Starosta: Dopravu v Náchodě projednáváme od začátku již se čtvrtým ministrem

13.03.2013 16:20

Se starostou Náchoda, který zároveň působí jako předseda Klubu starostů a primátorů ČSSD jsme hovořili nejen o reformách MPSV a o příčinách optimistických ekonomických vyhlídek města, ale vzhledem ke strategické poloze a dopravní vytíženosti města jsme se zaměřili i na dopravu a přeshraniční drogovou kriminalitu, v rámci které čelí ČR kritice sousedních zemí.

Starosta: Dopravu v Náchodě projednáváme od začátku již se čtvrtým ministrem
Foto: red
Popisek: Jan Birke, ČSSD

V rozhovoru, který jste pro naše stránky poskytl v loňském roce, jste vyjádřil svou kritiku k novému zákoníku práce a v mnohém se vaše slova naplnila. Jak vnímáte situaci na MPSV dnes, kdy dochází nejen ke zpoždění ve vyplácení některých dávek, ale řada projektů (Skarta, DONEZ) selhávají úplně? A jak byste hodnotil v tomto směru počínání nové ministryně Müllerové?

Obecně platí, že nejlépe se věci posuzují, když si na ně můžete tzv. „sáhnout“, když máte kolem sebe lidi, kteří problematiku znají, a hovoříte s nimi. Pak máte detailní informace, na základě kterých jsem byl schopen celý proces kritizovat a po pravdě nejsem moc rád, že se moje slova naplnila. Mnoha lidem to znepříjemnilo a dosud znesnadňuje živo.

Od paní ministryně se přiznám, neočekávám vůbec nic, ani mi z pozice starosty města nepřísluší komentovat kroky ministrů. Z vlastní zkušenosti však vím, že když zavedu změnu, která se ukáže být jako špatná, rozhodnutí zruším a hledám přijatelnější způsob řešení problému především pro lidi. V tom je naše práce a v tom by také mezi námi (myslím starostou a ministrem) neměl být žádný rozdíl…

Město Náchod má letos hospodařit s rekordním objemem peněz určeným na investice, navíc počítáte s finanční podporou v rámci dotací. Jak se vám, zejména v době krize, podařilo docílit takto optimistického rozpočtu? A pomohla Vám v tomto směru novela zákona o rozpočtovém určení daní?

Tento proces není nahodilý, udělali jsme celou řadu opatření hned na začátku mandátu, rozloučili jsme se s celou řadou lidí, kteří nebyli ochotni pracovat efektivněji, provedli jsme mnoho opatření na zlevnění provozu úřadu, ať jde např. o výběr nového dodavatele elektřiny, telekomunikačních služeb, atd., atd.

Tyto úspory nám pomohly právě při tvorbě rozpočtu až na rok 2013. Vytvořili jsme si těmito postupnými kroky v předchozích dvou letech rezervu, která i v této době stále ještě „krize“ umožňuje městu hospodařit s nemalým objemem finančních prostředků. Prostě a jednoduše jsme začali šetřit, vynakládáme peníze účelně a efektivně. Jsme také úspěšní v získávání dotacích, důsledně provádíme jednotlivá výběrová řízení, během, kterých se snažíme vysoutěžit pro město co nejlepší ceny ve všech oblastech a to ne na úkor kvality.

RUD k tomu bezesporu přispělo, ale není klíčovou částkou. V globálních číslech je to pro Náchod mizivé procento ve srovnání s kroky provedenými v předchozích dvou letech. V uvedeném postupu budeme pokračovat i nadále, tak abychom na konci volebního období předali město bez dluhů a investičně ho posunuli o kus dál.

Náchod patří mezi dopravně nejzatíženější města České republiky. Jak velkou částku bude město v rámci rozpočtu investovat do infrastruktury? A jakým způsobem spolupracujete v tomto směru s ministerstvem dopravy, které má v tomto směru jistě větší možnosti?

V letošním roce počítáme s celou řadou oprav místních komunikací v celkovém objemu investic více než 90 mil. Korun. Mám na mysli především opravu těch ulic, které byly dlouhodobě zanedbané nebo dokonce ještě prašné. Ale i v těchto ulicích žijí lidé, kteří jezdí do práce a do škol, prostě ve městě žijí a pracují, pro ně musíme vytvářet kvalitní zázemí. Největší investicí je pak bezesporu rekonstrukce a výstavba nádraží, které je klíčovým dopravním uzlem v Náchodě. Z dotací jsme na tuto akci získali 8 mil. Kč, dofinancování v řádu čtyř desítek mil. korun budeme investovat z vlastních zdrojů.

Náchodem vede mezinárodní komunikace I/33 a Náchod patří mezi jedno z nejhorších míst v ČR co se objemu a intenzity dopravy týče. Vyjednáváme možnost rekonstrukce průtahu městem nyní již v pořadí se čtvrtým ministrem. Osobně musím pochválit vynikající spolupráci  s ŘSD, které pružně reaguje na potřeby města, spolupracujeme společně na přípravě velké investice ve výši 38 mil. Kč na rekonstrukci kruhových objezdů a výstavbu nového. Letos chceme celý proces rozdělený do několika fází zahájit.

Pokud se ještě pozastavíme u dopravy, jaký dopad má podle Vás na resort to, že jej za současné vlády spravuje již čtvrtý ministr?

Obecně platí, že výměna jakéhokoliv manažera v krátkém čase je krok zpátky. Jak jsem již zmínil, opravu průtahu a páteřní komunikace v Náchodě projednáváme již se čtvrtým ministrem a znovu tak jednáme od začátku. Ale protože náš cíl je jasný – zvýšení bezpečnosti, zlepšení komfortu pro občany a rozvoj infrastruktury v regionu – nic jiného než jít za dalším ministrem mi jako starostovi ani nezbývá.

V loňském roce také radnice upravila vyhláškou pravidla parkování ve městě. Jaký efekt vyhláška má? Podařilo se Vám docílit tíženého efektu?

Ano bezesporu, letos plánujeme výstavbu dalších čtyř parkovišť, dvě budeme rekonstruovat – především parkoviště v centru na Masarykově náměstí. Budeme také stavět nové parkoviště za budovou radnice a tzv. odstavné parkoviště cca 5 minut od centra na pozemku investora, který nám ho dá do bezplatného užívání. Naším záměrem není vytlačit auta z města, nechceme centrum paralyzovat, chceme naopak vytvořit fungující systém, tak aby si lidé při svých cestách na úřady, do bank a na poštu mohli vyřídit své věci v co nejkratším čase, neparkovali v centru celý den. To, že jsme zvedli cenu parkování v některých lokalitách má především preventivní účinek.

Jak se vyvíjí problematika Běloveských lázní? Domníváte se, že se projekt nyní pohne, když je Náchod v tak příznivé ekonomické situaci?

Lázně, resp. jejich obnova, nejsou až tak zásadně závislé na dobré ekonomické kondici města. V tuto chvíli já i mí kolegové v zastupitelstvu nakládáme s prostředky daňových poplatníků, a přesto, že město je na tom dobře, nemůžeme nakoupit stávající objekty lázní za každou cenu a aniž bychom měli jasnou představu o jejich provozu. Nemůžeme si dovolit na druhé straně vytvořit ekonomickou zátěž do budoucna. V současné době se tím velice intenzivně zabýváme, máme nabídku od vlastníků, kterou posuzujeme po obsahové, věcné i cenové stránce. Již jsem někde uvedl, že bych to přirovnal k metafoře, že „autíčko vyjelo, zařadilo jedničku a jede velmi pomalu, tak abychom dospěli k cíli“.

Česká republika čelí kritice za příliš liberální legislativu v oblasti drog, které jsou tak ve velkém pašovány především do Německa. Poté, co byl u nás omezen prodej léků s obsahem pseudoefedrinu, vzrostl však jejich nákup v sousedním Polsku. Jak vnímáte jako starosta Náchoda, kde se nachází jeden z hraničních přechodů do Polska problém s drogovou kriminalitou? Do jaké míry trápí tento problém obyvatele města? Projevuje se zde v důsledku polohy a častým problémům s nepřizpůsobivými větší drogová kriminalita?

Já jsem v této věci velmi radikální, drogy jsou pro mě naprosto nepřijatelným fenoménem. Už v době, kdy se začaly rozšiřovat tzv. smart shopy, objevil se takový pokus i v Náchodě. A tady bych chtěl vyzdvihnout práci Policie ČR. Díky vzájemné spolupráci se nám podařilo tento obchod velmi rychle uzavřít a z Náchoda tento nešvar vymýtit. Majitelem byl právě polský občan. Jsem rád, že držíme drogovou politiku do jisté míry pod kontrolou, když už se nějaký problém objeví, velmi rychle ho řešíme ve spolupráci s policií.

Co považujete jako předseda Klubu starostů a primátorů ČSSD v loňském roce za svůj největší úspěch? A co je Vaší prioritou pro letošní rok?

Klub starostů a primátorů zvolených za ČSSD má za sebou první rok svého života. Postupně se podařilo, že se tato názorová platforma stala v rámci ČSSD respektovaným partnerem, a to zejména při tvorbě a připomínkování nové legislativy. V současnosti je již zcela přirozené, že se Poslanecký i Senátní klub ČSSD seriózně zabývají stanoviskem starostů a primátorů k právě projednávané legislativě, které jim pravidelně adresujeme. Za uplynulý rok připomínkoval Klub několik desítek právních norem. Za největší konkrétní úspěch minulého roku, na který se ptáte, mohu označit kampaň ČSSD, která se vedla v otázce zákazu těžby břidlicových plynů. Naše snaha o regulaci této oblasti našla svůj výraz ve sněmovním tisku č. 902, který na návrh Klubu předložili poslanci ČSSD M. Hašek, J. Hamáček a V. Klučka. Na příkladu vzniku tohoto sněmovního tisku můžeme prokázat, že Klub má v rámci ČSSD své důležité místo a je nedílnou součástí strany.

V roce 2013 budeme pokračovat především v oblasti legislativy, zmíněný sněmovní tisk č. 902 je teprve v prvním čtení a stanovisko vlády k němu je bohužel negativní. Vedle problematiky břidlicových plynů se zaměříme především na novelu zákona o obcích, která je v současnosti rovněž projednávána v Poslanecké sněmovně. Takzvaná „protikorupční“ novela obsahuje totiž mnoho oblastí, se kterými se naši členové nemohou v této podobě ztotožnit. Klub připraví pozměňovací návrhy, které se pokusíme prosadit prostřednictvím našich poslanců a senátorů.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Katka Synková

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vyoral natřel ODS. Co vyvedli u památníku, už bylo moc

16:10 Vyoral natřel ODS. Co vyvedli u památníku, už bylo moc

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA – „Outfit soudružky Černochové, jakkoliv nevhodný pro danou chvíli,…