Zdeněk Žák by podle Milana Chovance měl také zajistit dostatek peněz z rozpočtu pro dopravní stavby dotované z Evropské unie a zavést železničního regulátora. S automatickou podporou ze strany ČSSD ale počítat nemůže, dodal Chovanec.
Odkládané problémy nákladního železničního dopravce ČD Cargo, který loni vykázal ztrátu přes dvě miliardy korun, mohou podle Chovance ohrozit také mateřské České dráhy. Dopravnímu resortu dlouhodobě chybí koncepce rozvoje nákladní i osobní dopravy, uvedl.
Kontrolu hospodaření v Českých drahách a Cargu označil nastupující ministr jako svou prioritu. "Je nepřijatelné to, co vidíme dnes, že máme v hluboké ztrátě ČD Cargo, které, když odcházel Dalibor Zelený (generální ředitel ČD v letech 1998 - 2003) z Českých drah, tak dělalo 2,1 miliardy zisku," uvedl Žák.
Důvod, proč Cargo dřív dokázalo prosperovat a nyní to nedokáže, podle Žáka nespočívá jen ve výši poplatku za použití kolejí a konkurenci kamionů, ale je někde v hospodaření firmy. Žák proto plánuje detailní kontrolu účtů státního dopravce, který se dostal na pokraj bankrotu.
Situaci v nákladní železniční dopravě, která kvůli vyšším cenám mnohdy prohrává s lacinější kamionovou přepravou, se pokoušel řešit Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura (ODS) zavedením slev pro vlaky přepravující jednotlivé vozové zásilky. Snížení sazeb za použití kolejí, které mělo začít platit od letošního března, ale Drážní úřad na základě stížnosti soukromého dopravce AWT zrušil s odůvodněním, že cenová změna nebyla ohlášena se zákonem požadovaným ročním předstihem, ale začala platit téměř s okamžitou platností po vyhlášení.
Kromě záchrany ČD Carga by se měl Žák podle Chovance zaměřit na čerpání dotací z EU na dopravní stavby. V této oblasti podle něj nehrozí jen to, že by Česko mohlo část z balíku dotací určených na období 2007 - 2014 vracet, ale že nebude ani dostatečně připravené navazující dotační období do roku 2020.
Nový ministr by se měl rovněž zabývat liberalizací osobní železniční dopravy, která není transparentní, tvrdí Chovanec. Neexistenci úřadu, který by v Česku reguloval železniční dopravu, podle něj kritizuje EU a komplikuje také práci dopravcům i státní správě při vypisování tendrů na provozování jednotlivých tratí.
autor: pan, čtk