Našli v pivě rasismus. Američtí vědci bádali. Kritici tomu prý nerozumí

21.11.2020 12:24

V současné době se lidé od novinářů a sociologů co chvíli dozvídají, která z historických postav byli rasisté a které chování ve skutečnosti podporuje rasismus. V USA se objevila novinka na tomto poli: rasistické a bělošské je už i pivo. Dva sociologové o tom už sepsali knihu. „Dali jsme si za úkol zjistit, jak se nápoj z vody, obilí, kvasinek a chmele mohl tak spojit s bělošstvím ve všech rovinách, historicky, společensky, kulturně i ekonomicky,“ říkají Chapman a Brunsma. A pokud jim někdo nadává, tak prý neví, jak pivo vzniklo.

Našli v pivě rasismus. Američtí vědci bádali. Kritici tomu prý nerozumí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Půllitr piva, ilustrační foto
reklama

Není to tak dlouho, co zprávy o epidemii covidu přebily rasové nepokoje v USA, jež vyvolaly mimo jiné i další diskuse, co je rasistické, a co ne. V Česku tato diskuse, až na posprejování sochy Winstona Churchilla, příliš živnou půdu neměla; většinou byla odbyta vtipem, že se tedy zakáže název cikánská pečeně. V Americe však tato debata jede dál a vznikají v ní přinejmenším kuriózní závěry. Například, že pivo je rasistické.

Na toto téma sepsali celou knihu dva američtí sociologové, David L. Brunsma a Nathaniel G. Chapman. Kniha se jmenuje Pivo a rasismus: Jak se pivo stalo běloššským, proč na tom záleží a kdo se to snaží změnit (Sociologie rozmanitosti). Na internetovém obchodu Amazon se dá pořídit za přibližně 530 korun.

Anketa

Kdo byl lepší ministr zdravotnictví?

hlasovalo: 11696 lidí
Autoři sepsali i odůvodnění, proč pivo je i není rasistické a proč o tom napsali knihu. „Následky rasismu jsou všude okolo nás, ale pro ty, pro které je současný systém výhodný, je nemusí být vidět. Jako sociologové jsme vyškolení v tom nepovažovat obvyklé za samozřejmé, v nahlížení za oponu. A tímto pohledem pak analyzujeme výrobky, jež jsou tak běžné, že si jich nevšímáme, ale které tvoří základ toho, kým jsme,“ píší.

Dále autoři říkají, že v současných USA je mnoho hnutí s různými pohnutkami, ale všechny se prý snaží o jedno – odhalit sociální nespravedlnosti, konkrétně rasové, ve všech aspektech lidského života. A podle autorů je načase se rasově podívat i na produkci zboží každodenní spotřeby.

„Pivní průmysl uznal, že má problém s rozmanitostí. Ve skutečnosti ho měl od začátku, od jeho vzniku a od počátku Ameriky. Také vzal na vědomí, že pořádně neví ani to, jak o tomto problému uvažovat, tím méně pak, jak ho napravit,“ tvrdí Chapman a Brunsma a dodávají, že napravit problém se částečně snaží minipivovary, ale také černošské a hispánské pivní festivaly.

„Od založení Spojených států amerických, přes vznik varných tradic, i v období prohibice, i po minipivovarové revoluci, pivo (jeho vaření, distribuce, marketing i spotřeba) bylo vždy bělošské a (re)produkovalo bělošství. Jako sociologům, kteří mají velmi rádi různá piva, nám to začalo vadit a začali jsme s výzkumem,“ vysvětlují autoři, jak se k tématu dostali. A chtějí najít příběhy, které kvůli bělošství zmizely nebo byly zapomenuty.

Fotogalerie: - Národní 2020

Národní třída 17.11.2020
Národní třída 17.11.2020
Národní třída 17.11.2020
Národní třída 17.11.2020
Národní třída 17.11.2020
Národní třída 17.11.2020

Právě kvůli tomu prý vznikla jejich kniha. „Dali jsme si za úkol zjistit, jak se nápoj z vody, obilí, kvasinek a chmele mohl tak spojit s bělošstvím ve všech rovinách, historicky, společensky, kulturně i ekonomicky,“ prohlašují autoři. A kladou otázku, jestli tento vztah vznikl už při osidlování Ameriky, či zda za to mohou poprohibiční zákony, které státům umožnily regulovat, kdo bude vařit, prodávat a danit alkohol. Tedy jinými slovy, zda nebyly ostatní rasy z vaření piva exkludovány.

I s reakcemi se zřejmě Chapman a Brunsma setkali.

„Poté, co naši knihu začali propagovat na sociálních médiích, tak na nás zastánci piva – bílí muži – křičeli: Pivo je rasistické? S čím přijdete dál? Ačkoliv jsou takovéto reakce – a jiné, vulgárnější a rasističtější – typické, dostalo se nám také podpory z oboru pivovarnictví a pivní kultury. Vzhledem k tomu, co jsme se dozvěděli, když jsme tuto knihu psali, tak jsou takovéto negativní reakce nejen scestné, ale i nevědomé si skutečného historického vývoje piva, povahy bělošství a skutečné historie Spojených států. Samozřejmě že pivo není rasistické, to je hloupost, ale pivo jako kulturní, sociální, ekonomický a politický subjekt bylo po celou historii Spojených států použito, aby vylučovalo, vymazávalo, démonizovalo a ponižovalo sociální skupiny na rasovém základě, a zároveň aby poskytovalo po celém světě možnost se družit bělochům,“ vysvětlují autoři.

Kniha, podle nich, nemá tento problém vyřešit, ale má diskusi o rase posunout na přední místo. „Protože je to důležitá konverzace, na které záleží,“ říkají Chapman a Brunsma.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: kas
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„A co koncesionářské poplatky? Na ty jste zapomněl?!“ Šéf ČT navrhl nový poplatek. A veřejnost se bouří

20:48 „A co koncesionářské poplatky? Na ty jste zapomněl?!“ Šéf ČT navrhl nový poplatek. A veřejnost se bouří

Česká televize uvažuje o zpoplatnění části svého online videoarchivu iVysílání. Na zasedání Rady ČT …