Přepište dětem osnovy. Zapojeni Kartous, Kroupa i Jiří Mádl

15.10.2023 5:21

Mladou generaci je třeba připravit na řešení výzev budoucnosti, říká ministerstvo školství. Aby se nejen uplatnila na trhu práce, ale také odpovědně spoluvytvářela budoucnost a prožívala spokojené životy. Proto ministr Mikuláš Bek rozjíždí velkou revizi vzdělávacího programu. Tento týden vše začalo videem s umělci a konferencí, na které se setkalo mnoho tváří z organizací, které veřejnost příliš nezná, ale kolem českého školství se pohybují už mnoho let. Nejnověji mají svou spojku i na Pražském hradě.

Přepište dětem osnovy. Zapojeni Kartous, Kroupa i Jiří Mádl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl do funkce ministra školství Mikuláše Beka (STAN)

Anketa

Hrozí Evropě akutní nebezpečí islámského terorismu?

97%
hlasovalo: 29497 lidí

Kde máš přezůvky, vzpomene si usměvavá paní učitelka na vlastní školu a otřese se. „Příkazy, data, informace, telefonní seznamy,“ vzpomínají herečka Simona Babčáková, její kolega Jiří Mádl a další aktéři videa, které nechalo natočit Ministerstvo školství.

„Co kdybychom znalosti doplnili o rozvíjení dovedností, aby si z toho taky děti vzaly něco do života,“ ptají se následně umělci. Převzít zodpovědnost za své učení a díky tomu v něm najít radost. Třeba by se prý mohly naučit vnímat své emoce a nestydět se za ně.

„Vstupte s námi do vzdělávání pro jednadvacáté století na Menimeosnovy.cz,“ pozvou na úplný závěr mezi spokojenými úsměvy na stránky projektu, který má proměnit české školy.

Právě probíhající revize rámcových vzdělávacích programů je podle stránek prováděna proto, že „dnešní svět se stále rychle mění a my chceme, aby na to naše děti byly připravené a aby v tomto světě dokázaly být šťastné“.

Tato obecná vize je po rozkliknutí detailů nového vzdělávacího programu formulována poněkud konkrétněji.

„Mladou generaci je třeba připravit na řešení výzev budoucnosti. Naším společným cílem je připravit nastupující generaci na environmentální, technologické a sociální výzvy, tak aby mohla aktivně a odpovědně spoluvytvářet budoucnost, uplatnit se na trhu práce a prožívat naplněné a spokojené životy.“

Sociolog Petr Hampl k tomu pro ParlamentníListy.cz poznamenává: „Pokud chceme generaci schopnou všechny tyhle ‚výzvy‘, pak ta generace musí být skvělá v matematice a přírodních vědách. Potřebuje i během školních let řešit těžké úkoly. Potřebuje umět vyrovnat se s neúspěchem a občas snášet frustraci. A to je úplně přesný opak toho, kam směřuje současná reforma.“

Docent Lubomír Pána, emeritní rektor vysoké školy, který prošel coby pedagog všechny stupně od základní školy po univerzitu, především pochybuje o smyslu reformy rámcových, respektive školních vzdělávacích programů, když se učitelé nedokázali ještě ani vyrovnat s jejich zavedením. I proto, že byly doprovázeny velkolepým, ale nezvládnutým projektem inkluze.

„Každá rychlá a účelová změna a zejména násilné vkládání čehokoli ideologického školnímu vzdělávání škodí,“ říká pro ParlamentníListy.cz docent Pána.

Ten si navíc myslí, že všechny kompetence, kterými se změna osnov zaštiťuje, už rámcové a školní vzdělávací programy obsahují.

„Chtějí revizi. Ale revize je z latinského re-visio, tj. přezkoumání. To znamená, že bychom před plánováním případných změn měli současný stav přezkoumat, analyzovat a pak teprve vyvodit závěry, a ne ihned plánovat změny,“ doporučuje pedagog.

Podle sociologa Hampla všechny úspěšné školské reformy minulosti byly postaveny na jasné představě, k čemu jsou lidé vlastně vychováváni. Například země špičkového průmyslu a vysoké přidané hodnoty, o které premiér Fiala neustále básní, vyžaduje lidi se skvělou znalostí přírodních věd a také s určitou zručností.

„Školství dokáže opravit pouze vláda, která přijde s novou národní vizí,“ poznamenává sociolog. Vize je bohužel přesně to, co současné pětikoalici chybí nejvíce.

Na důvody, proč se právě nyní rozhodlo vzdělávací programy revidovat, se ParlamentníListy.cz ptaly i na ministerstvu školství. To doposud na naše dotazy nereagovalo, odpovědi jsme připraveni kdykoliv zveřejnit.

Bekovi a spol.

Program zahájený na začátku října slavnostně spustil ministr Mikuláš Bek toto úterý. Následně se zástupci projektu potkali u prezidenta Pavla, který je pozval na „kulatý stůl“.

„Cílem kulatého stolu bylo vytvoření doporučení, jakým tématům se může prezident ze své pozice a v rámci svých pravomocí věnovat,“ objevilo se v tiskové zprávě Hradu. Prezident ujistil, že o školství se velmi zajímá, a představil svou poradkyni pro tuto oblast Silvii Pýchovou.

Stalo se tak v sále centra Opero na Praze 7. O něm jsme už psali v souvislosti s byznysem ministrova poradce Bohumila Kartouse.

Když působil za primátora Hřiba v čele Pražského inovačního institutu, přihrál této společnosti mimo jiné zakázku, která je dnes přezkoumávána protimafiánskou policejní centrálou NAKA a orgány Evropské unie. Pro institut pod Kartousovým vedením měla firma za čtyři a půl milionu psát odborné analýzy, předmětem její činnosti je přitom poskytování coworkingového prostoru a pořádání eventů.

V centru Opero dnes Kartous působí jako projektový manažer a pořádá zde přednášky, často společně s Markétou Bekovou, manželkou ministra Beka.

Tato připomínka vazeb kolem ministra školství není samoúčelná. Na projektu Měníme osnovy totiž Ministerstvo školství spolupracuje s neziskovými sektorem včetně organizací, které jsou s ministerstvem nebo s ministrem Bekem spojeny dlouhodobě.

Mezi tvůrci, kteří stojí za projektem od začátku, je především Národní pedagogický institut, organizace zřizovaná Ministerstvem školství. NPI také na svých stránkách zpřístupnil materiály z porad, které k revizi osnov proběhly.

Dalším zakládajícím členem je nadace Blíž k sobě. Tu založil podnikatel Martin Vohánka, český průkopník v ranku palivových karet, který se vrhl na filantropii v neziskovém sektoru v roce 2016, ve stejném roce, kdy do jeho společnosti vstoupil bostonský fond TA Associates. Stál u vzniku Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a byl investorem Deníku N. Hlavním účelem jeho nadace je „prostředek k realizaci a podpoře projektů posilujících demokratické hodnoty a ochranu svobody“. Kromě toho se věnuje i transformaci vzdělávání.

Od začátku v projektu figuruje také nezisková organizace SOFA – society for all. Toto jméno není příliš známé, organizace se původně jmenovala Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání a pod zkratkou ČOSIV byla přes mnoho ministrů považována za jednoho z nejvlivnějších hráčů českého školství.

V jejím čele dlouhé roky stála Klára Šimáčková Laurenčíková, dnes zmocněnkyně vlády pro lidská práva, v minulosti na Ministerstvu školství hlavní propagátorka školní inkluze.

Angažovala se celkem v 9 neziskových organizacích a 2 soukromých firmách, které dostávaly peníze od státu. Tyto subjekty mají se státem od 2016 celkem 149 smluv v celkové výši 429 milionů korun.

A u projektu je od počátku také Nadace České spořitelny.

Posledním zakladatelem je pak režisér Stanislav Adámek, který se představuje jako „zkušený audiovizuální tvůrce zaměřující se na efektivní a smysluplnou marketingovou komunikaci skrze tvorbu autentických, kvalitních a emocionálních videí“ a vyráběl třeba videa pro kampaň senátora Marka Hilšera nebo spot pro Global Teacher Prize Czech republic.

Sociolog Hampl: Neziskovky mají na ministerstvu větší vliv, než všichni voliči dohromady

Partnery první fáze jsou ČT edu jako hlavní mediální partner, Unie rodičů, také nadační fond a.ba.ku.s, který se představuje jako „nadační fond zakladatelů Avastu, který přináší nástroje pozitivní změny do české společnosti“.

Dále pak Česká středoškolská unie (samospráva středoškoláků pod heslem „Mluvme do toho“), Asociace Podnikavé Česko, program Partnerství pro vzdělávání 2000, projekt Začít spolu (vzdělávací program pro děti, který nezisková organizace SbS ČR nabízí do mateřských a základních škol) a společnost Wolters Kluwer, vydavatel učebnic.

A rovněž Stálá konference asociací ve vzdělávání. Ta se představuje jako „dobrovolné seskupení pedagogických asociací, programů a občanských sdružení usilující o podporu a ochranu progresivních změn ve vzdělávání“. Ta spojuje asociace lesních mateřských škol, waldorfských škol, domácího vzdělávání, ale také třeba „Mezinárodní cenu vévody z Edinburgu“. Její součástí jsou i někteří další účastníci projektu, kteří v něm tak figurují v podstatě dvakrát.

Její součástí je ale také třeba nezisková organizace Post Bellum Mikuláše Kroupy.

Stálá konference asociací ve vzdělávání stabilně spolupracuje s neziskovou organizací EDUIn, každý měsíc pořádají společné kulaté stoly.

Mezi oběma organizacemi je i personální propustnost, někdejší předsedkyně správní rady EDUIn se později stala výkonnou ředitelkou SKAV. Dnes je paní Silvie Pýchová poradkyní prezidenta Pavla a už jsme o ní hovořili.

Nejznámější tváří, která vzešla z EDUIn je ale poradce ministra Beka, někdejší Piráty dosazený šéf PII a mluvčí Českých elfů Bohumil Kartous.

Ten také letos 19. září na konferenci v Operu společně s Markétou Bekovou hostil zástupce Národního pedagogického institutu i Blíž k sobě.

Na této zářijové konferenci vystupoval kromě dalších panelistů (třeba Michala Uhla) také ředitel středoevropské pobočky Aspen Institute pan Milan Vašina, který účastníkům tlumočil výsledky studie provedené právě tímto institutem.

V publiku centra Opero poslouchal i ministr Mikuláš Bek.

Sociologa Petra Hampla role neziskového sektoru v Bekově přepisování osnov nepřekvapuje: „Globální neziskovky mají na ministerstvu větší vliv než všichni voliči a daňoví poplatníci dohromady,“ říká.

Docent Lubomír Pána si přitom nemyslí, že by změny ve směru zamýšleném ministerstvem byly až tak nutné. „Učitelé v České republice jsou kvalitní a vědí, co a jak učit. Nepotřebují další ideologicky zaměřené rady a změny, přinášející především další ‚papírování‘.“

I Petr Hampl souhlasí, že role řadových učitelů v současném školství je dnes mimořádná, protože řada z nich tlumí ty největší „šílenosti“ a snaží se děti alespoň něco důležitého naučit.

ParlamentníListy.cz oslovily s žádostí o komentář i někdejšího ředitele gymnázia a předsedu školského výboru Poslanecké sněmovny Václava Klause. Ten komentoval plány Ministerstva školství jediným slovem: „Rozvrat“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Jak jinak !, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseberan 96 , 15.10.2023 10:05:48
Rozbít, rozvrátit, zničit ! Co jiného čekat od hlupáků Jako Mádl nebo Kartouz !? Ve škole jim to nešlo , matika a chemie je pro ně nepochopitelná takže chtějí aby se učilo herectví a komunikace ! Blbec prostě nechce aby někdo uměl a věděl víc než on ! Teď vylezou z devítky hráči na fujaru a žvanilové. Trojčlenka je fuj a spočítat obsah čtverce bude až na vysoké ! Jen tak dál k světlým zítřkům.........

|  16 |  0

Další články z rubriky

„Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

11:22 „Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

Jednotná v rozmanitosti. Motto, které EU používá už od roku 2000. Je ale i po 24 letech jednota skál…