Portál stavebníka je příslibem, že při realizaci stavebních projektů nebudete muset na úřad
10.03.2021 11:43 | Zprávy
Vyřízení stavebního povolení trvá v tuzemsku podle dat Světové banky tristních 247 dní. Možná ale začíná svítat na lepší časy. Již v únoru 2020 byla totiž přijata tzv. digitalizační novela stavebního zákona, která by řadu dílčích úkonů měla přenést do virtuálního prostředí. To ocení zejména ti, co mají před sebou složité stavební projekty. Samotná novela je však jakýmsi mezikrokem mezi starým a novým stavebním zákonem, který by měl vejít v účinnost 1. července 2023. Pokud jej tedy Poslanecká sněmovna ČR v navrhované podobě schválí. Pozornost odborníků i veřejnosti se ale v obou případech stáčí k naprosto esenciálnímu prvku všech legislativních změn – Portálu stavebníka.
Foto:
Hans Štembera
Popisek: Stavba, ilustrační foto
Digitalizace stavebního řízení už začala
Takzvaná digitalizační novela stavebního zákona je prvním krokem na dlouhé cestě za elektronickým stavebním řízením. Její hlavní výhodou je fakt, že všechny úřadníky i stavebníky propojí jednou sadou informačních systémů. Současně některé procesy budou povinně digitální – na papíře bude projektovou dokumentaci moct odevzdat jen u jednoduchých staveb, kde zákon nepožaduje účast projektanta.
„Jednoduše řečeno, pokud si plánujete postavit například garáž za domem, můžete postupovat jako dosud „papírovou“ cestou. U složitější záměrů ale poběží vše digitálně. Záleží pak už jen na stavebníkovi, zda sám využije výhod digitálního stavebního řízení, nebo povinně elektronickými pověří úkony projektanta a sám bude s úřadem komunikovat na papíře. A i ty za něj povětšinou bude vyřizovat přímo projektant,“ vysvětluje JUDr. Josef Donát, LL.M., partner v advokátní kanceláři ROWAN LEGAL. Přitom podotýká: „Klíčové je, že na rozdíl od jiných inciativ, jak byly třeba elektronické platební rozkazy, poběží vše digitálně nejen navenek, ale i uvnitř úřadů.“
Omezení byrokracie i menší dopady na životní prostředí
Digitalizace stavebního řízení bude mít především dopad na samotné stavební úřady – ty budou muset projít modernizací svého technologického aparátu, na jejich zaměstnance bezpochyby čeká řada vzdělávacích seminářů a školení. Úspěšně osvojení nových pravidel však slibuje zjednodušení jejich každodenní agendy a celkové zkrácení složité byrokratické anabáze, za kterou bývá v těchto dnech územní a stavební řízení považováno.