Překvapení od vědců. Když na sociálních sítích řešíte psychické problémy, práci nedostanete

30.08.2023 21:30 | Analýza

Sdílet na sociálních sítích informace o svém duševním zdraví se nemusí vyplatit. Zvláště pak, pokud tak činíte přes sociální síť LinkedIn, která slouží k propojování lidí v rámci byznysu a k hledání pracovních příležitostí. Výzkumnice z americké North Carolina State University totiž zjistily, že pokud se při hledání práce na internetu „pochlubíte“ tím, že máte depresi a úzkosti, na svého potenciálního zaměstnavatele tím příliš pozitivně nezapůsobíte. Naopak.

Překvapení od vědců. Když na sociálních sítích řešíte psychické problémy, práci nedostanete
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ilustrační foto.

Anketa

Dovládne Fialova vláda do voleb 2025? Bez ohledu na vaše přání

11%
hlasovalo: 29578 lidí
V aktuální době hovořit o duševních problémech již není tabu jako v minulosti. Někteří lidé jdou ještě dál a o svých problémech se rozepisují i na sociálních sítích, což může v budoucnu podle amerických výzkumníků činit problém. Zvláště pokud se tak někdo rozhodne o svých duševních problémech informovat skrze sociální síť LinkedIn, která je primárně určena na propojování lidí z byznysu a k nacházení pracovních kontaktů. 
 
Spoluautorka studie americké North Carolina State University v Raleigh Lori Fosterová podotkla, že jsou přitom lidé ke sdílení zkušeností s duševními problémy pobízeni. „Lidé jsou často povzbuzováni k tomu, aby o svých problémech s duševním zdravím mluvili na sociálních sítích, s cílem snížit stigma spojené s problémy duševního zdraví,“ poznamenala pro server Phys.org s dodatkem, že to však na platformě typu LinkedIn může mít „nepředvídatelné důsledky“. 
 
Dle druhé z amerických výzkumnic to, že informujete o svých duševních problémech na sociální síti, kde si hledáte nového zaměstnavatele, se pojí s tím, že pak na vás při hledání práce mohou nahlížet odlišně, nežli kdybyste nic podobného o sobě nešířili. „Konkrétně jsme zjistili, že tato zveřejnění mohou ovlivnit způsob, jakým nás lidé vnímají v profesním kontextu,“ zmínila Jenna McChesneyová.
 
V rámci studie si výzkumnice daly za cíl zjistit, do jaké míry příspěvky o duševním zdraví na síti LinkedIn ovlivňují vnímání osobnosti jedince a jeho budoucí výkonnost na pracovišti. Oslovily 409 profesionálů se zkušenostmi s přijímáním zaměstnanců, aby se zúčastnili studie. Přibližně 25 procentům účastníků byla zobrazena stránka uchazeče o zaměstnání na síti LinkedIn, na které nebyla žádná zmínka o problémech s duševním zdravím. Dalším 25 procentům účastníků byla ukázána stejná stránka na síti LinkedIn, ale obsahovala příspěvek zmiňující zkušenosti kandidáta s úzkostí a depresí. Třetina účastníků studie viděla profil na LinkedIn a slyšela zvukový rozhovor s kandidátem. A posledních 25 procent účastníků vidělo profil na LinkedIn včetně příspěvku o úzkosti a depresi a slyšelo zvukový rozhovor.
 
Vyplynulo, že ti zaměstnavatelé, kteří viděli příspěvek na LinkedIn o psychických problémech, považovali prý kandidáta na zaměstnání „za méně emočně stabilního a méně svědomitého“. „Poslech rozhovoru zmírnil u účastníka studie otázky týkající se emoční stability kandidáta, ale jen nepatrně. A vyslechnutí rozhovoru neovlivnilo názory účastníků na svědomitost uchazeče o zaměstnání. Jinými slovy, představy, které měli hodnotitelé po zhlédnutí profilu na síti LinkedIn, do značné míry přetrvávaly po celou dobu pohovoru,“ upozornila jedna z výzkumnic. 
 
„Existuje velký tlak na to, aby lidé byli vždy plně autentičtí, ale existuje jen málo výzkumů o jakýchkoli pozitivních nebo negativních důsledcích s tím spojených,“ podotkla pak Fosterová k výsledkům. 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

MUDr. Ladislav Václavec byl položen dotaz

Zdraví máme jen jedno

Pane senátore, hlasoval jste pro senátní novelu zaměstnávání zahraničních zubařů u nás. Tito studenti medicíny, možná lékaři mají pracovat pod dohledem českého l=kaře, který asi podle vás nemá co na práci a tak bude dohlížet. Bez řádně ukončené zkoušky z českého jazyka a slevovat z náročnosti aproba...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

140 Kč za 16 piv v polském Lidlu. Česká „ochcávka“ Poláků

10:50 140 Kč za 16 piv v polském Lidlu. Česká „ochcávka“ Poláků

Český trh s pivem klesá, neboť pivo díky daňové změně podražilo. Češi tak opět míří do Polska. V pol…