Lidovky.cz připomínají slova bývalého primátora Prahy Pavla Béma (ODS), který tvrdil, že se o ní jednou bude mluvit. Měl pravdu, jenže se o ní mluví negativně. Opencard provází nefunkční aplikace i předražené smlouvy a nakonec se zdá, že projekt čeká nechvalný konec. Server Lidovky.cz měl možnost prostudovat dokument o stavu projektu, který na žádost hlavního města vypracoval dopravní podnik.
Analýza, kterou na žádost Prahy provedl dopravní podnik, uvádí, že do dnešního dne zaplatilo hlavní město za projekt celkem 1,35 miliardy korun. Vzhledem k tomu, že kartu Pražana využívá zhruba 900 tisíc lidí, každého z cestujících vyšla v průměru na 1500 korun.
V Plzni za kartu dali tolik, kolik Praha uhradila jen za marketing Opencard
Podobný projekt existuje i v jiných městech, jenže tam podle Lidovek.cz vznikl za výrazně výhodnějších podmínek, než za jakých vznikla pražská Opencard. Plzeň má tzv. plzeňskou kartu. Funguje od června 2004 a mimo jiné je propojena s mezinárodním studentským průkazem ISIC. Navíc prý poskytuje mnohem více funkcí a lze si ji také nahrát do mobilního telefonu. Za plzeňskou kartu, kterou využívá čtvrt milionu lidí, zaplatilo město 240 milionů korun. To je částka, kterou prý Praha uhradila jen za marketing Opencard.
Je jasné, že přestože Pavel Bém sliboval, že na kartě bude možné využívat přes 30 aplikací, využívá se nejvíce jako průkazka na Pražskou integrovanou dopravu. Opencard nahradila papírové časové kupony 5. srpna 2008.
Přechod z Opencard na papírové kupony a průkazky
Nejpravděpodobnější způsob, jak vyřešit spory kolem licence na projekt Opencard, bude prý přechod na papírové kupony a průkazky. Analýza Dopravního podniku Praha uvádí, že tento přechod by hlavní město vyšel na zhruba 16 milionů korun. Zpráva uvádí, že mezi silné stránky patří to, že tato transformace jízdenek by byla poměrně rychlá. Při této variantě se podle zjištění Lidovek.cz dopravní podnik obává, že se oficiálně potvrdí, že Opencard byla zmařená investice.
Vybudování nové Opencard
Uvažuje se prý i o vybudování nového projektu Opencard. Dopravní podnik ve zprávě píše, že je potřeba poučit se z chyb historie, proto je důležité, aby nová karta fungovala řádně a bez problémů. Jenže tuto variantu prý provázejí některé vážné hrozby. Například nedůvěra veřejnosti v novou elektronickou kartu, stejně jako vysoká pravděpodobnost, že na nový projekt zaměří svou pozornost orgány činné v trestním řízení. Magistrát se prý také bojí žalob od firmy eMoneyServices.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr