Revoluce na železnici. Ťok přišel s nápadem, který neobyčejně rozzuřil ČSSD

18.01.2017 21:19 | Zprávy

Půjčovna vlaků, nápad, se kterým přišlo ministerstvo dopravy, vyvolal mezi politiky i odborníky pozdvižení. Na počátku tohoto týdne se jím dokonce zabývala tripartita. Revoluce v osobní železniční dopravě, kdy by vlaky nekupovali dopravci, ale stát, který by jim je pak půjčoval, má zřejmě jediný důvod: rychle využít peníze z Evropské unie, když je není možné čerpat na výstavbu dopravní infrastruktury, protože není připravena.

Revoluce na železnici. Ťok přišel s nápadem, který neobyčejně rozzuřil ČSSD
Foto: Klub přátel Krušnohorské železnice
Popisek: Moldavská horská dráha slaví v roce 2015 už 130. výročí existence.

Státní půjčovnu vlaků prosazuje ministerstvo dopravy řízené ministrem za hnutí ANO Danem Ťokem, líbí se i soukromým dopravcům, kteří na evropské dotace na nákup vlaků nedosáhnou, ale výhrady má většina politických stran napříč politickým spektrem, České dráhy i odbory. Konečné slovo bude mít zřejmě vláda, protože o tak zásadní změně koncepce železniční dopravy by neměl rozhodnout jen Ťokův úřad.

Ťokův úřad chtěl koupit vlaky za dvacet miliard

Ministerstvo dopravy chce investovat v příštích letech do nových souprav dvacet miliard korun s výrazným přispěním evropských dotací. Výhodou by měla být úspora peněz při nákupu většího počtu souprav. Vlastník společnosti RegioJet Radim Jančura ParlamentnímListům.cz vysvětlil, že když chce stát využít evropské peníze na nákup vozidel, musejí je koupit do svého majetku stát nebo kraje a pak je půjčit dopravci, který je bude po dobu deseti až patnácti let používat. „Je varianta, že je budou dopravci žádat do svého majetku, ale Brusel si to nepřeje, protože každý dopravce včetně Českých drah může zkrachovat a vozidla z evropských peněz by se pak stala součástí insolvence,“ objasnil, proč ministerstvo zvolilo netradiční variantu. „Primárně mají jít peníze do výstavby infrastruktury, ale protože není možné pokračovat v hromadě připravených projektů, kde chybí EIA, nákup souprav se jeví jako nejelegantnější způsob, jak vyčerpat peníze, aby se nemusely vracet do Bruselu.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Libuše Frantová

Radek Koten byl položen dotaz

Ukrajinci

Často do vás slyšíme, jak chcete omezit příliv Ukrajinců, jak je chcete vracet zpět, sebrat jim dávky atd.. Budete na tom trvat i v rámci koaliční smlouvy?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

EU by si měla dát pozor. Na konferenci padla důležitá slova

19:40 EU by si měla dát pozor. Na konferenci padla důležitá slova

Střední Evropa musí jít vlastní cestou a hájit společně svoje zájmy v Evropské unii i ve světě. O to…