Kolik voličů bylo těmito e-maily ovlivněno, je nyní těžké určit. „Možná desetitisíce, možná to šlo k milionu. Při těsnosti volebního výsledku to nejspíš byl jeden z rozhodujících faktorů,“ je si jistý Hampl.
„Řetězové e-maily jsou médium, které funguje tak, že řadový občan vytvoří zprávu, většinou sestavenou z útržků článků a komentářů z různých portálů, doplněnou o vlastní názory a postřehy,“ vysvětlil v komentáři na serveru Institutvk.cz sociolog a dodal, že tuto zprávu pak dotyčný pošle na několik desítek e-mailových adres. Obsah je přitom neustále řízen samotnými čtenáři, kteří posuzují, jestli je zpráva dost zajímavá a zda odpovídá jejich životní zkušenosti. „Jisté je to, že když někdo dostane informaci od známého, bere ji mnohem vážněji než z anonymních médií,“ zdůraznil.
Toto médium zná jistě téměř každý z nás, protože primárně rozesílání „řetězových e-mailů“ nevzniklo jako politické. Na začátku lidé sdíleli obrázky, moudra či videa roztomilých zvířátek. „Toto prostředí začalo být využíváno pro politické informace skupinou voličů, která je podle elitářských novinářů méněcenná, ale zajímá se o politickou situaci a má potřebu srovnávat informace z různých zdrojů,“ uvedl Hampl a upozornil, že v některých ohledech jsou vyspělejší než profesionální analytici veřejnoprávních médií.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab