Státní půjčovnu vlaků prosazuje ministerstvo dopravy řízené ministrem za hnutí ANO Danem Ťokem, líbí se i soukromým dopravcům, kteří na evropské dotace na nákup vlaků nedosáhnou, ale výhrady má většina politických stran napříč politickým spektrem, České dráhy i odbory. Konečné slovo bude mít zřejmě vláda, protože o tak zásadní změně koncepce železniční dopravy by neměl rozhodnout jen Ťokův úřad.
Ťokův úřad chtěl koupit vlaky za dvacet miliard
Ministerstvo dopravy chce investovat v příštích letech do nových souprav dvacet miliard korun s výrazným přispěním evropských dotací. Výhodou by měla být úspora peněz při nákupu většího počtu souprav. Vlastník společnosti RegioJet Radim Jančura ParlamentnímListům.cz vysvětlil, že když chce stát využít evropské peníze na nákup vozidel, musejí je koupit do svého majetku stát nebo kraje a pak je půjčit dopravci, který je bude po dobu deseti až patnácti let používat. „Je varianta, že je budou dopravci žádat do svého majetku, ale Brusel si to nepřeje, protože každý dopravce včetně Českých drah může zkrachovat a vozidla z evropských peněz by se pak stala součástí insolvence,“ objasnil, proč ministerstvo zvolilo netradiční variantu. „Primárně mají jít peníze do výstavby infrastruktury, ale protože není možné pokračovat v hromadě připravených projektů, kde chybí EIA, nákup souprav se jeví jako nejelegantnější způsob, jak vyčerpat peníze, aby se nemusely vracet do Bruselu.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová