Jakmile tuto dohodu schválí ruský protimonopolní úřad, ceny budou zmraženy na dva měsíce, napsal dnes hospodářský list Vedomosti. Řetězce k tomuto kroku prý přistupují víceméně "dobrovolně", což u expertů budí naděje, že odložený "skok cen" bude menší než v minulosti, kdy ceny zmrazovaly úřady.
Pojem "sociálně důležité potraviny" podle listu zahrnuje dvě desítky položek, od brambor, cukru a soli přes jablka, mrkev, zelí, mléčné výrobky až po kuřata, skopové, vepřové a hovězí.
Zmrazení cen některých základní potraviny už ohlásily některé řetězce, například Dixi, Metro Cash & Carry, anebo O'Key, a to zatím na měsíc.
Například v obchodech Dixi od 9. února neměla zdražovat pohanka, rýže, těstoviny, slunečnicový olej, máslo, mouka, pelmeně či mražené ryby. Firma navíc slibovala, že k dalšímu nejvyhledávanějšímu zboží si nepřirazí marži větší než 15 procent, respektive v některých případech bude marže nulová. Toto "moratorium" se týkalo například cukru, soli či vajíček.
Růst cen v obchodech propukl vzápětí po zákazu dovozu západních potravin, kterým Rusko odpovědělo na západní sankce, zavedené po ruské anexi Krymu a po propuknutí proruské rebelie na východě Ukrajiny. Navíc rubl prudce oslabil.
Udržet ceny pod kontrolou se snaží i ruská prokuratura svými prověrkami. Jen v Moskvě koncem ledna prokurátoři odhalili, že ceny "ekonomicky neopodstatněně" vzrostly na dvojnásobek a více u některých výrobků například v supermarketech Azbuka vkusa, Perekrjostok, Magnolia, Magnit, Billa, Spar i Dixi.
V Kyjevě podle agentury UNN ceny základních potravin v posledních měsících také rychle rostou. Nově ale maloobchod začíná regulovat jejich prodej. "V mnoha sítích supermarketů a hypermarketů hlavního města zavedli omezení na množství sociálně důležitých potravin, které si lze při jednom nákupu pořídit," napsala dnes UNN. V praxi omezení znamená, že kupříkladu lze najednou koupit nejvýše dvě lahve oleje, dva balíčky pohanky, tři až pět kilogramů mouky a obdobné množství cukru. "Na chleba, rýži, brambory, masné a mléčné výrobky se omezení nezavádějí, ale výběr tohoto zboží se v mnoha obchodech výrazně zmenšil," dodala agentura. Prodejci prý často zaplní regály výrobky jediné, vlastní značky, ve většině obchodů se však objevují i prázdná místa na pultech.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: bra, čtk