„V českém vzdělávacím systému jsme sledovali tři aspekty diskriminace. První a nejostudnější je, jak váš systém dává na stejnou úroveň sociální nevýhodu romských dětí a lehké mentální postižení. To je šokující. Romové činí méně než tři procenta populace, ale ve školách pro děti s lehčím mentálním postižením tvoří romské děti přes třicet procent. V posledních dvou letech jejich počet dokonce vzrostl – z 28 na 32 procent. Dalším problémem je segregace v běžných školách. Existují v nich oddělené třídy i budovy pro Romy a zbytek dětí. Romské děti mají také problém dostat se do běžných škol, a když se jim to podaří, čelí šikaně," konstatuje Shetty.
Problém je v tom, že když do nějaké školy začne chodit více romských dětí, rodiče ostatních dají své ratolesti raději do jiných škol v obavách, že s příchodem většího počtu Romů poklesne kvalita výuky. Řešení by mohli představovat asistenti, kteří by romským dětem pomohli při vzdělávání, pokud by to skutečně bylo třeba. Školy by také měly věnovat více pozornosti šikaně a rázně proti ní zakročit. Dnes bohužel často prochází bez trestu.
Navíc je na diskriminaci Romů Česko upozorňováno opakovaně a příliš to neřeší. Jako vzor by nám prý mohlo sloužit Maďarsko, kde někdejší liberální vláda před deseti lety přijala jasnou antidiskriminační legislativu a země podle ní postupuje.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp