Portál stavebníka je příslibem, že při realizaci stavebních projektů nebudete muset na úřad

10.03.2021 11:43

Vyřízení stavebního povolení trvá v tuzemsku podle dat Světové banky tristních 247 dní. Možná ale začíná svítat na lepší časy. Již v únoru 2020 byla totiž přijata tzv. digitalizační novela stavebního zákona, která by řadu dílčích úkonů měla přenést do virtuálního prostředí. To ocení zejména ti, co mají před sebou složité stavební projekty. Samotná novela je však jakýmsi mezikrokem mezi starým a novým stavebním zákonem, který by měl vejít v účinnost 1. července 2023. Pokud jej tedy Poslanecká sněmovna ČR v navrhované podobě schválí. Pozornost odborníků i veřejnosti se ale v obou případech stáčí k naprosto esenciálnímu prvku všech legislativních změn – Portálu stavebníka.

Portál stavebníka je příslibem, že při realizaci stavebních projektů nebudete muset na úřad
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba, ilustrační foto

Digitalizace stavebního řízení už začala

Takzvaná digitalizační novela stavebního zákona je prvním krokem na dlouhé cestě za elektronickým stavebním řízením. Její hlavní výhodou je fakt, že všechny úřadníky i stavebníky propojí jednou sadou informačních systémů. Současně některé procesy budou povinně digitální – na papíře bude projektovou dokumentaci moct odevzdat jen u jednoduchých staveb, kde zákon nepožaduje účast projektanta. 
 
„Jednoduše řečeno, pokud si plánujete postavit například garáž za domem, můžete postupovat jako dosud „papírovou“ cestou. U složitější záměrů ale poběží vše digitálně. Záleží pak už jen na stavebníkovi, zda sám využije výhod digitálního stavebního řízení, nebo povinně elektronickými pověří úkony projektanta a sám bude s úřadem komunikovat na papíře. A i ty za něj povětšinou bude vyřizovat přímo projektant,“ vysvětluje JUDr. Josef Donát, LL.M., partner v advokátní kanceláři ROWAN LEGAL. Přitom podotýká: „Klíčové je, že na rozdíl od jiných inciativ, jak byly třeba elektronické platební rozkazy, poběží vše digitálně nejen navenek, ale i uvnitř úřadů.“

Omezení byrokracie i menší dopady na životní prostředí 

Digitalizace stavebního řízení bude mít především dopad na samotné stavební úřady – ty budou muset projít modernizací svého technologického aparátu, na jejich zaměstnance bezpochyby čeká řada vzdělávacích seminářů a školení. Úspěšně osvojení nových pravidel však slibuje zjednodušení jejich každodenní agendy a celkové zkrácení složité byrokratické anabáze, za kterou bývá v těchto dnech územní a stavební řízení považováno. 
 

Anketa

Hospodařila Babišova vláda v době pandemie dobře s našimi penězi?

60%
40%
hlasovalo: 12417 lidí
Přidanou hodnotou je pak šetrnější přístup k životnímu prostředí, kvůli absenci papírových podkladů. A i to ve výsledku povede k příjemnější práci obzvlášť při schvalování složitých infrastrukturních projektů typu dálnic nebo dopravních obchvatů, při nichž doprovodná dokumentace čítá stovky až tisíce stránek. Vše závisí na jednom – spolehlivosti a uživatelském komfortu při užívání připravovaného Portálu stavebníka. 

Portál stavebníka: nutnost a podmínka úspěšné digitalizace

„Portál stavebníka je naprosto klíčovým prvkem digitalizace stavebního řízení. Podobně jako v případě Portálu občana z něj budou mít stavebníci přístup do všech evidencí a ke všem správním orgánům aktivním v procesech územního a stavebního řízení. Jde o jednotný přístupový bod, kde si každý bude moci vyhledat příslušný digitální formulář, online jej vyplnit, a poté poslat příslušnému subjektu,“ vypočítává výhody Donát. Cílem je nastavit služby Portálu stavebníka tak, aby při povolování záměru nemusel stavebník jednotlivě obepisovat různé úřady a vlastníků sítí, ale vše vyřídil na jednom místě a elektronicky. 
 
Z toho důvodu nebudou do Portálu stavebníka zapojeny jen stavební úřady, ale i všechny další dotčené správní orgány, jejichž vyjádření či závazná stanoviska považuje stavební zákon při realizaci projektů za klíčová a povinná. Stejně tak tomu bude v případě vlastníků infrastrukturních sítí v momentě, kdy projekt zasahuje do ochranných pásem jejich zdrojů. V takovém případě spolu všichni zúčastnění budou moci efektivně online komunikovat právě přes Portál stavebníka. 

Vše přehledně zaevidováno 

Z výše řečeného je více než jasné, že Portálem stavebníka denně proteče skutečně masivní objem dat. Pro zpřehlednění uživatelského prostředí na něj budou navázány dvě dílčí databáze. První z nich je evidence stavebních postupů. „Zde stavebník v elektronické podobě dohledá veškerou dokumentaci související s konkrétním stavebním řízením. V první řadě půjde o rozhodnutí úřadů, závazná stanoviska dotčených správních orgánů, a vyjádření vlastníků inženýrských a infrastrukturních sítí. Pro uživatele to znamená, že bude kdykoliv pohodlně moci sledovat aktuální stav řízení, a v případě nouze si ověřit jakoukoliv informaci,“ podotýká Josef Donát z ROWAN LEGAL. 
 

Anketa

Má vláda Andreje Babiše dovládnout do voleb?

85%
15%
hlasovalo: 20036 lidí
Druhou, leč neméně důležitou, databází bude evidence elektronických dokumentací. Ta má do budoucna sloužit jako rezervoár projektových dokumentací v digitální podobě. „Její existence má řešit neutěšený stav, kdy tyto dokumentace ve výsledku nabývají obřích rozměrů. Systémy Portálu stavebníka s tímto počítají, a umožní sdílení i souborů o velké velikosti dat. Vzhledem k tomu, že se projektové dokumentace už dnes předávají stavebním úřadům na DVD nebo USB discích, slibuje si zákonodárce zpřehlednění spravované matérie v jednom digitalizovaném prostředí,“ dokresluje advokát. 
 
Obloukem se tak dostáváme zpět na začátek. Plánovaná legislativa počítá u složitých projektů s absolutní povinností využívat evidenci elektronických dokumentů. Pracovat s ní budou především projektanti a jiní profesionálové, zatímco u evidence stavebních postupů ponechává značný prostor k volnosti. Proto platí, že stavebník bude moci postupovat ve styku s úřady stejně jako doposud. 
 
Zda budou lidé Portál stavebníka skutečně využívat, záleží na jeho uživatelské přívětivosti, ale také na tom, jak složité bude se k němu přihlásit. Jinými slovy na dostupnosti, užívání a důvěryhodnosti digitální identity jednotlivce. V tomto směru státu již nyní významně pomáhá bankovní identita. Klienti největších českých bank už nyní mohou ke službám státu přistupovat pomocí nástrojů, kterými se přihlašují do elektronického bankovnictví. Brzy tuto možnost nabídnou i další banky. Pro stát i občany je přitom tato služba bezplatná. „Bankovní identita je bezesporu revolucí v přístupu k online službám státu. Takto komfortní, a přitom rozšířený nástroj může výrazně zvýšit zájem občanů o eGovernment a Portál stavebníka je ideální příležitost ukázat, že stát umí v online prostředí nabídnout zajímavé služby,“ uvádí Donát.
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…