Umýval okna a křtil tank. A neřešil smlouvy, kritizuje ministr Prachař svého předchůdce

12.03.2014 10:11

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) v rozhovoru pro MF Dnes potvrdil, že se zbavil svého podílu v dopravní firmě, a to kvůli svému působení na postu ministra. Nechce mít žádné vlastnické vazby na dopravní firmu. K zákonu o stavbách národního významu říká, že by neměl vést k aroganci vůči vlastníkům pozemků.

Umýval okna a křtil tank. A neřešil smlouvy, kritizuje ministr Prachař svého předchůdce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Antonín Prachař (vlevo)
reklama

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) ohodnotil po svém nástupu resort známkou čtyři minus. To jistě není lichotivá známka. Báru Tachecí zajímalo, kdo hlavně se na takovém výsledku podepsal. „Za poslední čtyři roky tu bylo sedm ministrů a každý z nich se podepsal na něčem,“ říká Prachař a vybírá příklad. „Asi víte, že firma Kapsch žaluje Ředitelství silnic a dálnic o doplatek.“ (Jde o to, že provozovatel mýtného systému Kapsch zažaloval Ředitelství silnic a dálnic u rozhodčího soudu o 156 milionů korun. Státní příspěvková organizace mu prý dluží za téměř tři roky provozu části kamionových palubních jednotek. Podáním žaloby se společnost snaží předejít situaci, kdy by mohly být její nároky promlčené.) „V roce 2011 byl vyčerpán limit daný smlouvou s Kapschem a od té doby nikdo z mých předchůdců neřešil dodatek ke smlouvě,“ vysvětluje pro MF Dnes Prachař. Předchozí ministři to prý nechali takzvaně plavat. „Tak to je. A pak rozumím, že Kapsch se domáhá činnosti Ministerstva dopravy formou žaloby,“ říká ministr.

Otázka registrů obecně je podle Prachaře oblastí, kde se dělaly chyby. Ať už prý jde o registry řidičských průkazů či motorových vozidel aj. „Exministr Žák dobře věděl, že jsou smlouvy, které končí 31. března 2014. Co udělal? Nic. Umýval okna v Havířově na nádraží, křtil tank hasičského sboru a někde u Olomouce na D1 uřezal značku s maximální rychlostí 110 km za hodinu,“ hodnotí Prachař svého předchůdce.

Jako ministr nechci mít vazby v dopravní společnosti

Antonín Prachař MF Dnes potvrdil, že prodal svůj podíl ve firmě Omega Servis, která od roku 1992 přepravovala pro firmu Agrofert chemické látky. Udělal to kvůli vstupu do vlády. „Jako ministr budu mít podíl v dopravní firmě? To by přece vypadalo špatně, ne?“ Podle svých slov nevidí jako účelné nadále vlastnit ve firmě dvacetiprocentní podíl. „Jestliže jsem se dal na druhou stranu bariéry a jsem ministr dopravy, tak nechci mít majetkové vazby v žádné dopravní společnosti,“ uzavřel téma Prachař.

Stát by neměl vystupovat arogantně

Nyní je v přípravě zákon o stavbách národního významu. Alespoň takový zákon sepsal poslanec ANO Martin Kolovratník. Proti těmto stavbám, které za „národní" prohlásí prostá většina poslanců, se nebude možné odvolat.

„Ten zákon by měl řešit komplex výstavby infrastruktury. Stát definuje své státní zájmy, to mohou být vysokorychlostní tratě, trasy napojené na transevropské cesty a podobně. A proti zákonu už těžko může někdo protestovat, protože ho schválí Parlament,“ říká ministr.

Jenže MF Dnes zdůraznila možný negativní dopad zákona. Podle Tachecí umožní státu chovat se vůči vlastníkům pozemků ještě arogantněji než doposud. K tomu by podle ministra dopravy nemělo docházet a domnívá se, že občan nezůstane zcela bezbranný vůči státu.

Jenže občan se sice bude moci soudit v občanskoprávním sporu, ale stavba bude dál pokračovat. To znamená, že například už mu přes zahradu povede kus dálnice. „Ano. A vy budete čekat tady dvanáct let na získání stavebního povolení? U strategických staveb, které se opravdu dotýkají zájmů tohoto státu...“ upozorňuje na nynější případy, které neúměrně zdržují výstavbu.

Ministr dopravy Prachař v rozhovoru vyjádřil přesvědčení, že se snad způsob rozhodování v této zemi změní a do případného seznamu staveb národního významu zařadí sněmovna jen skutečně prioritní komunikace.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: dkr

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Superligový novinář Kroupa, hlídač pravdy ze správného hnízda. Budete koukat, čemu všemu se dnes v Česku říká „žurnalistika“

7:44 Superligový novinář Kroupa, hlídač pravdy ze správného hnízda. Budete koukat, čemu všemu se dnes v Česku říká „žurnalistika“

TÝDEN V MÉDIÍCH Už ani spříznění novináři nejsou ochotni věřit tomu, čím ve svých reportážích krmí v…