Ruský novinář nejapně zavtipkoval o smrti syna Putinova muže. Teď možná zavřou celé rádio

21.11.2014 14:54

Ruský publicista Andrej Malgin upozorňuje na to, že nezávislé rozhlasové stanici Echo Moskvy hrozí zánik. Ruské úřady prý využívají každé záminky, aby rádio mohly uzavřít.

Ruský novinář nejapně zavtipkoval o smrti syna Putinova muže. Teď možná zavřou celé rádio
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Průvod ke dni národní jednoty v Moskvě. Zúčastnilo se ho pětasedmdesát tisíc lidí
reklama

Nad rozhlasovou stanicí Echo Moskvy se začínají podle Malgina stahovat mraky. „To je vážná věc, protože opoziční hlasy v Rusku jsou slyšet pouze v televizi Dožď, v novinách Novaya gazeta, v týdeníku The New Times a pak už jen ve zmíněném Echo Moskvy. Pokud by bylo zrušeno toto doposud nezávislé moskevské rádio, byla by to značná rána. A co je vlastně důvodem ohrožení existence Echo Moskvy? Jeden z redaktorů si dovolil na Twitteru poznamenat, že úmrtí syna šéfa kremelské administrativy Sergeje Ivanova je důkazem existence vyšší spravedlnosti. I když to potom dále nerozebíral, čtenáři vše pochopili dostatečně," vysvětluje Malgin. 

„Všichni měli v živé paměti, že syn Ivanova před lety způsobil vážnou dopravní nehodu, při které zemřela starší žena. Mladík tuto ženu srazil přímo na přechodu pro chodce. Přesto, že této události přihlíželo mnoho svědků, tak nebyl řidič potrestán. A nejenom to. Dokonce to došlo tak daleko, že byla na syna zavražděné ženy podána žaloba z důvodu, že viníka autonehody údajně na místě zbil. A nyní se tedy syn Ivanova utopil při koupání v moři," popisuje Malgin podrobně celou kauzu. 

Malgin připouští, že bylo poněkud nevhodné psát takové komentáře na Twitteru. Redaktor Echo Moskvy si to také brzy sám uvědomil a svůj příspěvek o několik hodin později smazal. „Ale během těch několika málo hodin si začal jeho komentář žít vlastním životem a spustil řetězovou reakci. Šéf společnosti Gazprom Media Michail Lesin nařídil šéfredaktorovi Echo Moskva Alexeji Venědiktovi, aby příslušného redaktora propustil. Ten to však odmítl s tím, že na osobním účtu na Twitteru si může každý psát, co chce," informuje Malgin. 

Celý text v angličtině najdete ZDE

Lesin takovou reakci nepochybně předpokládal a vzápětí reagoval tím, že dal Venědiktovi ultimátum. Buď vyhodí svého redaktora, nebo bude muset odstoupit sám. A aby toho nebylo málo, tak představenstvo Echo Moskva svolalo ihned schůzi, aby diskutovalo o budoucnosti Venědiktova i celé koncepci stávajícího vysílání. Lesin se následně v rozhovoru nechal slyšet, že by neměl nic proti tomu, kdyby se z Echo Moskvy stala hudební stanice. „Nyní je každému jasné, že ruské úřady pouze čekaly na záminku, aby mohly nezávislou zpravodajskou a publicistickou stanici zavřít. Výše zmíněný tweet se jim proto velmi hodí do krámu," je přesvědčen Malgin. 

V této souvislosti je podle Malgina třeba připomenout, že před pár měsíci provedly ruské úřady ze stejně nicotného důvodu zátah na televizi Dožď. „Výsledkem toho bylo, že téměř všichni kabeloví operátoři odmítli tento televizní kanál ponechat ve své nabídce. To poté vedlo k tomu, že Dožď přišla o své hlavní inzerenty, kteří jí zajišťovali značné finanční prostředky na provoz," přibližuje situaci Malgin. 

„Bude jistě zajímavé, jak to celé nakonec dopadne. Za povšimnutí však stojí i něco jiného. Všechna prokremelská rádia mají striktní zákaz vysílat opoziční názory. Echo Moskvy však jako jediná nezávislá rozhlasová stanice vedle opozičních názorů dávala stejný prostor i proputinovským postojům. Venědiktov se tak musel často bránit nesouhlasným názorům posluchačů rádia, kteří si mu stěžovali, že je to pouze plýtvání času. Argumentoval jim, že v rámci vyváženosti to tak prostě musí být. V soukromí však několikrát připustil, že to dělá především proto, aby předešel uzavření rádia ruskými úřady," píše Malgin. 

Také v nezávislé televizi Dožď se přitom objevovaly názory z obou stran barikády. Ale ani to však tento televizní kanál nezachránilo. „A podle mého názoru to nepomůže ani Echu Moskvy. Osud rádia nezáleží na tom, jaký bude poměr mezi pro a protikremelskými komentáři, ale pouze na tom, kam až jsou ruské úřady ve svém honu na čarodějnice ochotny zajít. V Putinově Rusku se nemůže cítit bezpečně skutečně nikdo s opačným názorem," uzavřel.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: pro
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Repete spacákové revoluce po dvaceti letech. Míří na likvidaci Babiše. Kuriozní funkcionář z TOP 09. Petr Žantovský odkryl důkazy o plánované akci

7:41 Repete spacákové revoluce po dvaceti letech. Míří na likvidaci Babiše. Kuriozní funkcionář z TOP 09. Petr Žantovský odkryl důkazy o plánované akci

TÝDEN V MÉDIÍCH Aktivitou ve spřátelených médiích hýří v posledních dnech generální ředitel České te…