Sněmovna podpořila zvýšení rychlosti na vybraných silnicích

10.05.2013 13:13

Sněmovna dnes v prvním čtení podpořila vládní novelu zákona o pozemních komunikacích, která mimo jiné umožní zvýšit nejvyšší povolenou rychlost na vybraných úsecích silnic ze současných 90 až na 110 kilometrů. Zvýšení rychlosti se bude týkat úseků, které musí splňovat bezpečnostní kritéria.

Sněmovna podpořila zvýšení rychlosti na vybraných silnicích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zasedání poslanecké sněmovny mělo poklidný charakter. Chvíli se jen řešila politická prostituce strany LIDEM

Podmínkou je dvouproudý provoz v obou směrech, které jsou od sebe oddělené svodidly. Rovněž se v daných úsecích nesmí vyskytovat žádné křižovatky nebo autobusové zastávky.

Reálný dopad pro řidiče bude mít ale rozdělení silnic prvních tříd na dvě kategorie

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura řekl poslancům, že vláda navrhuje vypustit ze zákona rychlostní komunikace. Z nich vzniknou dálnice druhé třídy s maximální rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Reálný dopad pro řidiče bude mít ale rozdělení silnic prvních tříd na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, navrhuje Ministerstvo dopravy povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na rychlost 110 kilometrů za hodinu. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána současná maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.

Podle ministra Stanjury bude na dálnicích první i druhé třídy stejné značení i stejná nejvyšší povolená rychlost. Bude se na nich také platit mýtné a řidiči budou muset mít dálniční známku stejně jako nyní. "Jde spíš o zjednodušení značení a o orientaci nejenom českých občanů, ale i návštěvníků České republiky," řekl Stanjura ČTK a Českému rozhlasu.

O nové úpravě pravidel pro odtahy

Novela obsahuje také změnu, která se dotýká odtahování vozidel. Pokud vlastník komunikace, například obec, nechá auto odtáhnout, například kvůli čištění komunikace, z bezpečnostních důvodů nebo třeba kvůli havárii, je poté povinen ho vrátit na původní místo. Pokud už není možné ho na původní místo nebo jiné vhodné místo v okolí vrátit, musí podle návrhu vyrozumět vlastníka, kde si může auto vyzvednout. Náklady má ale hradit provozovatel vozidla. Ministr Stanjura vyložil poslancům, že nejde o návrh ministerstva, ale o reakci na rozhodnutí soudu. O nové úpravě pravidel pro odtahy se bude podle něj určitě ještě debatovat. "V tuto chvíli se tam vkládá povinnost vrátit to na místo, odkud to bylo odtaženo. To se týká třeba problému blokového čištění," řekl Stanjura novinářům.

Obcím ale novela umožní prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí. Z výnosu by poté měly úřady pokrývat část nákladů spojených s odtahem vozidel, ke kterým se majitelé nehlásí. Ta pak dlouhodobě stojí na odtahových parkovištích nebo je úřady musí na vlastní náklady sešrotovat.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Tomio Okamura byl položen dotaz

migranti

V rozhovoru pro PL jste řekl, že hnutí SPD tady nechce žádné africké a islámské migranty. Ty ale podle všeho k nám ani nechtějí. Jak se ale stavíte k přijímání uprchlíků z Ukrajiny? A vracel byste na Ukrajinu bojeschopné muže? A pokud ano, jak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rodiče o tom nevědí. Co neziskovky na školách ukazují dětem

5:00 Rodiče o tom nevědí. Co neziskovky na školách ukazují dětem

Pedagogičtí pracovníci jsou povinni „poskytovat dítěti, žáku, studentovi nebo zákonnému zástupci nez…