým Omnipolem. Právě čelní úředníci BEML měli společně s vysokými důstojníky ministerstva obrany odsát v průběhu posledních 14 let nejméně 7,5 miliardy rupií (2,73 miliardy korun) ve formě úplatků a provizí z nákupu komponentů pro nákladní vozy Tatra.
Tatra Sipox přitom nebyla ani výrobcem, ani pobočkou kopřivnické Tatry, ale společným podnikem Majsky Holdings a firmy Vectra Limited. Nyní je stoprocentně vlastněna kontroverzním slovenským podnikatelem Jozefem Majským, kterého slovenský soud poslal kvůli podvodům v dubnu 2007 na 12 let do vězení.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: lfr