Místo elektrobusů padla žaloba. Podnikatel chce dva miliony dolarů za ušlé náklady na kampaň. Třeba za osmistránkovou brožuru

16.06.2018 8:10

Znělo to jako převratný vynález. Bezdrátově nabíjené autobusy, které měly zásadně ovlivnit městskou hromadnou dopravu ve střední Evropě. Do projektu ale vstoupila společnost SARN a vše skončilo žalobou.

Místo elektrobusů padla žaloba. Podnikatel chce dva miliony dolarů za ušlé náklady na kampaň. Třeba za osmistránkovou brožuru
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Elektromobil - ilustrační foto

Technologii bezdrátového nabíjení autobusů vyvinula univerzita v Utahu. Projekt měl fungovat na principu indukčního přenosu energie - autobus by přijel na dobíjecí podložku a jeho baterie se měly začít automaticky nabíjet. Exkluzivní licenci na tuto technologii od univerzity odkoupila společnost WAVE, která ji měla posunout do komerční fáze a uplatnit ji v reálných projektech hromadné dopravy.

V roce 2011 vstupuje na scénu SARN. Americká lobbistická skupina, složená z bývalých úředníků americké administrativy, uzavřela s WAVE dohodu o exkluzivním zastupování na trzích střední a východní Evropy. Výkon obchodního zastoupení měl na starosti Armen Agas.

U tohoto jména se chvíli zastavme. Tento podnikatel arménsko-českého původu není pro Čechy a Slovensko neznámou osobou. Jménem SARNu obcházel podnikatele a politiky a nabízel vliv a zastupování ve Washingtonu. Z projektů obvykle sešlo a smluvní strana byla žalována SARNem o náhradu škody.

Ten samý osud čekal elektrobusy.

Společnosti WAVE se nikdy nepodařilo vyvinout funkční prototyp, který by mohl být zákazníkům prezentován. SARN proto obvinil WAVE, že byl uveden v omyl a, jak je jeho nechvalně pověstným zvykem, žaloval společnost o náhradu škody.

Vzhledem k tomu, že SARN podává své žaloby v USA, zněla částka na dva miliony dolarů.

Tolik měl údajně Armen Agas utratit za marketing na východoevropských trzích. Jediným dokladem nějaké kampaně je však osmistránková anglická brožura určená k propagaci projektu v České republice.

Zázračné elektrobusy dodnes nefungují. Za to je ale stále aktivní SARN a hlavně Armen Agas, který už zase obchází české podnikatele s nabídkou "špičového lobbingu".  Kdo o SARNu nikdy neslyšel, měl by si toto jméno dobře zapamatovat.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Blyatmobile 2.0.“ Ještě hůř pro Ukrajinu. Rusové vylepšili svůj vynález

12:34 „Blyatmobile 2.0.“ Ještě hůř pro Ukrajinu. Rusové vylepšili svůj vynález

Blyatmobile, želva nebo bitevní stodola, tak se nazývají po domácku upravené ruské tanky, které vedo…