Výrobce, kterého budí rostoucí výrobní náklady ze spaní, má dvě možnosti. Může výrobek zdražit, ale toho si zákazníci hned všimnou a reagují na to špatně. Proto někdy firmy rozhodnou, že bude lepší nechat cenu, ale výrobek trochu zmenšit. Výsledek je stejný, za více dostanete méně. Ale zákazník si toho všimne později. Říká se tomu smrskflace nebo shrinkflace.
Proti takovému postupu se zákazníci někdy vzbouří. Považují to za klamání a vlastně mají trochu pravdu, zvlášťe pokud obal zůstane stejný a změní se jen hmotnost. Známý je případ švýcarské čokolády Toblerone na britském trhu. Pochoutka známá pro svůj jedinečný trojúhelníkový tvar byla v roce 2016 „znetvořena“ změnou velikosti balení ze 170 gramů na 150. Mezery v čokoládě mezi trojúhelníčky se zvětšily tolik, že zákazníci se výrobci posmívali, že čokoláda připomíná stojan na kola. Americká nadnárodní korporace Mondelez na kritiku reagovala a změnila velikost balení ještě jednou, na 200 gramů. Na čokoládu Toblerone se vrátily trojúhelníčky bez rozestupů, ale za vyšší cenu.
V chlaďácích supermarketů jsou zarovnány stohy plastových balíčků se šunkami. Jsme dlouhé roky zvyklí, že balení standardně obsahuje deset deka. Ale časy se mění. V poslední době si z obchodu můžete odnést i šunku, která má jen 80 gramů. Je ve stejně velkém balení jako stogramová a pokud vás nenapadne prohledat obal a podívat se na hmotnost, nemusíte rozdíl poznat. Teprve až doma, po rozbalení, zjistíte, že je uvnitř méně plátků, než jste čekali. Jako u šunky nejvyšší jakosti z Alberta. Cena 33,90 působí v regálu mezi stogramovými šunkami lákavě. Ve skutečnosti tato šunka stojí 42,90 za deset deka.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný




