Od Ťoka se přiznání vlastních chyb nedočkáte. Jen obviňuje, žaluje, stěžuje si a nyní odchází…

16.05.2018 10:31

ROZHOVOR Šéf komunistických poslanců Pavel Kováčik vzkazuje ministrovi dopravy Danu Ťokovi k jeho nepodařenému výběrovému řízení na provozovatele českého mýta: „Experimentů už bylo dost!“ Ťokův dnes avizovaný odchod z vlády jen potvrzuje Kováčikův názor, že šlo o nejslabšího ministra dopravy v celé historii české vlády. Potvrzuje to i v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz.

Od Ťoka se přiznání vlastních chyb nedočkáte. Jen obviňuje, žaluje, stěžuje si a nyní odchází…
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Dan Ťok

Jak nyní s odstupem vnímáte výběrové řízení na nového provozovatele českého mýta, které ÚOHS zrušil?

Je to bohužel další selhání současného ministra dopravy, který patří jednoznačně k nejslabším v historii. Vyřešit budoucnost mýta byl přitom jeden z jeho klíčových úkolů. Při jednáních s ANO o podpoře vznikající vlády jsme dávali najevo pochybnost o odborných kvalitách některých ministrů. Nechápu, že po zrušení tendru namísto přiznání vlastních chyb a rychlé práce na nápravě situace, se tady jen obviňuje, žaluje a stěžuje.

My jsme už dříve varovali, aby se kolem mýta nepolitikařilo, ale postupovalo se podle zásad řádného hospodaření se státním majetkem. Připojujeme se k závěrům NKÚ, že by stát měl maximálně využít již jednou vydané prostředky občanů a vybírat mýtné pomocí stávajícího mýtného systému, který je v majetku České republiky. Tendr měl přece primárně nalézt nové provozovatele, který by dokázal vybírat mýtné s co nejnižšími náklady.

Kraje mají nedostatek peněz na opravy svých silnic nižších tříd. V souvislosti s novým mýtem a rozšířením mýtné povinnosti i na silnice prvních tříd se to ještě zhorší, když se budou řidiči vyhýbat placení mýta a zvolí ke svým cestám silnice nižších tříd, které patří krajům. Nenabízí se nyní po zrušení výběrového řízení toto rozšíření o 900 kilometrů z nového tendru vyškrtnout?

Věříme, že se ministerstvo při hledání nového řešení přestane vymlouvat na nějaké minulé vládní koalice a jednoznačně ustoupí od rozšiřování mýta na regionální silnice, kde nejenže nedojde k významnějším nárůstům vybraného mýta, ale nedojde ani k pozitivní regulaci tamní dopravy. Kamiony se jen ze silnic 1. tříd přesunou na ty menší, které budou o to intenzivněji devastovat. Trochu jako v Kocourkově – z jedné kapsy stát regionům vezme miliardy formou zbytečného mýta, z druhé kapsy jim pošle miliardy navíc na údržbu silnic nižších tříd. 

Věříte ve zdravý selský rozum, že si české mýto bude nakonec vybírat přímo český stát?

Tváří v tvář tomu průšvihu se zrušeným tendrem se znovu potvrzuje jediná správná cesta – stát by měl plně vlastnit a ovládat strategickou infrastrukturu státu, mezi kterou celonárodní mýtný systém bezesporu patří. Už z programového prohlášení minulé vlády zůstává před současnou koalicí dluh v podobě transformace ŘSD, jeho klíčovou součástí bude právě mýto na straně příjmů. Ať už to vláda zajistí jakkoliv, stát by si měl mýto provozovat a vybírat sám. Zbavil by se tak věčné závislosti na externích provozních firmách, sám by si řídil finanční toky i náklady na výběr mýta. Ministerstvo se hodlá proti rozhodnutí ÚOHS odvolávat, jenže tak ztratí další drahocenné měsíce, které pak mohou chybět.

Další prodlužování smlouvy se současným provozovatelem mýta Kapsch je obtížně představitelná varianta. Ale vyhlásit otevřený jednokolový tendr na provozovatele stávajícího systému by se podle několika právních analýz stihnout dalo. Ministr se nechal slyšet, že v zákonech nalezli nějakou další variantu řešení, ale myslím, že těch experimentů už bylo dost.

Při vyjednávání o vládě máte šanci prosadit některé své programové priority. Například v souvislosti s rozvojem venkova. Podaří se to?

V malých obcích dnes žijí převážně starší občané, mladí odcházejí za vidinou lepšího života. Měli bychom se urychleně snažit nabídnout pomoc malým obcím, a to ve všech oblastech denního života. Jedná se o zlepšení celkové vybavenosti, dopravní obslužnosti, pracovních příležitostí a kulturního a sportovního vyžití. Podpora venkova je jedním z bodů programu KSČM.

V malých vesnicích se ruší hospody mimo jiné kvůli zákazu kouření. Věříte ve změnu? Hospoda byla přece jen centrem společenského dění, což už přestává být.

Zatěžovat malé podnikatele na vesnicích EET a ještě zákazem kouření, to je za hranou toho, co je občan schopen snášet. Měli by se rozhodovat sami podnikatelé a hospodští, jestli chtějí, aby se v jejich podniku kouřilo, či nikoli. Narušuje to vztahy mezi lidmi na vesnicích a zájem společně debatovat, když kuřáci musejí neustále odbíhat ven dát si cigárko.

 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Barbora Richterová

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Hovado, debile? Ostuda Nory Fridrichové nekončí, Hamáček to jen tak nenechá. Víme více

20:30 Hovado, debile? Ostuda Nory Fridrichové nekončí, Hamáček to jen tak nenechá. Víme více

Předseda ČSSD Jan Hamáček musel před živým vstupem do České televize spolu s jejími pracovníky řešit…