Rituální mordování kaprů ukazuje, jak jsme zaostalý národ, vzkazuje mladý Patočka

26.12.2018 10:13

Kapr je tradiční rybou konzumovanou v českých zemích na Štědrý večer. Ale způsob jejich chovu a zvláště prodeje vadí Josefu Patočkovi z Deníku Referendum. „Nedovedu pochopit, jak se mohou lidé dobrovolně podílet na utrpení tak evidentním a křiklavém, jako je prodej vánočních kaprů,“ píše autor. A popisuje utrpení kaprů, než se dostanou na stůl v patřičné úpravě.

Rituální mordování kaprů ukazuje, jak jsme zaostalý národ, vzkazuje mladý Patočka
Foto: Hans Štembera
Popisek: Performance aktivistů hnutí 269 Life, kterou protestovali proti zabíjení vánočních kaprů, tedy tradičnímu štědrovečernímu pokrmu

Josef Patočka do Deníku Referendum přispívá jako redaktor rubriky Svět a sloupkař se zaměřením na ekologické otázky a další civilizační témata. Současně studuje politologii na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy a působí v globálním hnutí za klimatickou spravedlnost, toť popis na stránkách serveru.

Fotogalerie: - Vánoční benefiční večírek pro Helppes

Vánoční benefiční večírek pro Helppes
Vánoční benefiční večírek pro Helppes
Vánoční benefiční večírek pro Helppes
Vánoční benefiční večírek pro Helppes
Vánoční benefiční večírek pro Helppes
Vánoční benefiční večírek pro Helppes

„Počátkem listopadu jsem byl na celostátním plénu našeho klimatického hnutí Limity jsme my v jihočeském Táboře,“ začal Patočka svou úvahu. Všiml si prý betonových kádí, které byly dle jeho slov dokonale zaplněné kapry. „Ryb bylo ve vodě tolik, že ani na chvíli nemohly zůstat v klidu. V divé panice se neustále mlely, tlačily se jedna na druhou a v pravidelných intervalech vyskakovaly nad hladinu, snad v touze uniknout hrůze pod ní. Co chvíli některý z kaprů skok nepropočítal, plácl sebou na betonový okraj a lapaje po dechu se musel domrskat nazpět do vody,“ popisuje Patočka situaci.

Anketa

Myslíte, že se v roce 2019 budeme mít lépe než v tomto končícím roce?

23%
77%
hlasovalo: 18867 lidí
Listopadový výjev se mu prý v paměti vrátil, když musel procházet „závany mrtvolného pachu kapřích kádí cestou na trolejbus“. A poslouchat, zde bude zvíře zkonzumováno v trojobalu či grilované. „Nedovedu pochopit, jak se mohou lidé dobrovolně podílet na utrpení tak evidentním a křiklavém, jako je prodej vánočních kaprů,“ píše aktivista. Prý nejde ani tak o otázku, jestli je správné vzít zvířeti život, abychom se nasytili, ale o to, jak se k nim chováme. „Vždyť je to ohavné, nelidské a nepřijatelné,“ apeluje Patočka.

Kapr cestou na vánoční stůl podle Patočky trpí pořád. Jednak koncentrací mnoha ryb v malém prostoru, dále nedostatkem kyslíku a jídla. V kádích si prý přivodí zranění, odřeniny či otevřené rány, též se v nich údajně snadno šíří plísně a bakterie. „Osud utýraného zvířete, nepojde-li následkem toho všeho ještě pod hladinou, uzavírá nakonec samozřejmě pouliční masakr, jehož jsme v ulicích našich měst rok co rok svědky – o domácí řezničině raději nemluvě,“ píše Patočka. Síť prý kaprovi poláme při výlovu z kádě ploutve, a když je prodavač líný, tak prý vezme kapra za žábry. „Není-li před smrtí řádně omráčen a vykrven, může se probudit ještě i při oškrabávání šupin či v igelitové tašce,“ sděluje smutný osud ryb Patočka.

Říká, že se nechce povyšovat: „Na týrání a vykořisťování zvířat se z pohodlnosti nákupem klecových vajec či běžných mléčných výrobků podílím častěji, než by se slušelo.“ Občas prý dokonce jí i maso. Ale cituje Gándhího, podle kterého se velikost a mravní pokrok národa pozná podle toho, jak zachází se svými zvířaty. Z kapří perspektivy jsme prý národ zaostalý.

Pak Patočka zabíhá do filozofie. „Rituální mordování kaprů o svátcích klidu a míru lze ovšem vidět také jako odraz našich vztahů mezi sebou navzájem i k ostatním živým bytostem,“ píše. Násilí je prý reprodukováno společenskou strukturou opírající se o kulturní zvyklosti předků, které normalizují lhostejnost k utrpení. „Současná německá kritická sociologie tomu říká přiléhavě imperiální životní styl,“ popisuje Patočka prodej kaprů a dodává, že v celém světě se rozmáhající hnutí za práva zvířat je nutné vidět v kontextu dlouhé emancipační tradice, jež se údajně snaží solidaritu, tedy soucit s cizím utrpením spojený se snahou o jeho zmírnění, rozšířit od lidí i k jiným živočišným druhům.

Celý článek ZDE

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: kas

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zeman zklamal Bakalovy novináře. Také ty z ČT, kvůli penězům. „Naprdne“ i Rychetského

22:41 Zeman zklamal Bakalovy novináře. Také ty z ČT, kvůli penězům. „Naprdne“ i Rychetského

„Turecko se podle mého názoru dopustilo válečných zločinů a v každém případě si myslím, že by minimá…