Pořad Newsroom ČT24 vysílaný poslední zářijovou neděli byl úplně typickým příkladem toho, jak se nemá dělat novinařina. „A už vůbec ne veřejnoprávní novinařina. Naprosto neuvěřitelná byla skutečnost, že pan moderátor Rosí, respektive jím zastoupená Česká televize, se pustila do konkurenčního boje se soukromými televizemi, konkrétně tedy se Soukupovou televizí Barrandov. Polovina pořadu byla věnována tomu, že pan Soukup nebo někdo jiný z Barrandova vydal nějaká veřejná prohlášení – je celkem jedno jaká – ohledně sledovanosti a dalších víceméně marketingových záležitostí týkajících se vysílání televize Barrandov. Českou televizi pak prostřednictvím pana Rosího nenapadlo nic lepšího, než tato tvrzení pana Soukupa vyvracet svými vlastními průzkumy či statistikami,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Za regulérní by to považoval, kdyby se něco takového odehrávalo ve vysílání televizí Nova nebo Prima. „To jsou z hlediska tržního postavení – je jedno, jestli rovnocenní, nebo nerovnocenní – naprosto relevantní protivníci, jsou to dvě soukromé televize. To by bylo úplně v pořádku, že se nějaká televize ohradí proti tvrzení jiné televize, která tvrdí, že má lepší sledovanost, a té druhé se zdá, že to tak není. Ale když to dělá Česká televize, tak je něco špatně. Protože Česká televize se principiálně vůbec nemá řídit kritériem sledovanosti v rozhodování o svém programu a o svém směřování, protože Česká televize je tu pro všechny, je všemi placená a měla by plnit veřejný zájem, kvůli němuž byla zřízena,“ vysvětluje mediální analytik.
Sledovanost jako středobod jde proti smyslu veřejnoprávní televize
Za chybu v základním myšlení o smyslu televize považuje, jestliže se ČT neustále ohání sledovaností v rozličných prohlášeních svých vedoucích funkcionářů od generálního ředitele směrem níže. „Protože pan Dvořák je člověk s minulostí šéfa velké komerční televize a zřejmě si tyto návyky odtamtud přinesl, tak by se to dalo pochopit. Ale udělat z toho ústřední politiku veřejnoprávní televize je úplně proti smyslu její existence. Celý pořad byl vlastně o tom, že se Česká televize vymezovala proti soukromé televizi. Ale ne proto, že soukromá televize vydala nějaká jí zpochybnitelná čísla, to je jen vnější záminka. Hlavním důvodem je, že ta televize, která se donedávna zabývala hlavně vysíláním rozmanitých zábavných pořadů, reprízováním Třiceti případů majora Zemana a estrádami pana Cibulky, vstupuje v poslední době výrazně na půdu politické publicistiky a polemiky,“ poukazuje Petr Žantovský.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník