Už je té vaší nabubřelosti trochu moc. Tomáš Haas píše akademickým petentům

20.08.2015 21:37

Analytik Tomáš Haas se na svém facebookovém profilu zamyslel nad peticí vědců, která volá po tom, aby se společnost, média i veřejnost zbavily iracionálního strachu.

Už je té vaší nabubřelosti trochu moc. Tomáš Haas píše akademickým petentům
Foto: MK
Popisek: Tomáš Haas

„Nevyčítám signatářům, že jejich petice ‚neagituje za konkrétní kroky‘. Vyčítám jim, že volají po diskusi, ale již předem odsuzují ty, kdo do diskuse vstoupí s názorem odlišným od toho, který média, politici a oni sami označují za ‚neodpovídající realitě‘, jako xenofoby a šiřitele neracionálního strachu,“ píše Haas.

„Neexistují obavy a už vůbec ne oprávěné obavy. Existují jen iracionální strach, nenávist a xenofobie. A nesmím zapomenout ‚primitivní pudy‘,“ konstatuje analytik. 

„Pokud máte obavy, obelháváte sami sebe, je to ve skutečnosti strach a rychle se ho zbavte, je to strach, co ohrožuje naši společnost. Obavy mít nesmíte. Stejně jako je nesměli mít Karel Čapek a Thomas Mann. A nebyly to jen obavy. Čišel z nich přímo strach. Oprávněný strach. Obávali se toho, co přicházelo v Německu a z Německa, a jejich strach zřejmě způsobil tu katastrofu, která pro Německo, pro Evropu a pro svět následovala,“ pokračuje dál s tím, že racionální diskusi nezamítá, naopak si ji přeje. 

Podle Haase to nejlépe shrnul jeden čtenář na sociální síti. „Nemyslím si, že nejlepší způsob, jak vyřešit problém, je popřít, že existuje. Nemyslím si, že nejlepší způsob, jak uklidnit několik milionů zneklidněných, je ignorovat nebo bagatelizovat jejich obavy. Nemyslím si, že nejlepší způsob, jak oslovit společnost, je oslovovat ji jako partu zbloudilých hlupáků,“ parafrázoval jej Haas.

A následně se rozčílil nad tím, že je již trochu moc té nabubřelosti ‚morálních autorit‘ a jejich povýšených petic a epištol. Podle něj by neškodilo otevřít oči a rozhlédnout se kolem sebe. „Na jih, na problémy, které má Italie a Řecko. Na západ, do Německa, do Francie, do Calais. Na východ, do Maďarska. Na sever, do Švédska. Pořád ještě nechápete při vašem vzdělání, že existuje problém a z čeho mají lidé oprávněné obavy?“ uzavírá své pojednání Haas otázkou.

Celá poznámka Tomáše Haase: 

Petice vědců a primitivní pudy

Petice vědců volá po tom, aby se společnost, politici, média i veřejnost zbavily iracionálního strachu.

„Ve věci přijímání uprchlíků zohledňovali skutečné potřeby a možnosti, ne vrtkavé nálady veřejného mínění. Všem, kdo v Evropě hledají útočiště, by mělo být zajištěno bezpečí a důstojné zacházení. Ti skutečně potřební musejí být přijímáni a integrováni na základě individuálního a spravedlivého výběrového procesu, aniž je předem diskvalifikuje jejich etnická či náboženská identita.“

Aby média informovala „pravdivě a s chladnou hlavou, nešiřte vykonstruované senzace a paniku. Svoboda slova patří k tomu nejcennějšímu, co máme. Užívejte ji zodpovědně a citlivě. Historie učí, že strach plodí nesvobodu. Svoboda slova, zneužitá ke lži a očerňování nevinných, zabíjí sebe samu.“

A prosí veřejnost, každého jednoho z nás, „o opatrnost v soudech a kritický pohled na svět! Své názory musíme stále znovu konfrontovat s fakty, s vlastním svědomím i obyčejným selským rozumem. Jen tak nepodlehneme primitivním pudům a zůstaneme důstojnými bytostmi obdařenými svobodnou vůlí.“

Nevyčítám signatářům, že jejich petice „neagituje za konkrétní kroky“. Vyčítám jim, že volají po diskusi, ale již předem odsuzují ty, kdo do diskuse vstoupí s názorem odlišným od toho, který média, politici a oni sami označují za „neodpovídající realitě“, jako xenofoby a šiřitele neracionálního strachu.

Zdá se jim, že „politici a média místo toho, aby prokázali charakter a zodpovědnost, často mlčí, a dávají tak šíření strachu a nenávisti prostor, a mnohdy se ho dokonce aktivně účastní v honbě za sledovaností či popularitou“.

Není třeba diskutovat, vysvětlovat, vyvracet. Je nutné „nedopřát sluchu“.

Neexistují obavy, a už vůbec ne oprávěné obavy.

Existují jen iracionální strach, nenávist a xenofóbie. A nesmím zapomenou „primitivní pudy“.

Je to divná „diskuse“, v jejich pojetí musíme souhlasit a podporovat jen jejich názor. Vše ostatní je „xenofóbie a šíření neracionálního strachu“. Jsme vyzýváni k diskusi, které se nesmíme zúčastnit, protože naše názory jsou iracionální a nesmí se jim dávat prostor.

V televizní debatě o petici v Událostech, komentářích pak vystoupili profesoři Šlerka a Sokol. Nevím, proč byli dva, zněli velmi zaměnitelně, říkali totéž a nemá cenu, abych popisoval, co říkali – stačí si přečíst petici, to, co zaznělo v televizi, je stanovisko jejich autorů a signatářů – oponenti nebyli přizváni. Asi aby se nešířil iracionální strach.

Strach. Nemluví se o „obavách“, tím méně pak o „oprávněných obavách“, muselo by se pak mluvit o jejich příčinách a musely by se ty příčiny nějak popsat. A to by nebylo „racionální“. A tak se mluví o „strachu“, páni filozofové nám vysvětlí, že strach je negativní, emocionální, xenofobický a veskrze zavrženíhodný.

Pokud máte obavy, obelháváte sami sebe, je to ve skutečnosti strach a rychle se ho zbavte, je to strach, co ohrožuje naši společnost.

Obavy mít nesmíte. Stejně jako je nesměli mít Karel Čapek a Thomas Mann. A nebyly to jen obavy. Čišel z nich přímo strach. Oprávněný strach.

Obávali se toho, co přicházelo v Německu a z Německa, a jejich strach zřejmě způsobil tu katastrofu, která pro Německo, pro Evropu a pro svět následovala.

Já racionální diskusi nezamítám, naopak volám po ní a přeji si ji. Ale pokud začne tím, že jsem xenofob, média mi nemají dávat prostor a politici mně nesmí naslouchat, pak skutečně nevím, o čem ta diskuse bude.

Můžeme ji rovnou přeskočit a uskutečňovat sen pánů profesorů o společnosti racionálně a hlavně jednotně myslící a všeobecné dobro s láskou konající.

O tom, co je racionální, budou rozhodovat oni.

Do té doby, než budou smeteni buď těmi hrozbami, jichž se obáváme my, kteří máme „iracionální strach“, nebo demagogy vyvolávajícími skutečnou xenofobii a nenávist.

Jejich čas teprve přijde.

Bohužel v obou případech budou i má svoboda a můj život ve společnosti, jak ji znám, v ohrožení.

Ale nejlépe to shrnul jeden čtenář na sociální síti.

Dovolím si jej parafrázovat:

Nemyslím si, že nejlepší způsob, jak vyřešit problém, je popřít, že existuje.

Nemyslím si, že nejlepší způsob, jak uklidnit několik milionů zneklidněných, je ignorovat nebo bagatelizovat jejich obavy.

Nemyslím si, že nejlepší způsob, jak oslovit společnost, je oslovovat ji jako partu zbloudilých hlupáků.

Už je trochu moc té nabubřelosti „morálních autorit“ a jejich povýšených petic a epištol. Jejich pocitu vyjímečnosti a nadřazenosti, jejich pohrdání těmi „obyčejnými lidmi“, s jejich „iracionálním strachem“  a jejich „primitivními pudy“.

Trochu pokory by neškodilo, pánové a dámy.

A neškodilo by otevřít oči a rozhlédnout se kolem sebe. Na jih, na problémy, které mají Itálie a Řecko. Na západ, do Německa, do Francie, do Calais. Na východ, do Maďarska. Na sever, do Švédska.

Pořád ještě nechápete, při vašem vzdělání, že existuje problém a z čeho mají lidé oprávněné obavy?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

4:44 Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

TÝDEN V MÉDIÍCH Za hodně brutální znásilnění vnímání politiky se dá brát vyjádření Heleny Langšádlov…