V rozhovoru pro MF DNES obecně říká, že nemůžeme mít dobré školy, pokud si kvalitní lidé nebudou svou dráhu spojovat s učením. Proto je nezbytné vytvořit systém, který by jim dal určitou perspektivu a zároveň jistotu. Jen tak je možné řešit problémy našich škol, které se ukazují například i v mezinárodním srovnání.
Škola má být spravedlivá
Ministr vyjádřil svou vizi, že „děti by měly mít pocit, že škola je prostředí, kde se něco dozvídají, je pro ně zajímavá a je spravedlivá.“ Vzdělání podle něj funguje dobře jen tehdy, je-li učitel pro studenta skutečnou autoritou.
Na základních školách by určité srovnání kvality a návod, jak dál postupovat, mohly přinést celostátní srovnávací testy žáků v páté a deváté třídě. Poučen zkušenostmi ze státních maturit však chce ministr projekt nejprve prověřit a vyzkoušet v „pilotní fázi“, než začnou být žáci testováni naostro.
Lidštější maturita
Pokud jde o státní maturity, ministr uznává, že letošního roku se velmi nepovedly a na základě těchto zkušeností by chtěl některé věci vrátit zpět k předchozímu modelu. „Poměrně rychle a razantně přijímám opatření, aby maturita byla jednodušší, levnější a lidštější,“ naznačuje směr změn. Konkrétně se má jednat například o to, že písemné práce z češtiny budou opět hodnoceny učiteli na školách. Zásadní změnou by mělo být zrušení vyšší verze maturit, kterou si vybírala pouze přibližně čtyři procenta studentů.
Změny je podle ministra třeba provést rychlou změnou školského zákona, který například maturitní zkoušku upravuje do posledních, až nesmyslných detailů.
Řešit je třeba i vysoké školství, kde v poslední době došlo k neuvěřitelnému nárůstu počtu studentů. „Vysokoškolské vzdělání se všude proměňuje od elitního k masovému až univerzálnímu,“ vysvětluje ministr, podle kterého se jedná o celosvětový trend, který je třeba uznat a přizpůsobit se mu.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
autor: jav