Přepracovaný státní rozpočet jako šance pro železnici. Získá ministr Kupka dostatek financí?

11.07.2022 20:38

V následujících týdnech bude nejdůležitějším tématem české politické scény přepracování státního rozpočtu. Hlavy jednotlivých rezortů se tak budou u ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) snažit získat co nejvíce peněz. Jedním z rezortů, který by o navýšení rozpočtu měl žádat, je Ministerstvo dopravy. Právě železniční infrastruktura bojuje s nedostatkem peněz zejména v oblasti údržby. Správa železnic tak musí některé práce odkládat. Podaří se ministru dopravy Kupkovi (ODS) pro sektor dopravy získat finance?

Přepracovaný státní rozpočet jako šance pro železnici. Získá ministr Kupka dostatek financí?
Foto: archiv
Popisek: Železniční doprava - ilustrační foto

V minulých týdnech se na českých železnicích odehrála řada nehod, některé i s obětmi na životech. Společným jmenovatelem těchto událostí je nedostatek financí na české železnici. Díky omezenému rozpočtu je Správa železnic nucena k omezování některých prací, především v oblasti údržby.

Těmto problémům by se mohlo předejít za předpokladu, že Správa železnic dostane ze státního rozpočtu dostatek peněz. Ale těch je stále méně a existuje reálná možnost snížení tempa investic. Je otázkou, jaké kroky Ministerstvo dopravy včele s Martinem Kupkou (ODS) učiní. Právě v létě má dojít k přepracování státního rozpočtu, o kterém informoval v pořadu Otázky Václava Moravce sám ministr financí Stanjura. Ministr dopravy Kupka, Stanjurův spolustraník, má tak ideální možnost pro vyjednání navýšení rozpočtu pro rezort dopravy.

Navýšení rozpočtu Ministerstva dopravy bylo i tématem červnových interpelací v Poslanecké sněmovně. Možné změny rozpočtu sektoru dopravy avizoval sám premiér Fiala na interpelační dotaz poslance Martina Kolovratníka z ANO. Podle premiéra Fialy byla vláda v turbulentní situaci, kdy bylo nutné rozpočet vydat s tím, že projde dalšími změnami. Právě významné snížení rozpočtu Ministerstva dopravy, na které Kolovratník upozorňoval, by mohlo být v rámci přerozpočtování dorovnáno.

Tyto finanční prostředky by pak mohly oživit i rozpočet Správy železnic, který je prý poddimenzován. Podpora železniční dopravy je přitom tématem, které spojuje všechny parlamentní strany. Nyní mají i samotní politici možnost ukázat, že to s podporou železniční dopravy v ČR myslí skutečně vážně.

Motorem pro navýšení rozpočtu Správy železnic by mohl být i fakt, že ČR momentálně předsedá Evropské unii. Ta se dlouhodobě snaží prosazovat skrze Evropskou komisi využívání alternativních zdrojů energie, aby se maximálně snížily dopady klimatických změn. Právě železnice je v návaznosti na Green Deal jediným udržitelným způsobem dopravy, který se jednotlivé členské státy snaží maximálně podpořit.

Správa železnic tento rok hospodaří s rozpočtem 53 miliard. 37 miliard má přitom mířit jen do investic. Díky tomu je sice investiční tempo zachováno, ale trpí oblast údržby a provozu. Úkolem Kupky tak bude přes léto vyjednat pro svůj rezort dostatečný finanční obnos, aby Správa železnic mohla udržet železnici konkurenceschopnou vůči silniční dopravě a mohla garantovat bezpečnou přepravu.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

12:50 Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

„Jedu se setkat s mamkou. Už jsme se léta neviděli. Jsme z Doněcka a já nechci bojovat za Putina. Už…