Sobotka chce „technologicky neutrální soutěž“ o mýto. Expert tvrdí něco jiného

10.03.2017 12:55 | Zprávy

Nejčastěji opakovaným slovním spojením v souvislosti s českým mýtem a vypsáním nového výběrového řízení je „technologicky neutrální soutěž“. Rekordmanem je zcela určitě sám premiér Bohuslav Sobotka, který v každém momentu, kdy se začne mluvit o mýtu, připomíná, že „nejdůležitější je vypsat technologicky neutrální soutěž“.

Sobotka chce „technologicky neutrální soutěž“ o mýto. Expert tvrdí něco jiného
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Pomineme-li, že cílem neustálého opakování tohoto spojení bylo a je připravit vhodné podmínky výběrového řízení pro jednu firmu využívající satelitní technologii, největší škodou neustále opakovaného používání takového výroku, a to nejen premiérem Sobotkou je, že odvádí pozornost od skutečných problémů při přípravě tendru na nového provozovatele českého mýtného systému. „Téma „technologicky neutrální soutěže“ a představa souboje mezi mikrovlnnou a satelitní technologií je falešné, ve skutečnosti neexistuje a jen odvrací pozornost od vážnější diskuse nad hospodářskými a dopravně – politickými cíli mýtného systému,“ tvrdí dopravní expert a odborník na mýto, ekonom a šéf společnosti Inoxive Ondřej Zaoral.

„Technologická neutralita má například své místo v regulačním rámci síťových odvětví, kdy je potřebné zajistit rovný přístup všech uživatelů k omezené kapacitě veřejné infrastruktury, nebo veřejného statku (železniční cesty nebo kmitočtového spektra). Diskuse o budoucnosti mýta v ČR je již několikátým rokem omezována na “vypsání technologicky neutrální soutěže” a nalezení takové délky zpoplatněné sítě, která bude “férová” vůči mikrovlnné i satelitní technologii, nikoliv výhodná pro občany ČR nebo pro státní rozpočet. To však není evropský přístup,“ řekl pro ParlamentníListy.cz Ondřej Zaoral.

EU má jasno, proč to u nás někdo nechce chápat?

„Evropská unie nařizuje výběr mýta a současně předepisuje státům použít kteroukoliv z obou technologií. Neříká ale, že by členské státy EU měly za každou cenu využít obě, nebo že by obě měly mít stejnou šanci na úkor plnění mýtné funkce. Výběrové řízení “férové” pro mikrovlnnou i satelitní technologii vede k volbě ekonomicky nejhoršího řešení. Primární úloha mýta je vybrat od „poškozovatelů“ silnic dostatek peněz na obnovu infrastruktury. Proto drtivá většina států vybírá mýto jen na dálnicích, kde se odehrává 96 % těžké kamionové dopravy. U nás se o tom moc nemluví, neustálé hádání se, zda satelit nebo mikrovlnná technologie, je chybně nejdůležitější, ale o peníze z mýta jde přednostně i u nás,“ má jasno Zaoral.

Regionální mýtné na silnicích nižších tříd nemá ekonomický smysl, což potvrzují četné odborné studie. Malá hustota kamionů a nízké kilometrové tarify spolu s vysokými provozními náklady hovoří proti regionálnímu mýtu. Mýto silnic nižších tříd je pak dotováno z dálničního mýta. Již dnes je zpoplatněno 200 km vybraných silnic 1. třídy, které dočasně nahrazují nedostavěné dálnice. I když jde o „nejvýnosnější jedničky“, i tak je jejich podíl na celkovém výběru mýta zanedbatelný. Tyto silnice první třídy tvoří 14 % zpoplatněné sítě, ale vyberou se na nich jen 4 % mýta a jejich podíl dál klesá. Na Slovensku, které je zřejmě nejen v mýtu naším vzorem, sice rozšířili mýtné na 16 tisíc km regionálních silnic, ale mýtné poplatky po protestech slovenských dopravců na nich vybírají nulové. Z regionálního „velkého bratra“ tak má radost jen provozovatel, který dostává více provozních peněz, slovenské náklady na mýto spolykají až 50 % vybraného mýta.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Kde chcete vzít na slibované navýšení platů o 10.000?

A proč jste platy nezvedaly více, když jste mohli? Ostatně vy sama jste byla ministryně. A nehrozí, že když se tak zvedne plat (ne že by se mi to nelíbilo, ale že pak dojde k masivnímu propouštění, protože firmy nebudou moci lidi zaplatit? A co by mě také zajímalo, jestli byste šly znovu do vlády s ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bez pádu vlády to nebude možné. Žantovský o změně, kterou Česko potřebuje

8:29 Bez pádu vlády to nebude možné. Žantovský o změně, kterou Česko potřebuje

TÝDEN V MÉDIÍCH Přinese do České televize její nově zvolený ředitel svěží vítr? Dvě politické kauzy,…