Pane ministře, to je jako ti šmejdi, zlobil se okradený muž na Mládka u Jílkové

06.06.2014 7:07

Dříve to byla metanolová aféra, teď to vypadá, že by mohla propuknout i kauza s ojetými automobily. Podle statistik má totiž skoro polovina aut na českých silnicích stočené tachometry. Když toto prodejce udělá, nedopustí se však trestného činu.

Pane ministře, to je jako ti šmejdi, zlobil se okradený muž na Mládka u Jílkové
Foto: Hans Štembera
Popisek: Škoda Superb

V pořadu Máte slovo na ČT tak svou zkušenost popsal muž, kterého jeden prodejce ojetin napálil. Za 25 tisíc korun koupil Škodu Felicii, která měla mít podle tachometru najeto 180 tisíc kilometrů – jenže realita byla mnohem vyšší. „Ta reálná hodnota byla určitě o polovinu nižší,“ uvedl muž.

Co se s tím dá dělat? Podle moderátorky Michaely Jílkové by se podvodné autobazary měly jednoduše zavřít – když prodávají vraky. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka to ovšem není tak jednoduché a spíše by vsadil na kontroly. „Já to považuju za krádež. Klidně to tak říkat budu,“ rozzlobila se i moderátorka.

Stočený tachometr patří u těchto prodejců k nejčastěji používaným nešvarům. Nejde přitom o trestný čin. „Tam je ten problém, že to nemá statut jako elektroměr nebo plynoměr,“ vysvětloval v pořadu Petr Přikryl z Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů.

Podle něj by to ale pochopitelně měl trestný čin být. „Dneska to napomáhá tomu podvodníkovi,“ upozorňoval. Jak ale připomněl Martin Pajer ze společnosti Cebia, která se zaměřuje na boj proti padělatelům aut, tak v Německu sice jde o trestný čin, ovšem za deset let byla kvůli tomu odsouzená pouze jedna osoba.

Není tedy pro zákazníka bezpečnější nakoupit ojeté auto od soukromé osoby, třeba i známého? „Jen tak někde na inzerát bych s tím měl asi problém,“ varoval před takovým nákupem Patrik Lukeš ze Sdružení obrany spotřebitelů. „Na druhou stranu se i autobazary snaží vyhýbat zodpovědnosti,“ dodal s tím, že ale ve výsledku je autobazar i přes své nešvary firmou, takže by měl mít vyšší úroveň, i po odborné stránce.

Nová kauza po metylalkoholu?

Přesto ale stále není situace ideální, například zmíněné stočené tachometry má na českých silnicích téměř polovina aut. Podle Přikryla je to dost paralelní ke kauze s metylalkoholem.

„Zažili jsme aféru s alkoholem. Vím, je to smutný příběh, zemřelo mnoho lidí. Stalo se to ale politickým tématem, každý druhý den se o tom mluvilo,“ chválil alespoň tento aspekt kauzy. „Pane ministře, proč se nepojme tady ten problém jako politické téma?“ otočil se Přikryl na Chládka. Ten však odmítavě odvětil: „Už jen ten fakt, že jsme tady u paní Jílkové, znamená, že to je politické téma.“

Napálený muž z počátku pořadu pak připomněl ještě jednu podobnou kauzu, a to s tzv. šmejdy – tedy prodejci na předváděcích akcích. Seniorům zde prodávali nekvalitní zboží za přemrštěné sumy, hrozili jim násilím a zboží jim často vysloveně vnucovali, ačkoliv věděli, že jeho hodnota je několikanásobně nižší.

„To přece není o pravdě, to je o té státní správě, která funguje, nebo nefunguje,“ vysvětloval muž. „Jak je možné, že to řešíme v pořadu v roce 2014?“ ptal se s tím, že kontroly autobazarů přece probíhaly již dříve, tak proč se z nich nic nevyhodnotilo?

A poukázal právě na tzv. šmejdy. „I oni (Česká obchodní inspekce, pozn. red.) se vytahovali, kolik udělali kontrol za poslední roky,“ uvedl s tím, že ale dlouho se s předváděčkami stejně nic nedělo. „Jak je možné, že od roku 2003 jsou tady systematicky okrádáni důchodci, a my to řešíme na základě filmu z roku 2012 a 2013?“ ptal se dál muž. „Proč tohleto státní správa neřeší a proč mezi sebou nekomunikuje?“

Zde mu dal ministr Mládek za pravdu, že prodleva například u těchto „šmejdů“ byla opravdu příliš velká. Na druhou stranu ale prý politici nemohou reagovat okamžitě. „Nejprve vznikne nějaký problém, pak musí být reflektován v médiích a odborné veřejnosti a pak se to dostane až k politikům,“ řekl. „V metanolové kauze to bylo příliš pozdě,“ poznamenal však stěžující si muž.

Co má tedy dělat zákazník, když si kupuje ojeté auto? Podle Přikryla z Asociace prodejců použitých automobilů je nejlepší si smlouvu před uzavřením prostudovat a vše si spočítat. „Ten klient by si měl při podpisu té smlouvu to prostudovat – a má právo odejít. Ve většině případů by odešel,“ míní Přikryl. „Tyto nešvary se většinou dějí u těch větších supermarketů,“ dodal na závěr.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pan

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…