Státní dopravce původně plánoval nakoupit šestnáct vlaků Railjet. Později své rozhodnutí přehodnotil a snížil počet objednaných souprav na patnáct kusů, ovšem s jinými parametry, než jaké požadoval v původní zakázce. Místo nového výběrového řízení pak zakázku zadal ve zjednodušeném řízení bez soutěže, což odůvodnil tím, že jen rozšířil rozsah původní zakázky, tudíž není třeba vypisovat nové výběrové řízení.
S tím nesouhlasí ÚOHS, který tvrdí, že se podmínky zakázky změnily natolik, že šlo v podstatě o novou zakázku a pro její zadání v jednacím řízení bez uveřejnění tedy nebyly naplněny zákonné podmínky. „O dodatečné dodávky nejde, neboť původní zakázka zněla na 16 sedmivozových souprav, zatímco v přezkoumávané zakázce to je 15 souprav, z toho 7 sedmivozových a 8 osmivozových, které se navíc významně odlišují od specifikace původních souprav," uvedl pro ČT mluvčí úřadu Petr Rafaj s tím, že tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější zakázky.
I proto udělil úřad tak vysokou pokutu. Podle informací České televize je to nejvyšší pokuta udělená antimonopolním úřadem v oblasti veřejných zakázek.
Další dvoumilionovou pokutu udělil ÚOHS Českým drahám za pronájem lokomotiv Taurus z let 2009-2013. Za letošní pronájem přitom podle ČT dostaly ČD už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. „Smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení," dodal Rafaj.
autor: luš