NÚKIB varuje před podvodnými telefonáty "z banky" nabádající k převodu peněz

12.08.2023 6:15 | On-line

Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB) varuje na svých internetových stránkách před podvodnými telefonáty, které mají lidi přimět k převodu peněz. Volající tvrdí, že pracuje v bance, má informace právě od NÚKIB a přesvědčuje volaného, aby převedl své peníze na "rezervní účet", jinak hrozí jejich ukradení.

NÚKIB varuje před podvodnými telefonáty "z banky" nabádající k převodu peněz
Foto: NÚKIB
Popisek: Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost

„V uplynulých hodinách obdržel NÚKIB informace o několika případech podvodných telefonátů souvisejících s našim úřadem. Útočník využívá dva základní scénáře, kdy napodobuje reálná telefonní čísla NÚKIB a vydává se za zaměstnance úřadu, nebo se vydává za zaměstnance bankovních institucí, volá z telefonních čísel podobných centrálním linkám bankovních domů a na zaměstnance NÚKIB se 'pouze' odkazuje," uvedl úřad ve varování určeném veřejnosti.

V obou případech se pak podvodníci snaží volaného přesvědčit, že kvůli kybernetické hrozbě musí své peníze převést ze svého bankovního účtu na rezervní, záložní účet. Tvrdí, že celá transakce je pod dozorem NÚKIB a že je třeba jednat rychle. Aby posílili svou důvěryhodnost, používají podvodníci jména reálných zaměstnanců NÚKIB, která pravděpodobně zjistili z veřejně dostupných zdrojů. Volaného, který by váhal, pak přesvědčují, že si má jméno prověřit.

„Na základě neověřených telefonátů či komunikace s neznámými osobami prostřednictvím SMS, e-mailů či jiných zpráv rozhodně nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí v podobě převodu finančních prostředků, sdílení důvěrných informací o sobě nebo svých bankovních či jiných účtech," apeluje úřad na veřejnost a doporučuje si každý takový telefonát ověřit na oficiálních kontaktech banky a oznámit policii.

Podle loňských údajů České bankovní asociace se počet kybernetických útoků na klienty tuzemských bank za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně. Škoda na jednoho poškozeného klienta dosáhla v průměru 161.500 Kč. Dramaticky přitom narostly hlavně podvodné telefonáty, tzv. vishing, které patří k těm nejzákeřnějším, uvedla loni výkonná ředitelka ČBA Monika Zahálková.

Antivirová firma Avast tento týden uvedla, že množství internetových podvodů v Česku vzrostlo ve druhém letošním čtvrtletí o 81 procent. Žádosti o informace zdánlivě od známého a důvěryhodného subjektu, jako je banka nebo úřad, představovaly ve druhém čtvrtletí 25 procent všech hrozeb. Využívá přirozené lidské důvěry a navozuje pocit naléhavosti, čímž nutí oběti, aby prozradily důvěrné informace nebo se zapojily do finančních transakcí pod falešnou záminkou. Podle ředitele výzkumu škodlivých kódů v Avastu Jakuba Křoustka se ukazují i budoucí mobilní trendy, například to, že kyber zločinci využívají umělou inteligenci k vytváření téměř dokonalých napodobenin legitimní komunikace, takže pro jednotlivce je stále obtížnější rozlišit, co je skutečné a co ne.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

MUDr. Ladislav Václavec byl položen dotaz

Zdraví máme jen jedno

Pane senátore, hlasoval jste pro senátní novelu zaměstnávání zahraničních zubařů u nás. Tito studenti medicíny, možná lékaři mají pracovat pod dohledem českého l=kaře, který asi podle vás nemá co na práci a tak bude dohlížet. Bez řádně ukončené zkoušky z českého jazyka a slevovat z náročnosti aproba...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Katastrofální porážka Ukrajiny, když NATO nepošle vojáky. Už to píšou natvrdo

7:42 Katastrofální porážka Ukrajiny, když NATO nepošle vojáky. Už to píšou natvrdo

Americký ministr obrany Lloyd Austin má za to, že Ukrajinci teď stojí před novou nelehkou etapou vál…