Projekt z jihu Moravy: Jiří Čunek cítí korupci a sbírá důkazy

20.11.2012 15:13

Do očí bijící tunel. Tak mnozí hodnotí projekt holešovské průmyslové zóny. Nejasnosti panují hlavně kolem jejího nákupu, kdy měl Zlínský kraj zdejší pozemky nejprve prodat soukromému podnikateli za 21 milionů a poté odkoupit za více než 280 milionů. K tomu ještě kraj přikoupil jeho ztrátovou firmu za 325 milionů. Senátor za KDU-ČSL Jiří Čunek teď shromažďuje důkazy pro podezření z korupce.

Projekt z jihu Moravy: Jiří Čunek cítí korupci a sbírá důkazy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Čunek

O vytvoření průmyslové zóny na pozemcích holešovského letiště se uvažovalo již od roku 2002. Velký zájem na tom měl mít jeho vlastník Miloslav Tutter, kterému se podařil husarský kousek. Na prodeji pozemků a svého podniku TTT Air (dnes Industry service ZK) totiž vydělal stovky milionů. „Zónu přitom koupil od kraje za 21 400 000 korun a poté ji kraj od něj odkoupil za 600 milionů. Může jít o korupci,“ připomněl ParlamentnímListům.cz Jiří Čunek své nedávné vyjádření v předvolebních Otázkách Václava Moravce pro Zlínský kraj.

Čunek shromažďuje důkazy

Podle něj je zarážející i fakt, že kraj vůbec kupoval firmu, která byla v několikamilionové ztrátě, navíc za 325 milionů korun. „Tímto směrem my ještě pátráme, abychom zjistili, jakou daňovou úlevu z toho získal prodávající,“ doplnil senátor s tím, že v okamžiku, kdy získá dostatečné množství důkazů pro svá podezření, oznámí je orgánům činným v trestním řízení. Kdy to ale bude, zatím není jasné.

Důvod, proč cena pozemků tak dramaticky vzrostla, je však zřejmý. Lokalita byla totiž zanesena do mapy průmyslových zón, čímž se několikanásobně zvýšila jejich hodnota. Došlo k tomu i přes protesty odborníků, kteří se obávají ohrožení zdejších zásob pitné vody, na nichž zóna leží. Čunek o ohrožení pitné vody však v době, kdy se na kraji o této věci rozhodovalo, podle svých slov nevěděl. „Dva posudky, které říkaly, že to není doporučené, nám zastupitelům byly zatajeny a pak tam byl územní plán, který tuto zónu vyloučil, a proto byl najat jiný pořizovatel územního plánu, který tam zónu zahrnul,“ tvrdí někdejší ministr pro místní rozvoj.

Korupce je evidentní

Tehdejší místostarosta Holešova a Čunkův stranický kolega Josef Bartošek redakci uvedl, že holešovské zastupitelstvo bylo nejprve proti záměru vybudovat zde průmyslovou zónu. Nakonec ale změnilo názor. „Naše zastupitelstvo zpočátku se záměrem průmyslové zóny nesouhlasilo kvůli tomu, že by mohla být ohrožena kvalitní spodní voda, ale po ujištění, že tam bude vyhrazeno ochranné pásmo vodních zdrojů a zůstane tu přistávací dráha pro menší letadla, jsme názor přehodnotili,“ sdělil Bartošek, který je stále členem holešovského zastupitelstva.

Na dotaz redakce, zda na něj byl ze strany majitele letiště vyvíjen tlak, nebo mu byl dokonce nabídnut úplatek, Bartošek odpověděl: „Jak koho přesvědčoval na kraji a jestli tam vyvíjel nějaký nátlak, o tom nevím. Ale byl jsem u několika jednání ve městě, kdy odkazoval na projektanta, který měl být zárukou toho, že průmyslová zóna bude jen jedna část letiště s tím, že bude zajištěna ochrana spodních vod,“ dodal Bartošek. Úplatek mu prý nabídnut nebyl. Nicméně o korupci při prodeji letiště kraji je přesvědčen.

Kraj sem nasype další stovky milionů

Redakce se následně pokusila oslovit i podnikatele Miloslava Tuttera. Ten však nebyl opakovaně k zastižení. Lze se tedy zatím jen dohadovat o tom, zda se Tutter mohl poté, co pozemky a firmu kraji prodal, o zisk podělit třeba s vedením krajského úřadu. Bývalý hejtman a propagátor myšlenky na vytvoření holešovské průmyslové zóny Libor Lukáš (ODS) redakci řekl jen, že celá záležitost již byla posuzována policií, která zde neshledala žádné pochybení. 

Kraj nicméně počítá v nejbližších letech s dalšími investicemi ve výši 250 – 300 milionů korun do holešovské zóny především na dobudování infrastruktury a inženýrských sítí. Přitom do dnešního dne sem bylo již nainvestováno 1, 6 miliardy z veřejných zdrojů a pracovních míst zatím nejsou tisíce, jak si kraj sliboval, nýbrž jen pouhých několik desítek.

V areálu holešovské průmyslové zóny o rozloze 360 hektarů měla sídlit například automobilka Hyundai. Ta však nakonec stojí v Nošovicích. Zda se do Holešova podaří v budoucnu přilákat podobně strategického partnera a získat zpět investované stovky milionů, je zatím ve hvězdách. Investory totiž odrazuje zejména zmiňované riziko ohrožení spodních vod, a tak je také možné, že celý tento megalomanský projekt nakonec skončí fiaskem.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Petr Kupka

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

21:50 Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

Plukovník Ivo Zelinka byl hostem podcastu Čestmíra Strakatého. A řeč byla o ruské válečné propagandě…