Většina odběratelů energií v režimu dodavatele poslední instance (DPI) z podzimní vlny pádů dodavatelů energií má již uzavřenu smlouvu se svým novým a stálým dodavatelem elektřiny nebo plynu. V záchranném režimu DPI jich tak zůstávají již jen jednotky procent. Řada z nich však svou situaci zatím nijak neřeší. To je však může přijít velmi draho.
Dodávka energií v tomto režimu je ze zákona časově omezená a po překročení půlročního časového intervalu mohou být klienti odpojeni.
Prostě a jednoduše skončí platnost smlouvy, odběratel dostane za regulované období konečné vyúčtování, a pokud do té doby nesežene jiného dodavatele, stane se černým odběratelem energie. Energetické společnosti ho následně mohou odpojit. Mimo odpojení ho samozřejmě čekají i sankce.
Tento krok vyplývá ze zákona a dotčení odběratelé se tak těžko mohou na někoho zlobit.
Setrvávat v režimu DPI co možná nejkratší dobu, a přejít co nejrychleji ke stálému dodavateli energie, je navíc zejména v jejich zájmu. Těmto zákazníkům se jednak krátí doba na uzavření nové smlouvy, navíc s každým dalším měsícem se jim pasivita a vyčkávání zbytečně prodražuje. Přechodem na standardní ceník získají totiž cenově výrazně výhodnější podmínky, než jsou v rámci režimu DPI. Přesto jsou někteří z nich pasivní a situaci zatím neřeší.
Například Pražská plynárenská (PPas) má v režimu DPI ještě zhruba 550 klientů. Podle PPas tito odběratelé nekomunikují, nereagují na výzvy a měsíčně neplatí zálohy.
Plynárna upozorňuje, že je oprávněné se obávat toho, že někteří z nich skončí v brzké době vlastní vinou bez dodávek plynu, protože i neplacení stanovených záloh je důvodem k ukončení dodávky plynu. Společnost tak, jako jednu z posledních možností na adresy vysílá své zaměstnance, kteří zákazníky osobně informují o nastalé situaci, příp. nechávají upozornění ve schránkách nebo pod dveřmi bytu.
„Snažíme se udělat maximum pro navázání kontaktu s těmito odběrateli a řešení jejich složité situace. Využíváme všechny dostupné komunikační kanály od dopisů, přes maily, sms a navolávání. Nyní využíváme i zaměstnance, kteří navštíví odběrné místo a snaží se odběratele kontaktovat osobně nebo, v případě jeho nepřítomnosti, alespoň vhodí informativní leták do poštovní schránky, příp. jej vloží pod dveře bytu,“ uvedl v této souvislosti tiskový mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.
Pro úplnost je třeba dodat, že Pražská plynárenská do režimu dodavatele poslední instance převzala původně 40 tisíc odběratelů, z nichž si již většina svého nového dodavatele našla.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.