OHL ŽS opět začala opravovat D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší

23. 7. 2013 9:55

Firma OHL ŽS opět začala dnes opravovat problémový úsek dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Oprava se nedávno zastavila, když OHL ŽS uvedla, že kvůli špatné únosnosti krajnic nemůže pokračovat ve výstavbě, a požadovala proplacení víceprací. Ministr dopravy Zdeněk Žák o víkendu firmu vyzval k obnovení oprav a pohrozil vypovězením smlouvy.

OHL ŽS opět začala opravovat D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Zástupci ministerstva dopravy, státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dnes úsek zkontrolují.Technický ředitel OHL ŽS Jan Komárek novinářům na místě řekl, že dělníci začali v 08:00 v úseku, kde byla stavba zastavena, provádět asanační práce. Podle něj se práce rozjely poté, co se firma shodla na technickém řešení s investorem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic. "Teď neřešíme ekonomické podmínky, ale soustředíme se na technickou část," upozornil Komárek.

Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury uvedl, že dnes se uskuteční kontrola dokumentace sporných objektů, která by měla ověřit postup ŘSD a zjistit, zda jsou požadavky na vícepráce akceptovatelné.

Podle prvního náměstka Ministerstva dopravy Lukáše Hampla bude úřad postup prací nepřetržitě monitorovat, uvažuje se dokonce o nasazení kamerového systému. Hampl varoval, že ministerstvo pod hrozbou pracovněprávních postihů nepřipustí navýšení víceprací, které nebudou odpovídat schválenému dokumentu. "Může se objevit chyba projektu, nicméně historie nám říká, že vícepráce byl ve velkém rozsahu zneužívaný fenomén, jehož opakování nekompromisně zabráníme," prohlásil Hampl.

Podle ředitele ŘSD Davida Čermáka problém vyplývá ze změny obchodních podmínek, které říkají, že veškeré vícepráce musí být dopředu nahlášeny a schváleny, a bez toho je nelze zaplatit. "Je to exemplární případ, a tím by se měla najít rovnováha mezi zhotovitelem a investorem," uvedl Čermák.

Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy

"Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek," uvedl v pondělí ministr.

Státní kontrola je jedním ze sedmi bodů, na kterých se státní investorské organizace s ministrem dohodly k udržení nákladů na práce nad rámec dopravních projektů pod kontrolou.

Podle dohody musí být od pondělí náklady na vícepráce schváleny dopředu, nikoli zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

O opravě dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: dkr, čtk

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Ty český pse!“ Jak nás Němci mlátili a vyháněli. Vyšla zlá svědectví o době Mnichova

4:42 „Ty český pse!“ Jak nás Němci mlátili a vyháněli. Vyšla zlá svědectví o době Mnichova

Právě v dnešních dnech, kdy si český stát připomíná významné 80. výročí sudetoněmeckého puče a násle…