Prevence nebo byznys? Nad radary bez značek kroutí hlavou i policie
09.12.2021 12:27
ParlamentníListy.cz již před časem upozornily na snahu některých měst dohánět výpadky příjmů městských rozpočtů pomocí pokut, které rozdávají řidičům za překročení maximální povolené rychlosti. Přestože radnice tvrdí, že stacionární radary mají především zvyšovat bezpečnosti silničního provozu, instalaci dopravních značek, které by řidiče upozornily na měřený úsek, vedení měst odmítá. To se však nelíbí policii, která již téměř dva roky vyžaduje umístění značek právě proto, aby se zvýšila bezpečnost silničního provozu.
Města, která již několik let vybírají pokuty od řidičů, preventivní dopravní značky považují za kontraproduktivní. „Význam instalace těchto dopravních značek je rozporuplný. V minulosti byla tato povinnost obecním policiím daná zákonem, ale následně byla zrušena. Město se přiklání k negativním důsledkům instalace těchto značek,“ uvedl Jakub Mikuš, tiskový mluvčí radnice ve Valašském Meziříčí, která jen za minulý rok vybrala od řidičů pokuty v celkové výši přesahující 16 milionů korun. Na umístění stacionárních radarů přitom nejsou řidiči upozorňováni žádnou dopravní značkou.
„Nejvyšší dovolená rychlost se má dodržovat v souladu se zákonem na všech pozemních komunikacích na celém území města. Ne pouze na místech označených. Pokud by byla povinně označena všechna místa měření, řidiči by dospěli k názoru, že všude jinde můžou jet libovolnou rychlostí a nehrozí jim za to postih, což je nežádoucí jev,“ odmítá mluvčí tvrzení, že právě instalace dopravních značek by posilovala preventivní účel měření rychlosti a posilovala by tak bezpečnost silničního provozu.
Stejný přístup má i sousední Rožnov pod Radhoštěm. „Vzhledem ke skutečnosti, že se nejedná o povinnost stanovenou zákonem, město k realizaci umístění dopravních značení nepřistoupilo,“ sdělila Petra Graclíková, tisková mluvčí rožnovské radnice s tím, že tuto povinnost městu neuložil ani příslušný dopravní inspektorát.
Policie České republiky má však jiný názor. Přestože připouští, že dříve byl přístup policejních orgánů nejednotný, již téměř dva roky má policie zcela jasno. Na každý měřený úsek má být řidič upozorněn dopravní značku. „V rámci našeho vyjádření je od té doby žadatel vždy upozorněn, že v případě opodstatněnosti zřízení stanoviště na stacionární měření rychlosti je z pohledu zvýšení prevence žádoucí, aby měřený úsek byl označen dopravním značením (IP 31a) a řidiči na měření rychlosti byli upozorněni,“ potvrdil naší redakci Petr Jaroš, vrchní inspektor Policie České republiky ve Zlínském kraji.
„Tím dojde nejen ke zvýšení účinnosti zařízení, ale i ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v dané lokalitě,“ dodal Jaroš.
Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.