Praha chce, aby nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Zastupitel řekl, jak to je. A strhla se mela

23.05.2023 17:40 | Kauza

Snahy ekologických aktivistů prosadit zavedení maximálně třicetikilometrové rychlosti de facto ve všech obydlených částech Prahy stále vyvolává vlnu emocí. Proto se není čemu divit, že o ostrou výměnu argumentů nebyla nouze ani ve chvíli, když pak u jednoho stolu zasedli předseda Svobodných Libor Vondráček a zastupitel Prahy 3 za Zelené Matěj Žaloudek.

Praha chce, aby nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Zastupitel řekl, jak to je. A strhla se mela
Foto: repro Facebook, KV
Popisek: Libor Vondráček na protestu v Praze

„Ze studií zejména ze západní Evropy vyplývá, že třicítka je přirozenou rychlostí, která je dobrým kompromisem mezi tím, aby se dalo městem dobře projíždět a zároveň se doprava snoubila s dalšími funkcemi města,“ uvedl Matěj Žaloudek v úvodu diskusního pořadu Paralelně.cz s tím, že stěžejním principem by se mělo stát, že plošně bude v Praze povolena maximálně třicetikilometrová rychlost a pro lokality, kde to nedává význam, budou stanoveny výjimky. „Při třicetikilometrové rychlosti mohou auta jezdit blíž k sobě, není třeba tolik světelných křižovatek, může lépe fungovat přednost zprava nebo kruhové objezdy. A to může vést k menším zácpám, a tedy i situaci, kdy se nebudou zvyšovat emise,“ dodal zastupitel za Zelené Matěj Žaloudek.         

S takovým přístupem však nesouhlasí předseda Svobodných Libor Vondráček. „Přemýšlím, jestli bych vlastně neměl přijít s nápadem, že se v Praze bude jezdit sedmdesátkou, aby z toho nakonec vznikl ten rozumný kompromis a rychlost zůstala na současné padesátce,“ rýpl si v nadsázce a připomněl, že dříve byla v obcích povolená rychlost šedesát kilometrů v hodině, přitom po silnicích jezdila auta, která byla méně bezpečná. „Stejně tak ještě nedávno byly v Rakousku limity 100 km na okresních silnicích a 60 km v obcích,“ dodal Vondráček a upozornil na to, že právě při nízkých rychlostech produkují auta podstatně více zplodin do ovzduší.

„Soustředil bych se naopak na výstavbu obchvatů tak, aby se auta mohla vyhýbat přeplným městům,“ připojil návrh jiného přístupu k řešení přetížené dopravy předseda Svobodných, který požadavky ekologických aktivistů dal do souvislosti ještě s dalšími dopady. „Když něco násilně změníme, tak to často vyvolá i řadu negativních dopadů. Plošnou třicítkou bychom určitě zvýšili tlak na to, že lidé budou chtít bydlet přímo v Praze, protože budou vědět, že doprava přes Prahu bude díky třicítce velmi zdlouhavá,“ je přesvědčený Vondráček.

Mgr. Libor Vondráček

  • Svobodní
  • předseda Svobodných
  • mimo zastupitelskou funkci

Anketa

Jste spokojen/a s podobou „reformy“, kterou představila pětikoalice?

1%
98%
1%
hlasovalo: 26175 lidí
V další diskusi se pak zastupitel za Zelené Matěj Žaloudek bránil tvrzení, že se ekologové svými požadavky snaží převychovávat veřejnost. „Je to rozhodování o tom, kam dát více peněz, jestli do pěší nebo automobilové dopravy nebo do výsadby stromořadí. Je to legitimní debata. Strategické dokumenty Prahy mluví o tom, že se mají městské peníze utrácet tak, aby v Praze spíše přibývalo lidí, kteří používají MHD, pěší a cyklistickou dopravu a nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Cílem dnešních metropolí je, aby potřeba vlastnit auto nebyla podmínkou spokojeného života. Aby auto nebylo nutností,“ uvedl v diskusním pořadu Žaloudek, který sám přiznal, že auto nemá a že chápe statisíce lidí, kteří by rádi po Praze jezdili na kole, ale mají obavy.

Nad něčím takovým však Vondráček jen nevěřícně kroutil hlavou. „Rozhodovat o tom, na co utratíme peníze z městského rozpočtu, není o převychovávání, ale plošně zavést třicítku je snahou lidi převychovat. Stejně jako zákaz aut se spalovacím motorem je převychovávání lidí,“ řekl Vondráček, podle kterého vše jasně dokazuje, že hlavním cílem těchto snah je to, aby lidé přestali jezdit auty. „Část lidí, kteří demonstrují, mají hlavní motivaci znepříjemnit život motoristům tak, aby přestali používat auta, aby se ho vzdali ve prospěch vlastnictví bytu. Paradoxně pak ti stejní lidé chodí demonstrovat proti tomu, že jsou v Praze drahé byty,“ dodal Vondráček.

„Ve chvíli, kdy ve jménu něčeho, o čem jsme naivně přesvědčeni, budeme vynakládat obrovské finanční prostředky, abychom měnili přirozený vývoj, docílíme jediného. Zadlužíme budoucí generace a třeba jim i dokonce některé technologie sebereme. A také jim sebereme možnost, aby o své budoucnosti rozhodovali sami,“ dodal Vondráček s tím, že je důležité, abychom nikdy nestavili proti sobě ekologii a ekonomii.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

20:21 George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

Americký prezident Joe Biden se potýká při řešení situace na prestižních univerzitách, obsazených pr…